سفر هیأتی از طالبان به ایران

اکسپرس
اکسپرس

» گزارش اکسپرس از

طالبان افغانستان امروز اعلام کرد طی روزهای اخیر هیأتی را به تهران اعزام کرده تا با مسؤولان ایرانی درخصوص وضعیت افغانستان مذاکره کنند. این رویداد در زمانی حادث شده که دولت افغانستان تلاش می کند شورشیان اسلام گرا را به انجام مذاکره برای صلح متقاعد سازد.

طالبان در بیانیه ای نوشته است: “هیأتی عالی رتبه به رهبری طیب آغا، رییس دفتر سیاسی امارات اسلامی [نام رسمی جنبش طالبان]، اخیراً سفری را به ایران انجام داده.” براساس متن این بیانیه که در اینترنت منتشر شده، این هیأت با مسؤولان ایرانی دیدار کرده و درخصوص “وضعیت کنونی افغانستان، منطقه، و جهان اسلام و همچنین وضعیت پناهندگان افغانی مقیم ایران” به مذاکره پرداخته.

در این بیانیه براین نکته تأکید شده که این یک “سفر عادی” است و توسط نمایندگان شورشیان و در چارچوب سفرهای خارجی این جنبش انجام شده تا درخصوص “مشکلات دوجانبه بحث کنند و ارتباطات را ایجاد، افزایش و آنها را تقویت سازند”. در جای دیگری از بیانیه آمده است که هیأت های طالبان تاکنون به کشورهای ژاپن، فرانسه، و چین سفر کرده و این سفرها همچنان ادامه خواهد داشت.

روز گذشته، سایت خبری ایرانی تسنیم گزارش کرد که هیأتی از طالبان در ایران حضور داشته تا با مسؤولان درخصوص “تحولات در وضعیت جهان اسلام” مذاکره کند. به نوشته تسنیم، این سومین باری است که طالبان با ایران به تبادل نظر می‌پردازد. ولی امروز صبح، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهار داشت که “در جریان این سفر نیست”. او گفت: “من اخبار را دیدم، ولی اطلاعات بیشتری دراختیار ندارم.”

ازسوی دیگر، دولت کابل طی ماه های اخیر تماس های خود را با کشورهای همسایه، ازجمله ایران، به امید ایجاد یک اجماع منطقه ای در راستای مذاکرات احتمالی برای ایجاد صلح با طالبان افزایش داده است.

ایران تقریباً ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر افغان را که اکثراً بخاطر جنگ متواری شده اند تحت پوشش خود دارد. از این میان در حدود یک میلیون نفر پناهنده اند و تعداد مهاجران غیرقانونی نیز کم نیست.

منبع: اکسپرس، ۲۰ مه ۲۰۱۵http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran