افزایش نرخ سود بانکی اشکال شرعی ندارد

نویسنده
نازنین کامدار

» کلمه "دلار" فیلتر شد

درحالیکه نرخ دلار با وجود تدابیر امنیتی حکومت از جمله فیلتر سایت مرجع قیمت ها، مراجعه ماموران امنیتی به صرافی ها و اقداماتی مشابه هنوزمتغیرست، و در شرایطی که تکلیف رئیس بانک مرکزی روشن نیست، روز چهارشنبه اعلام شد نقدینگی سرگردان بازار، بار دیگر به سمت خرید سکه هجوم آورده و بازار این کالا با حباب قیمتی مواجه شده است.

این تحولات درحالی روی داده که از یک سو رئیس قوه قضاییه ازبرخورد خارج از نوبت با دلالان ارزخبر داده و از سوی دیگر برخوردهای امنیتی با مقوله ارز به حدی رسیده که به نوشته برخی سایت ها واژه “دلار” هم در پیامک های تلفنی مشمول فیلتر شده است.

 سایت تابناک درباره آخرین تحولات بازارسکه و ارز نوشته است:” گشتی در بازار ارز خیابان فردوسی حاکی از آن است که صرافی های مجاز امروز نرخی برای انواع ارز و سکه بر روی تابلوهای خود درج نکرده اند.تنها تعداد اندکی از صرافی ها نرخ دلار را بر روی تابلوهای خود اعلام کرده اند که همان نرخ پیشنهادی کانون صرافان ایران است که نرخ خرید دلار را 1390 تومان و نرخ فروش را 1400 تومان تعیین کرده است. اما همین صرافی ها در زمان مراجعه متقاضیان خرید دلار به مشتریان می گویند که دلار برای فروش نداریم. درست در کنار همین صرافی ها، دلالانی که تعداد آنها نسبت به روزهای گذشته بسیار کمتر شده است، نرخ دلار آزاد را 1700 تا 1720 تومان به مشتری اعلام می کنند و به هر میزان که مشتری تقاضا کند ارز دلار را می فروشند. در حالی که طبق گزارش خبرگزاری پانا قیمت بین 1730 تومان و 1800 تومان نیز شنیده می شود”.

خبرگزاری مهر نیز درباره تحولات قیمت سکه نوشته است: “قیمت انواع سکه افزایش یافته، به طوری که نرخ سکه طرح قدیم 660 هزار تومان، طرح جدید 650 هزار تومان، نیم سکه 323 هزار تومان، ربع سکه 165 هزار تومان و گرمی 82 هزار تومان است.این نرخ ها به ترتیب 645 هزار تومان، 635 هزار تومان، 314 هزار تومان، 158 هزار تومان و81 هزار تومان بود. بر این اساس، نرخ سکه طرح جدید امروز با افزایش 15 هزار تومان مواجه شد”.

 

فیلتر “دلار”

در همین حال، روز گذشته اخباری درباره فیلتر شدن واژه “دلار” در پیامک های تلفن همراه منتشر شد.

خبرگزاری ایسنا دراینباره نوشته است: “فیلتر شدن برخی سایت‌ها به دلایل مختلف موضوعی است که هر از چند گاهی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما اخیرا بحث فیلتر یا سانسور شدن برخی پیامک‌ها نیز مطرح و عنوان شده که در مواقعی خاص و با توجه به شرایط، اجازه ارسال برخی پیامک‌ها که حاوی کلماتی خاص باشند به مشترک داده نمی‌شود. نوشتن کلمه “دلار” به زبان فارسی هر چند برای فرستنده، پیام “پیغام ارسال شد” را به همراه داشته و هزینه آن نیز منظور می‌شود اما طی روزهای گذشته پیامک‌هایی که حاوی این کلمه باشند به دست مشترکان نمی‌رسد.این مسئله هم برای مشترکان همراه اول و هم برای مشترکان ایرانسل روی داده است”.

 

افزایش نرخ سود سپرده بانکی

در چنین شرایطی شورای عالی پول و اعتبار در جلسه اضطراری سه شنبه خود با تصویب افزایش سود سپرده های بانکی به 21 درصد، کوشید تا نقدینگی سرگردان را بار دیگر به سمت بانک ها جلب کند و به التهاب موجود در بازار ارز و سکه پایان دهد.

به نوشته ایلنا، کاظم دلخوش نماینده مجلس و عضو ناظر شورای عالی پول و اعتبار دیروز در جمع خبرنگاران در این باره گفته است: “دیشب(سه شنبه) در جلسه شورای پول و اعتبار از آنجایی که هم‌اکنون نرخ تورم ۲۰.۶ درصد است شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت نرخ سود سپرده‌های بانکی بالاتر از نرخ تورم یعنی 21 درصد تعیین شود. مصوبات جلسه دیشب شورای پول و اعتبار هفته آینده توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ خواهد شد.

شورای عالی پول و اعتبار درحالی افزایش سود سپرده بانکی را به تصویب رسانده که پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، وی از “به صفر رساندن” این نرخ سخن می گفت و در طی چهار سال گذشته به بهانه “اشکال شرعی” نرخ سود سپرده را به 12 درصد کاهش داده بود؛ اقدامی که به اعتقاد کارشناسان، نقش اساسی در افزایش اجاره بهای مسکن و به تبع آن رکود صنعت و کشاورزی داشته و بیکاری و نرخ تورم را تشدید کرده است.

احمدی نژاد حتی در ابتدای سال جاری و در اولین سفر استانی اش به کرمانشاه نیز گفته بود: “کاهش سود بانکی در دستور‌العمل بانک مرکزی قرار گرفته است. امسال نیز تحول جدی‌ای در این زمینه رخ می‌دهد و در دستور‌العمل بانک مرکزی کاهش سود بانکی مد نظر قرار گرفته است”.

او پیش از این و در آستانه آغاز کاهش نرخ سود سپرده نیز در جمع روحانیون همدان چنین گفته بود: “کسانی در کشور خیال می کنند با فرمول های نظام سرمایه داری می توان اوضاع اقتصادی را اصلاح کرد؛ درصورتی که این نظام ها درحال اضمحلال هستند و به پایان تاریخ رسیده اند. نرخ سود سابق بانکی اشکال شرعی دارد و باید عقود اسلامی به طور کامل عملیاتی شود و در چنین صورتی است که اقتصاد شکوفایی به وجود خواهد آمد و کشور به پیشرفت کامل خواهد رسید”.