نگرانی از آینده اقتصاد به نقد مدیریت رییس دولت رسید

نویسنده
نازنین کامدار

» احمدی نژاد، سیاوش یا بدترین مدیر تاریخ ایران

همزمان با افزایش فشارها بر اطرافیان محمود احمدی نژاد در دو دادگاه فساد بیمه و اختلاس 3 هزار میلیاری و در کوران گرانی های بی سابقه ای که بانک مرکزی نیز در گزارش روز گذشته خود آنها را تایید کرد، شخص محمود احمدی نژاد که به تازگی در اجلاس شانگهای نسخه “مدیریت جهانی” خود را ارائه کرده است، از سوی یک مرجع تقلید و همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به “عدم مدیریت” متهم شد تا در این روزها، سخنانی که در هفت سال گذشته نشنیده بود.

روزهایی که مهم ترین خبری جهانی مربوط به ایران بدون دخالت و حضور محمود احمدی نژاد ساخته شده است بر او آنقدر تلخ می گذرد که در سایت شخصی اش دست به “گلایه” از شرایط بزند و روزنامه ایران تحت مدیریت هوادارانش او را به “سیاوش” تشبیه کند که از “آتش تهمت” ها خواهد جست. اما دیگران بدترین مدیران تاریخ ایران بخوانندش.

بنا بر این گزارش، بی کفایتی های دولت در حوزه اقتصادی که طی 7 سال گذشته تمامی عرصه های صنعتی، کشاورزی، عمرانی و خدماتی را در نوردیده و بارها با اعتراض اقتصاد دانان و مقامات دولت های قبل و نیز نمایندگان و روسای دیگر قوا مواجه شده، هم اکنون به مرحله ای رسیده است که به اعتقاد آگاهان دولت احمدی نژاد دیگر قادر به مهار وضعیت نگران کننده ای که برای اقتصاد بیمار ایران فراهم آورده نیست.

موج جدید گرانی که از روز گذشته شهروندان را در صف های نانوایی شوکه کرد و نشان داد که وعده های مهدی غضنفری، وزیر صنعت و تجارت دولت احمدی نژاد مبنی بر “آغاز ارزانی” نه تنها محقق ناشدنی است، بلکه روزهای دشوارتری را پیش روی سفره نحیف شده مردم قرار خواهد داد.

در این میان و با وجود اعتراض چند هفته اخیر ائمه جمعه و مراجع تقلید به موج گسترده گرانی ها، روز گذشته این اعتراض ها “مدیریت ضعیف” محمود احمدی نژاتد را نشانه رفت.

بنا به نوشته ایسنا، آیت الله جوادی آملی، روز پنجشنبه از جایگاه یک مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه در دیدار با محمدرضا باهنر و اعضای جامعه اسلامی مهندسین گفته است:” ما با این همه امکانات در کشور، فقر زیادی داریم. کشوری که این همه آب و خاک دارد و در عین حال عده زیادی هم فقیر هستند، حضرت علی فرموده آن از رحمت خدا دور باد”.

 وی افزود:” کشور ما چهار فصل است؛ آب فراوان دارد که به دریا هرز می‌رود، خاک فراوان دارد، ولی در عین حال بیکار و فقیر هم در آن موج می‌زند. ضعف مدیریت یعنی همین؛ امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده ای هم بیکار و فقیر و نتیجه اینکه روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد”. او به ماجرای اختلاس و درگیری های درونی حکومت نیز پرداخته و گفته است: “با این همه امکانات در کشور یا اختلاس است یا به جان هم می‌افتیم و باندبازی می‌کنیم”.

او می گوید:” مساله فقر و گرانی چیزی نیست که عادی از کنار آن بگذریم و توقع داشته باشیم با پند و اخلاق بتوانیم جوانان بیکار و فقیر را رام کنیم. این توقع بیجایی است. در این صورت نه امنیت است و نه استقلال و نه مساوات و نه مواسات و هنگامی که منبع نباشد، به دلخواه قانون می‌گذاریم”.

انتقاد از “مدیریت ضعیف” احمدی نژاد در حالی از زبان جوادی آملی جاری شد که همزمان با وی و آنطور که سایت تابناک گزارش داده، محسن رضایی نیز در جمع عده ای در خرم آباد گفته است: “در زمان دفاع مقدس ما دست‌مان خالی بود و مشکلات فراوانی داشتیم، ولی موفق شدیم که دشمن را به عقب برانیم. با این حال امروز هنوز نتوانسته‌ایم مشکلاتی مانند عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، بیکاری و تورم و گرانی را حل کنیم. به رغم تاکیدات رهبری، لشکری که باید در زمینه اقتصادی راه بیفتد، هنوز راه نیفتاده است، سال‌هاست بیکاری در خرم‌آباد و لرستان بالای 18 و 19 درصد است”.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده است:” مساله این است که مدیریت کشور باید پا‌به‌‌پای نظام حرکت کند. مشکلات اقتصادی باید از سر راه ملت ایران کنار برود. اکنون برخی از کارخانجات ما از کار افتاده‌اند که برخی می‌گویند علت آن تحریم است، ولی ربطی به تحریم ندارد. امکانات فراوانی در کشور داریم که اگر مردم را درگیر توسعه و پیشرفت کنیم، به‌طور قطع مشکلات حل می‌شود.

به نوشته تابناک، وی علت “عدم به‌کار‌گیری درست مردم در این عرصه را بحث مدیریت” دانست و گفت: “متاسفانه آدم‌ها در جایی قرار می‌گیرند که جای آنها نیست و نتیجه این موضوع، این می‌شود که هیچ‌کس سرجای خودش نیست. اگر هر کسی سر جای خودش قرار بگیرد، این مملکت هیچ مشکلی ندارد. مشکل مدیریت در کشورمان باید حل و فصل شود، اگر هر کسی سر جای خودش قرار بگیرد، شاهد یک معجزه دیگر در کشورمان خواهیم بود”.

این انتقاد ها از بی کفایتی و ضعف مدیریت “رئیس جمهور مکتبی” و “رجایی ثانی” در حالی صورت می گیرد که او همچنان در حال ادعا بر سر “مدیریت جهانی” است و به تازگی در اجلاس شانگهای نیز مدعی “ارائه برنامه صحیح مدیریت جهان” شده است.

بر اساس این گزارش و همزمان تنگ تر شدن شرایط برای تحرکات سیاسی او و تحت فشار قرار گرفت اطرافیان اش و نیز باز شدن باب جدید انتقاد از مدیریت ضعیف دولت، احمدی نژاد دست به “گلایه” برده و در وبسایت شخصی خود چنین نوشته است: “اعمال و اجرای عدالت سخت ترین مرحله تحقق جامعه اسلامی است. در آزادی، استقلال و برپایی یک نظام اسلامی مرزبندی ها و خطوط درگیری کاملا معلوم است، اما در برپایی عدالت خط عوض می شود و جبهه درگیری خیلی گسترده تر می گردد. مرزبندی ها در هم می ریزد و انسان دیگر فقط با دشمن دارای خط کشی بیرونی طرف نیست بلکه این بار با دوست، آشنا، هم حزبی، هم باندی و هم گروه های خود طرف میشود. در اجرای عدالت انسان به ناگاه چشم باز کرده و خود را در مقابل برادرش می بیند. همانطور که امام علی در مقابل برادرش قرار گرفت. همین است که می بینید در زمان امیرالمومنین در گام اول کسانی در مقابل امام می ایستند که در نبردها و سختی ها یار امام بودند. وقتی اجرای عدالت مطرح می شود، می بینید جبهه دیگر خط مستقیم نیست، بلکه بسیار پیچیده می شود. افرادی هستند که اجرای عدالت را تا حدی دوام می آورند، تا زمانیکه برای دیگران اجرا شود، تشویق و حمایت می کنند و ندای عدالت خواهی سر می دهند، اما به محض اینکه نوبت خودشان می شود، فریاد مخالفت سر می دهند و در مقابل اجرای عدالت می ایستند. این ویژگی است که اجرای عدالت را به سنگین ترین عقبه تحقق جامعه آرمانی تبدیل می کند”.

روزنامه ایران نیز در برابر افزایش انتقاد ها ازاحمدی نژاد، نوشته است: “در هر زمانه‌ای یک سیاوش به مصاف آتش می‌رود و تاریخ به یاد ندارد که در هیچ زمانه‌ای شراره آتش به دامان سیاوشی چنگ زده باشد. اما نه این آتش، آن آتشی است که تاکنون بوده و نه هیچ سیاوشی به آوازه این سیاوش می‌رسد که سیاوش‌های این زمانه، دولتمردان خسته از تهمت‌هایند؛ آنان که همتی بلند در کار روز و شب خسته‌شان نکرد اما خسته‌اند از… و این‌گونه است که نفس‌های خسته این روزگار نیز در سینه حبس شده؛ نکند این بار… اما نه؛ گمان باطلی است. شک نداریم که این‌بار نیز رسم پاکی و پاکبازی سیاوش‌های نامدار ادامه می‌یابد و در تاریخ ثبت می‌شود که سیاوشی دیگر همچون گذشتگان خویش از آتش افروخته کینه‌توزان و حسودان، روسفید می‌گذرد”.

بر اساس این گزارش، مدیحه سرایی در باره احمدی نژاد، خشم سایت شفاف را بر انگیخته تا حدی که این سایت نوشته است:“این بار رئیس جمهور به سیاوش تشبیه شده است که از آتش تهمت ها سربلند بیرون می آید!تهمت هایی که به زعم روزنامه ایران تنها برای تخریب است و واقعیت ندارند اما معلوم نیست اگر انتقاد های اقتصادی و سیاسی از دولت، تهمت است چرا این روز ها وضعیت اقتصاد کشور تنها برای مردم گرانی به همراه دارد و تخلفات و بی قانونی های دولت در حوزه های اقتصادی و سیاسی همواره مورد اعتراض سباسیون و اقتصادیون واقع می شود؟ در حالی که تریبون جریان انحرافی دولتی ها را سیاوش می داند، قیمت مرغ و گوشت و مسکن اجاره بها همچنان بالا می رود و هنوز کسی پاسخگو نیست. بودجه 2 میلیادری مترو همچنان پرداخت نمی شود تا بخشی از مشکلانت خدمات رسانی به مردم پایتخت، حل نشود، فاز دوم هدفمندی یارانه ها که بر اساس قانون باید اجرایی شود همچنان در کماست، وضعیت کشاورزی به مرز بحران نزدیک می شود، دولتی ها همچنان بر احیای شورای نظارت بر قانون اساسی که شورای نگهبان آن را غیر قانونی دانسته تاکید می کنند و در سال تولید ملی، واردات بیداد می کند و یارانه بخش تولید پرداخت نمی شود تا وضعیت صنعت و کشاورزی را دچار اختلال کند”.