برف می بارد، کمک رسانی یخ زده

نویسنده
آرش معتمد

» آخرین وضعیت مناطق شمالی کشور

در پی بارش شدید برف در استان‌های شمالی کشور شهروندان ساکن استان‌های گیلان و مازندران با مشکلات زیادی روبه رو شده‌اند. راه‌های ارتباطی بین شهرها بسته شده، لوله‌های آب یخ زده، گاز شهری یا قطع شده یا با افت فشار رو به رو است. حجم به برف به اندازه‌ایست که تردد در شهرها امکان پذیر نیست. برخی از مواد غذایی موجود در فروشگاه‌ها رو به اتمام است. برف انباشته شده روی بام خانه‌ها تهدیدی است برای بام‌هایی که به استحکامشان اطمینانی نیست. مسئولان می‌گویند مشغول تلاشند تا هر چه سریع‌تر به شهرهای بحران‌زده رسیدگی کنند اما شهروندان هنوز از شرایط سختشان سخن می‌گویند و اینکه کسی به دادشان نرسیده است. این در حالی است که در برخی مناطق تا لحظه نگارش این گزارش بارندگی ادامه دارد و در مناطقی که بارش برف متوقف شده هنوز راه‌ها گشوده نشده‌اند.

روابط عمومی ارتش نیز اعلام کرده است: “پس از دریافت گزارش از استانداری گیلان مبنی بر محصور شدن اهالی محترم روستای آب کنار و چندین روستای دیگر استان گیلان در برف و کولاک و وجود شرایط بحرانی در منطقه مذکور، نفربرهای تیپ ۲۱۶ زرهی نیروی زمینی آجا به منظور امداد رسانی به منطقه اعزام شدند.”

حسین که اهل روستای آبکنار در نزدیکی بندر انزلی است شرایط شامگاه روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه در منطقه محل سکونتش را چنین توصیف می‌کند: “هنوز آب نداریم، خیلی از خانه‌ها برق ندارند، یا اگر دارند قطع و وصل می‌شود. جاده آبکنار به انزلی هنوز کاملا باز نشده است. در جاده ماهروزه چند نفر گرفتار شده‌اند که چند نفر از بچه‌های آبکنار برایشان غذا و لباس گرم برده‌ وجانشان را نجات داده‌اند. خود اهالی دست به کار شدند برای کمک به کسانی که در برف مانده بودند والا ما تا به حال کمک خاصی از مسئولان ندیده‌ایم. حالا قول داده‌اند از امشب تا فردا که برف نمی‌بارد اوضاع بهتر شود.”

رویا هم که از اهالی همین روستاست می‌گوید ۵ راس از دام‌هایشان در سرما تلف شده‌اند و سقف‌ها تحمل سنگینی برف را ندارد. چنانچه پیش‌تر هم شاهدان عینی در گفت‌وگو با روز از آسیب‌دیدن چندین منزل مسکونی، مغازه و همچنین کتاب‌خانه روستا خبر داده بودند.

به گفته حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های صومعه‌سرا، فومن، شفت، رضوان‌شهر، رودسر، بندرانزلی و رشت بر اثر بارش برف و کولاک شدید دچار حادثه شده‌اند. درخشان همچنین گفته است: “تاکنون ۶۴۰۰ بسته غذایی، ۴۹ هزار قرص نان و بیش از ۱۴ هزار بطری آب‌ معدنی میان افراد توزیع شده است و امدادگران استان‌های البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی برای امدادرسانی به مردم این منطقه، راهی مازندران شده‌اند.”

 

مردم نان و آب می‌خواهند

خبرگزاری ایسنا در گزارشی آورده است: “در حالی که مسئولان مختلف استانی و کشوری در ادامه فعالیت‌های امدادی و کمک‌رسانی از تحت کنترل بودن شرایط در استان‌های شمالی به ویژه گیلان و مازندران خبر می‌دهند، در نشتارود و تنکابن که ارتفاع برف به حدود دو متر رسیده است، مردم با بستن مسیر خودروهای عبوری و امدادی، نان و آب و تجهیزات ضروری درخواست می‌کنند. همچنین تداوم قطعی برق و گاز در برخی مناطق روستایی مشکلات را دو چندان کرده است. همچنین برخی افراد با سوءاستفاده از وضعیت موجود اقلام و کالاهای ضروری را به چند برابر قیمت به شهروندان می‌فروشند.”

یکی از اهالی شهرستان چالوس به خبرگزاری مهر گفته است رانندگان، نرخ کرایه چالوس تا ساری را ۳۰۰‌هزارتومان اعلام کرده اند، درحالی‌که نرخ کرایه این مسیر در روزهای عادی ۱۲‌هزارتومان است.

اسهاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار مازندران گفته است: “دولت و شخص رئیس‌جمهور توجه ویژه‌ای به رفع نیازهای مردم غرب مازندران و عادی‌سازی هرچه زودتر شرایط در این مناطق دارد.”

سردار احمدرضا رادان، جانشین رییس پلیس کشور نیز، از آماده‌باش کامل نیروهای انتظامی و یگان ویژه دو استان گیلان و مازندران خبر داده و به ایسنا گفته است: “تمام نیروهای انتظامی در این دو استان در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.”

 

پنج مدرسه در گیلان تخریب شده است

مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در پی بارش شدید برف و ایجاد بحران از مردم خواست تا در جهت کمک به ادارات آموزش و پرورش استان و مناطق آسیب دیده همکاری های لازم را با مدیران مدارس داشته باشند. او گفت همچنین گفت که ‌در جریان بارش برف پنج مدرسه تخریب شده‌اند.

در حالی که مدیران از آماده باش کامل و سرعت کمک‌رسانی به مردم بحران‌زده خبر می‌دهند، مردم در خانه‌ها و شهرها حبس شده‌اند و گزارش‌های شهروندان از سرعت عمل پایین دستگاه‌ها حکایت دارد. پنج روز از بحران کاهش دمای هوا و بارش برف می‌گذرد اما هنوز اقدمات اساسی انجام نشده است. این در حالی است که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، طی ۲۴ ساعت آینده بسیاری از مناطق کشور شاهد ادامه بارش برف خواهد بود و علاوه بر استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، البرز، تهران، اردبیل، زنجان، خراسان رضوی، مرکزی، قزوین، اصفهان، کردستان و قم با بارش برف در سایر استان‌های کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز شاهد کاهش دما و بارش برف خواهیم بود.