با مردم تهران طرف نشوید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» هشدار روزنامه قالیباف به احمدی نژاد:

روزنامه اصولگرای “تهران امروز” با انتقاد شدید از سخنان اخیر محمود احمدی نژاد درباره لزوم خروج 3 میلیون نفر از تهران، به رئیس دولت هشدار داد که “اینگونه با مردم تهران طرف نشود.”

این روزنامه که توسط نزدیکان و مشاوران محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اداره می شود، در سرمقاله شماره یکشنبه (17 آبان) خود نوشت: “آقای احمدی‌نژاد در برابر مشکلات تهران صورت مسئله را پاک نکنید. راه را اشتباه می‌روید. با مردم این شهر مهربان باشید. اینجا تهران است.”

احمدی نژاد دو روز پیش برای چندمین بار، خواستار خارج شدن “حداقل 5 میلیون نفر از استان تهران” و “حدود 3 میلیون نفر از شهر تهران” شده بود.

وی علت این مسئله را “خطر زلزله” و “مشکلات زندگی در تهران” مانند “گرانی و ترافیک” عنوان کرده بود.

به گفته وی “سنگین‌ترین گسل‌ها در تهران و اطراف تهران است، اگر این گسل‌ها در کویر بودند نگرانی نداشتیم و اگر در جایی بودند که تعداد کمی از مردم در آن زندگی می‌کردند آن‌قدر نگران نبودیم، ولی می‌بینیم که در استان تهران بیش از 12 میلیون و در شهر تهران بیش از 8 میلیون نفر زندگی می‌کنند. جمعیت فشرده‌ای با گسل‌هایی که یواش یواش در حال فعال شدن هستند و این نگرانی ایجاد می‌کند و اگر خدای نکرده اتفاقی بیافتد جمع کثیر و وسیعی از مردم در معرض خطر قطعی قرار می‌گیرند.”

احمدی نژاد بر این مبنا از مدیران تهران هم خواسته است “برنامه انتقال از تهران را جدی بگیرند.”

اما روزنامه تهران امروز با انتقاد از این اظهارات، خطاب به رئیس دولت نوشت: “راه حل‌های مشکلاتی که شما برشمردید تقریبا در همه دنیا یکسان است.”

 

کنایه ها به احمدی نژاد

تهران امروز سپس راه حل های رفع مشکلات تهران را اینگونه به احمدی نژاد یادآوری کرده: “راه‌های کاهش ترافیک و بهبود آلودگی هوا مشخص است.شما که خود تخصص ترافیک دارید.در همه دنیا با تقویت سیستم حمل و نقل شهری و بخصوص مترو ترافیک را کنترل می‌کنند و متعاقب آن آلودگی هوا را.اینکه واضح است و در کنار آن تقویت شبکه ارتباط مجازی و حذف سفرهای غیرضروری شهری راه‌های کاهش تنش عصبی شهروندان هم مشخص است: کاهش ترافیک، رفع محرومیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ایجاد امنیت، احترام به شهروندان، ترویج اخلاق و منش اسلامی، تاسیس مکان‌های تفریحی برای اقشار و سلایق مختلف و…می‌دانم که اینها را بهتر از ما می‌دانید.”

این روزنامه در ادامه با کنایه خطاب به رئیس دولت نوشته: “آقای احمدی‌نژاد مردمان صبور و هوشمند این شهر بزرگ سال‌هاست که مشکلاتی را که شما ذکر کرده‌اید تحمل کرده‌اند.توقعی ندارند جز آنکه ببینند و لمس کنند که مسئولان‌شان برای حل مشکلات آنها در تکاپو هستند.آنها مردانی را که کم حرف بزنند و پای عمل باشند دوست دارند…”

تهران امروز در سرمقاله دیروز خود همچنین با اشاره به بی توجهی مردم تهران به سخنان احمدی نژاد درباره زلزله، نوشت: “آقای احمدی‌نژاد با مردم این شهر مهربان باشید.سخت است با اجبار به آنها دستور دهید تهران را ترک کنند.اینگونه با آنها طرف نشوید.مگر وقتی با اطمینان از زلزله در تهران سخن گفتید، مردم واکنشی نشان دادند؟ شاید می‌اندیشیدید که مردم فردای صحبت شما کوله‌بار بردوش به سمت اطراف و اکناف ایران بزرگ می‌روند تا از خطر زلزله در امان باشند؟”

این روزنامه نزدیک به قالیباف با “جاه طلب” خواندن رئیس دولت، اضافه کرده: “فشار برای چنین انتقال جمعیت بزرگی با اصول مدیریت شهری و سیاسی نمی‌خواند. خطر زلزله خطر بزرگی است اما این توجیه برای پروژه جاه‌طلبانه کاهش جمعیت تهران کافی نیست.”

 

درگیری بر سر مترو

محمود احمدی نژاد در سخنان دو روز پیش خود در جمع مدیران استان تهران به انتقاد مجدد از مدیریت شهری تهران پرداخت.

رئیس دولت با مثال آوردن از متروی تهران گفت: “گزارشی دریافت کردم که از سال 66 تا الان برای مترو 5 هزار و 700 میلیارد تومان خرج شده که اگر ما می‌خواستیم یک جا بهترین سیستم‌ها را در این زمینه بخریم ارزان‌تر تمام می‌شد.”

بر اساس مصوبه مجلس جمهوری اسلامی، دولت باید دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو در تهران و دیگر شهرها اختصاص دهد.

شورای نگهبان این مصوبه مجلس را مغایر قانون اساسی تشخیص داد، چون بار مالی برای دولت ایجاد می کرد و به همین دلیل این طرح را به مجلس بازگرداند، اما نمایندگان مجلس با تاکید بر نظر قبلی خود آن را برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت فرستادند.

مجمع تشخیص مصلحت قانون پرداخت دو میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی راتصویب کرد، اما دولت تاکنون این بودجه را در اختیار شرکت متروی تهران قرار نداده است.

محمود احمدی نژاد، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد علت عدم اجرای مصوبه مجلس درباره اختصاص دو میلیارد دلار بودجه به مترو را “غیر قانونی” بودن این مصوبه عنوان کرد و گفت: “دولت لزومی به اجرای آن نمی بیند.”

سخنانی که با واکنش گسترده و تند نمایندگان مجلس و شهرداری تهران روبرو شد.

بسیاری از چهره های شاخص مجلس از جمله احمد توکلی، این سخنان احمدی نژاد را مصداق “استبداد رای” و “گردنکشی در برابر قانون” توصیف کردند و علی لاریجانی، رئیس مجلس هم با تهدید دولت به استفاده از “ابزارهای نظارتی و قانونی” مجلس، راسا این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد. دولت احمدی نژاد کماکان از اجرای این قانون خودداری می کند.

شهردار تهران هم تاکنون بارها به انتقاد از رفتار غیرقانونی دولت درباره اختصاص بودجه به متروی تهران پرداخته است.

قالیباف که در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 رقیب درون گروهی احمدی نژاد بود، شهریور امسال در جلسه شورای شهر تهران گفته بود: “چرا مجلس یک میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی به مترو اختصاص داده اما دولت با این مبلغ مخالفت کرده است؟”

شهردار تهران به صراحت از دولت اصولگرا خواسته بود که “به وظیفه خود عمل کند.”

 

تهران؛ شهری با میلیون ها معترض

روزنامه تهران امروز هم که به قالیباف نزدیک است، در سرمقاله دیروز خود با انتقاد از بی اعتنایی احمدی نژاد نسبت به مشکلات تهران، خطاب به او نوشت: “حالا شاید به جبران مافات مدام از تهران می‌گویید. طوری از10-12میلیون جمعیت این شهر یاد می‌کنید که گویی دهلی و توکیو و پکن واستانبول و مسکو را ندیده اید.یا همین نیویورک مشهورکه هرسال می‌روید.همه اینها متروپولیس‌هایی هستند با میلیون‌ها میلیون جمعیت و اکثر آنها بیشتر از تهران و هرکدام با مشکلات ریز و درشت خودشان.”

احمدی نژاد در حالی بر خروج حداقل سه میلیون نفر از مردم تهران از این شهر تاکید دارد که این تعداد دقیقا به اندازه جمعیتی است که به گفته شهردار تهران در روز ۲۵ خرداد سال گذشته، در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری، دست به تظاهرات زدند.

 محمدباقر قالیباف پس از تظاهرات میلیونی در تهران در جمع نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی گفته بود که حدود سه میلیون نفر در این تظاهرات به نفع دو کاندیدای معترض انتخابات، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، شرکت داشته‌اند.

آنگونه که برخی ناظران سیاسی و اجتماعی می‌گویند، فضای متشنج و ملتهب تهران به عنوان بزرگترین و مهمترین شهر ایران، باعث شده تا دولت دهم در صدد کاهش جمعیت پایتخت برآید. گفته می‌شود، هدف از این اقدام ساده‌تر کردن کنترل وضعیت در صورت بروز بحران‌های اجتماعی و سیاسی مشابه سال گذشته است.

مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز روز اول آبان گذشته با بیان اینکه “آقای احمدی‌نژاد بر وقوع قطعی زلزله در تهران تاکید دارند‌”، خواستار کاهش جمعیت تهران شده بود.

 محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی در خرداد ۱۳۸۶ گفته بود: “زمین نمی‌تواند در جایی که افراد آن مومن هستند، بلرزد.” او اما در فروردین سال جاری با “قطعی” عنوان کردن وقوع زلزله در تهران، خواستار “خروج حداقل پنج میلیون نفر از تهران” شد.