خود بزرگ بینی به دنبال چند موفقیت

نویسنده

» تحلیل کوریه انترناسیونال:

ماهان عابدین

جمهوری اسلامی در جنگ پنهان اش علیه واشنگتن از این پس خود را در موضع قدرت می بیند.

دولتمردان جمهوری اسلامی روز ۱۸ دسامبر امیر حکمتی را در تلویزیون دولتی خود نشان دادند. دستگیری این فرد که به همکاری با سازمان سیا مظنون است، یکی از موفقیت های پرسنل نهادهای اطلاعاتی تهران محسوب می شود. این آمریکایی ایرانی تبار متولد آریزونا از سوی وزارت اطلاعات به جاسوسی متهم شده [که مجازاتش اعدام است]. دستگیری او یک موفقیت ضدجاسوسی بود و به موفقیت سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در تاریخ ۴ دسامبر اضافه شد. جمهوری اسلامی تأکید می کند که واحدهای جنگ الکترونیکی اش توانسته اند کنترل این هواپیما را به دست گیرند و آن را مجبور به فرود کرده اند. در تصاویری که از تلویزیون دولتی ایران پخش شده، این هواپیما صحیح و سالم به نظر می رسد. ممکن است این مسأله دلیلی برای تأیید اظهارات دولت تهران باشد.

 

اقدامات ضدجاسوسی مؤثر

این موفقیت های قابل توجه در زمینه های اطلاعاتی و جنگ الکترونیکی درحالی روی می دهد که روابط میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی روز به روز تیره تر می شود. در تاریخ ۲۹ نوامبر تظاهرکنندگان تندرو به سفارت بریتانیا در تهران یورش بردند و باعث شدند تا نمایندگی های این دو کشور به صورت دوطرفه بسته شوند. 

به نقل از آسیا تایمز در تهران و دیگر رسانه های ایرانی، سازمان سیا عملیات پیچیده ای را اجرا کرده تا بتواند امیر حکمتی را به نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی وارد کند. او که همچنین تجربه حضور در افغانستان را دارد، با اشخاصی همکاری داشته که گفته می شود با سیا در ارتباط هستند.

ازطرف دیگر، به دست آوردن هواپیمای آمریکایی وظیفه سازمان سیا را باز هم پیچیده تر کرد، زیرا تصویری که از ایران باقی گذاشت، تصویر یک کشور مجهز به وسایل ضدجاسوسی، و جنگ الکترونیکی و کامپیوتر است. رییس جمهور باراک اوباما با درخواست استرداد هواپیمای پهپاد به منظور حفظ وجهه آمریکا در جهان، شرایط را سخت تر کرد. فعالیت سازمان سیا در خاک ایران که طی سال ۲۰۱۱ افزایش یافت، سران جمهوری اسلامی را متقاعد ساخت که کشورهای غربی به دنبال رویارویی و حتی درگیری نظامی هستند. در این راستا، دولتمردان تهران بی شک از این موفقیت ها در کوتاه و میان مدت استفاده های مهم خواهند برد. ابتدا وزیر اطلاعات ایران باید اقدامات خود علیه سازمان سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی غربی را باز هم تقویت کند. هدف این است که نشان دهند مقاومت در این زمینه بسیار بالاست و درنهایت نیز تحریم های اعمال شده را درهم شکنند. در تهران همه متقاعد شده اند که این تحریم ها در سال ۲۰۱۲ باز هم تشدید خواهند شد.

 

وضعیت امنیتی

حکومت تهران درتلاش است تا نهادهای غربی را از مداخله در انتخابات مجلس در ماه مارس بازدارد. یورش به سفارت بریتانیا در تهران بی شک یکی از دلایل این نگرانی بوده است. از سوی حکومت ایران سفارت بریتانیا در تهران به عنوان فعال ترین مرکز جمع آوری اطلاعات در ایران شناخته می شد.

اکنون جمهوری اسلامی موفقیت های چشمگیر وزارت اطلاعات خود را باور کرده و برای نشان دادن قدرت امنیتی خود در دوران سخت پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ از آن استفاده می کند. با اینکه معمولاً عقیده براین است که این تدابیر موقتی است، ولی لایه های مختلف قدرت در  ایران براین باورند که حاکم شدن این وضعیت امنیتی برای آماده سازی کشور با آنچه رویارویی با غرب خوانده می شود، غیرقابل اجتناب است.

منبع: کوریه، ۴ ژانویه