پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

 

 

شناخت نامه صادق هدایت

به کوشش و تدوین: جهانگیر هدایت

310ص، تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ اول

کتاب «شناخت نامه صادق هدایت»، آیینه تمام نمایی است از «صادق هدایت». آن چه آثار، ترجمه و تحقیق از او به جای مانده است که حتی شامل نامه ها، کارت پستال ها، کارت های ویزیت، نقاشی و مهرهای او هم می شود، در این کتاب آمده است. در بخش دیگر این شناخت نامه، آن چه مربوط به «صادق هدایت» است آمده که طیف وسیعی از کتاب ها و مقالات و نشریات، احکام و مکاتبات اداری، نامه ها و کارت پستال ها، عکس ها و پوسترها، سایت های اینترنتی، فیلم ها، یادبودها، مدال، مجسمه، نمایشگاه ها، پاتوق ها و آدرس ها را در خود دارد. این کتاب که مجموعه ای است برای بهتر شناختن«صادق هدایت»، آن چه را که با او ارتباط داشته است، در برمی گیرد.

 

 

شعارها و دیوارنوشته ها در انقلاب به روایت اکبر ناظمی

مدیر طرح: ژوبین غازیانی

تحقیق و پژوهش: فاطمه سرآبادانی

168ص، تهران: انتشارات سوره مهر، 1390، چاپ اول

یکی از پدیده های مهم و در خور توجه در انقلاب سال 1357 در ایران، شعارها و دیوار نوشته هایی بود که به صورت یک رسانه ارتباط عمومی و تهیجی عمل می کرد. این شعارها و دیوارنوشته ها که در یک دوره خاص، فرهنگ ویژه ای را آفرید، در کتاب حاضر از زاویه نگاه و دوربین هنرمندی نکته سنج و باریک بین، در قالب مجموعه ای از عکس های به یادماندنی، به علاقمندان عرضه شده است. از ویژگی های این مجموعه عکس، وجود تصاویری از شعارهای گوناگونی است که خواسته ها و اندیشه های گروه های مختلف سیاسی و فکری در جامعه آن روز ایران را منعکس می کند. در پایان کتاب نیز، بخشی با عنوان «آشنایی مختصر با افراد و اسامی» آمده که در آن افراد و شخصیت هایی که به گونه ای در شعارها و دیوارنوشته ها از آنها یاد شده، معرفی گردیده اند.

 

 

نقد و بازاندیشی گفتمان دینی: مجموعه مقالات سمینار علمی و فرهنگی بزرگداشت مهندس مهدی بازرگان

317ص، تهران: انتشارات قلم، 1390، چاپ اول

این کتاب که به کوشش «بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان»، گردآوری و تدوین شده، شامل مجموعه مقالات «سمینار علمی و فرهنگی بزرگداشت مهندس مهدی بازرگان» است. این سمینار در ماه دی 1384 در تالار کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار شد. عناوین بعضی از این مقالات و نویسندگان آنها عبارت انداز: «روشنفکری دینی، معنویت و رهایی/سید هاشم آقاجری»، «بازنگری گفتمان روشنفکری دینی/علی پایا»، «نقد و بازاندیشی گفتمان دینی/عزت الله سحابی»، «بازبینی نقل با معیار عقل/احمد قابل»، «سنجش سیر تکوینی آیات در باب آزادی/حاتم قادری»، «جایگاه حقوق بشر در گفتمان دینی/محمد بسته نگار» و «مسئله سنت گرایی با اصول گرایی/مقصود فراستخواه». 

 

 

عقل سرخ: شرح و تاویل داستان های رمزی سهروردی

نویسنده: تقی پورنامداریان

526ص، تهران: انتشارات سخن، 1390، چاپ اول

رساله های داستان گونه «شهاب الدین سهروردی»، از جمله آثار بی نظیر و در جای خود منحصر به فرد ادب فارسی است. این آثار، گذشته از ارزش فلسفی و عرفانی، از جنبه ادبی، به معنای خاص کلمه نیز بسیار ارزشمند و قابل تامل اند. زبان در این رساله ها، عهده دار بیان و تعبیر و تصویر تجربه هایی است که از مقوله تجربه های حسی و همگانی نیستند و بنابراین بر اساس نظام اولیه زبان       – که برای بیان تجربه های این جهانی است– نمی توان به نیت مؤلف و یا     تجربه های فراجهانی و فراحسی وی راه جست. از این رو، شرح و تاویل این رساله های داستان گونه، محتاج آشنایی و تسلط بر زمینه ها و مقوله هایی از معارف است که شاید کسب آن به آسانی برای همگان میسر نباشد. کتاب حاضر، به شکلی جامع و گسترده، به شرح و تاویل داستان های رمزی «سهروردی»       می پردازد. کتاب با شرح احوال و اندیشه های «سهروردی» آغاز می شود. سپس متن اصلی داستان ها و گزیده هایی از چند رساله می آید. بخش بعدی، شرح این داستان ها و رساله ها است.

 

 

گزیده هایی از آثار پیشگامان روان شناسی علمی در ایران: کتاب یکم

به کوشش: حبیب الله قاسم زاده، حسن حمیدپور

478ص، تهران: انتشارات ارجمند، 1390، چاپ اول

اگر بخواهیم در ایران، برای روان شناسی به عنوان رشته مستقل دانشگاهی، تاریخی قایل شویم، باید‌ آغاز آن را از سال 1342 یا 1343 خورشیدی بدانیم. از این زمان به بعد بود که رشته روان شناسی، مستقل از فلسفه و علوم تربیتی، در دانشگاه تهران تاسیس شد. اما اگر آغاز آن را به عنوان تدریس درس روان شناسی در رشته های مختلف تربیت معلم در دانشسرای عالی بدانیم، باید به انتشار کتاب «علم النفس یا روان شناسی از لحاظ تربیت»، اثر«دکتر علی اکبر سیاسی» اشاره کنیم که در سال 1317 منتشر شد. البته اگر بخواهیم روان شناسی را صرفا به عنوان معرفی آن علم به جامعه علمی و روشنفکران ایران در نظر بگیریم، کتاب «پسیکولوژی یا علم روح»، نوشته «دکتر تقی ارانی» را باید مورد توجه قرار دهیم که در سال 1927 میلادی منتشر شد. در هر صورت، علم روان شناسی در ایران قدمت زیادی ندارد. کتاب حاضر، شامل گزیده هایی از آثار پیشگامان روان شناسی علمی در ایران است. این گزیده ها از آثار پژوهشگرانی چون «دکتر تقی ارانی»، «دکتر علی اکبر سیاسی»، «دکتر محمد باقر هوشیار»، «دکتر مهدی جلالی»، «دکتر محمود صناعی»، «دکتر سعید شاملو»، «دکتر محمد نقی براهنی» و «دکتر ولی الله اخوت» برگزیده شده اند.

 

 

ذیل فرهنگ بزرگ سخن

به سرپرستی: حسن انوری

680ص، تهران: انتشارات سخن، 1390، چاپ اول

این کتاب که شانزدهمین عنوان از «مجموعه فرهنگ های سخن» به شمار     می رود، در ادامه تحقق طرح جامع و همه جانبه نشر فرهنگ های عمومی و تخصصی «سخن» تالیف شده است. «ذیل فرهنگ بزرگ سخن» که برای کامل تر شدن «فرهنگ بزرگ سخن»، منتشر شده، مشتمل است بر واژه هایی که هنگام تالیف آن فرهنگ بزرگ از قلم افتاده، یا واژه هایی که تازه یافت شده اند. این ذیل، همچنین در بردارنده برخی از مصوبات اخیر«فرهنگستان زبان و ادب فارسی»، در حوزه عمومی زبان است. علاوه بر آن، برخی اشتباهات چاپی و غیر چاپی «فرهنگ بزرگ سخن»، در کتاب حاضر اصلاح و ارائه شده است. 

 

 

رجال عصر ناصری

نویسنده: دوستعلی خان معیرالممالک

348ص، تهران: نشر تاریخ ایران، 1390، چاپ اول

مؤلف این کتاب، «دوستعلی خان معیرالممالک»، فرزند «دوستمحمد خان» و نواده«دوستعلی خان نظام الدوله» است. مادر او، «عصمت الدوله»، دختر دوم «ناصرالدین شاه» بود. «دوستعلی خان» در سال 1293 ه. ق در باغ فردوس تجریش متولد شد و در سال 1345 خورشیدی، در تهران درگذشت. او از نوجوانی، فارسی و عربی و تعلیم خط و نقاشی را نزد استادان آن زمان آموخت و چون خود نیز مستعد بود، بعدها آثار بسیاری در خط و نقاشی از خود به یادگار گذاشت. در کتاب «رجال عصر ناصری»، گروهی از شخصیت های عصر «ناصرالدین شاه»، از زبان «دوستعلی خان معیر الممالک» معرفی شده اند. موقعیت زمانی و اجتماعی مؤلف، ایجاب می کرده است که او این شخصیت ها را از نزدیک بشناسد و با آنها در تماس باشد. از این رو، این کتاب، شامل اطلاعات پراکنده اما جالبی برای علاقمندان به تاریخ قاجار است. بخش های از آن، مانند «پسران فتحعلی شاه»، «پسران ناصرالدین شاه»، «دختران فتحعلی شاه»، «خواهران ناصرالدین شاه»، «نقاشان و نوازندگان دوران ناصری و مظفری» و «خوانندگان دوران ناصری»، در نوع خود کمیاب و جالب توجه هستند. 

 

میراث معماری مدرن ایران

نویسنده: اسکندر مختاری

344ص، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 1390، چاپ اول

این کتاب، دفتر بیستم از مجموعه «فرهنگ و معماری» است که به منظور فراهم آوردن زمینه ای مناسب جهت توجه به هویت و فرهنگ ایرانی در عرصه هنر معماری و شهرسازی منتشر می شود. این مجموعه، تلاش می کند تا ضمن شناخت و معرفی خصوصیات معماری و شهرسازی سنتی و مفاهیم نهفته در آن، در مسیر کشف مفاهیم نو و ارتقای این هنر و ساماندهی ساخت و ساز و معماری فضای کار و زندگی در کشور، گام های اصولی و موثری بردارد. کتاب حاضر، به معماری مدرن ایران می پردازد و به این نکته توجه دارد که این سبک معماری نیز، مانند سبک های پیشین ارزش های ویژه ای را در خود نهفته دارد. آثار بر جای مانده از جریان معماری مدرن در ایران، در طول هفت دهه تسلط، گویاترین مصادیق برای ارزیابی عملکرد این سبک از معماری در ایران است. این ارزیابی، کارنامه جریان معماری مدرن در ایران را شکل می دهد؛ کارنامه ای که خود بخشی از تاریخ تحولات معماری در ایران است و در کتاب «میراث معماری مدرن ایران» بررسی می شود. کتاب با دو پیوست و فهرست منابع به پایان می رسد. پیوست اول، شامل فهرست نام و آثار معماران اروپایی شاغل در ایران در فاصله سال های 1300 تا 1320 خورشیدی است. پیوست دوم، فهرست نام معماران ایرانی و آثارشان در فاصله سال های 1300 تا 1357 خورشیدی است.