مخارج میلیاردی تحریم ها، برای آمریکا

نویسنده
هافینگتون پست

» گزارش هافینگتون پست از تخمین زیان های اقتصادی

در حالی‌که مهلت مذاکرات بین ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای رو به اتمام است، یک گروه از وکلای ایران و آمریکا تحقیقی را انتشار داده و اشاره کرده است که زیان آمریکا از ادامه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی میلیاردها دلار در فعالیت‌های اقتصادی است.

بر اساس این تحقیق که توسط ائتلاف ملی ایران و آمریکا صورت گرفته: “تاثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد آمریکا بسیار شدید است، بین ۱۳۴.۷ و ۱۷۵.۳ میلیارد دلار که این مقدار رو به افزایش است. هزینه انسانی حتی بیشتر است و در بعضی سال‌ها حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی از بین رفته است. این مقدار بسیار زیاد است و با این‌وجود این تخمین محافظه‌کارانه‌ای است، چون نه تاثیر ثانوی اقتصادی نظیر بالا رفتن قیمت نفت در نظر گرفته شده و نه کاهش واردات ایران که با مختل شدن تولید ناخالص ملی توسط تحریم‌ها ایجاد شده است.”

این تحلیل، که سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ را شامل می‌شود، می‌گوید دستیابی به توافق برای ایران و آمریکا منافع بسیاری دارد.

بری بازورث، عضو ارشد برنامه مطالعات اقتصادی موسسه بروکینگز، می‌گوید، ایده هزینه تحریم‌ها برای آمریکا خیلی مناقشه‌برانگیز نیست. وی می‌گوید: “وقتی آن‌ها را تحریم می‌کنیم، شرکت‌‌های آمریکایی کار خود را از دست می‌دهند. این موضوع را در مورد روسیه دیدیم. تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی در روسیه فعال هستند و گفتند، تحریم نکنید، این بهترین کار نیست. در این صورت مساله این است که شما صادرات را از دست می‌دهید.”

بازورث گفت که به نظر او میزان زیانی که در این تحقیق ادعا شده تقریبا درست است. اما هشدار داد که این تخمین می‌تواند اشتباه باشد، چون آمریکا بر خلاف کشورهای دیگر در این تحلیل، تنها کشوری است که تحریم‌ها را بصورت مداوم برقرار نگه داشته است. این زیان‌ها از طریق مقایسه با کشورهای دیگر تخمین زده شده است.

بازورث اشاره کرد: “آماری که برای آمریکا ارائه شده در واقع مقداری است که تجارت ایران و آمریکا کمتر از مقدار پیش‌بینی شدۀ تجارت کشورهای دیگر با ایران بوده است. ما نمی‌دانیم این فقط تاثیر تحریم‌ها بوده یا نه، چون در آن دوران آمریکا هم صادرکننده خوبی نبوده است. تخمین زیان آمریکا بر اساس میزانی است که اگر تجارت آمریکا به خوبی کشورهای دیگر انجام می‌شد، از مقدار پیش‌بینی شده کمتر بوده است.”

البته، بسیاری این موضوع را مطرح می‌کنند که آیا آمریکا در تلاش برای متقاعد کردن ایران به عدم ادامه برنامه هسته‌ای زیان مالی کرده یا خیر. این مطالعه این را تصدیق می‌کند.

“این تحقیق به این نمی‌پردازد که آیا سیاست تحریم‌ها ارزشش را داشت یا خیر. فقط به دنبال این است که در زمانیکه آمریکا باید تصمیم بگیرد تحریم‌ها را در عوض امتیازات تهران کنار بگذارد یا به جنگ اقتصادی ادامه بدهد، هزینه تحریم‌ها را در نظر داشته باشد. این مناظره اگر هزینه‌های تحریم را در نظر نداشته باشد، در بهترین حالت، ناکامل و در بدترین حالت گمراه‌کننده خواهد بود.”

البته باید دید که آیا این گزارش تاثیری خواهد داشت یا خیر. بنا بر نظرسنجی‌ها، آمریکایی‌ها از تحریم ایران حمایت کرده‌اند. اما تحقیق اخیر گالوپ که در ماه فوریه منتشر شد، ایران را در صدر دشمنان آمریکا قرار نمی‌دهد.

منبع: هافینگتون پست - 14 ژوئیه