همسر عبدالفتاح سلطانی: قانون خودتان را اجرا کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» محروم از مرخصی در وضعیتی نامساعد

وضعیت جسمانی مساعدی ندارد، محروم از مرخصی است اما در صورت اجرای قانون جدید مجازات اسلامی باید آزاد شود، با این حال همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است؛ عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان و وکیل دادگستری که بیش از ۴ سال است بدون مرخصی در زندان به سر می برد.

معصومه دهقان، همسر او در مصاحبه با روز می گوید که درخواست اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی را کرده اند، قانونی که دو سال پیش تصویب و برای اجرا به قوه قضائیه ابلاغ شده اما اجرا نمی شود: “ما درخواست اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی را کردیم، قانون جدید که از دو سال پیش ابلاغ شده اما متاسفانه اجرا نمی شود. رفتیم اجرای احکام برای پی گیری که گفتند فرستاده ایم دادگاه تجدیدنظر که آنجا اعمال کند. رفتیم دادگاه تجدیدنظر که منشی دادگاه گفت اصلا پرونده اینجا نیست و باید از اجرای احکام بپرسید و چرا آمده اید اینجا؟ عملا به نتیجه ای نرسیده ایم تاکنون می گویند که باید دادگاه بدوی اعمال کند. اما قانون می گوید آخرین دادگاه باید اعمال کند. اگر این قانون اجرا شود باید آقای سلطانی را آزاد کنند چون حکم ایشان ۱۴ سال است و بااعمال ماده ۱۳۴ و اجرای قانون حکم ایشان می شود ۱۰ سال. با توجه به اینکه ۴ سال است در زندان هستند مشمول ازادی مشروط شده و باید آزاد شوند”.

او می افزاید: “متاسفانه قانون را اجرا نمی کنند و ما هم همین طور پی گیر هستیم ببینیم بالاخره به چه نتیجه ای می رسیم.چیز زیادی هم نمی خواهیم فقط میخواهیم قانون خودشان را اجرا کنند. تاکنون فقط برای مجید اسدی این قانون جدید را اجرا کردند آن هم در حالی که تنها ۴۵ روز از زندان اش مانده بود و عملا توفیر چندانی در وضعیت او نداشت اما اگر اجرا کنند مهدی خدایی و خیلی از زندانیان سیاسی باید آزاد شوند”.

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی که اردیبهشت سال ۹۲ تصویب و ابلاغ شد، اگر فردی متهم به چند اتهام شود فقط اتهامی که حکمش سنگین‌تر از بقیه است باید در حق او اجرا شود.

همسر عبدالفتاح سلطانی در مورد وضعیت جسمی این زندانی سیاسی می گوید: “وضعیت جسمی آقای سلطانی مساعد نیست، بیماری گوارشی همچنان او را اذیت می کند و مدتی هم است که دچار نوسان فشار خون شده و فشار خون اش مدام بالا و پایین می شود. ۱۶ خرداد که وقت گرفتیم آمد بیمارستان قلب برای چکاب، دکتر رسما نوشت که باید مرتب بیاید برای بررسی و تحت نظر باشد. اگر به دستور دکتر عمل کنند ۱۶ همین ماه هم باید او را بیاورند بیمارستان”.

این حقوقدان که وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی، مدنی، مطبوعاتی را به صورت رایگان برعهده داشته بیش از ۴ سال است که از مرخصی محروم است. خانم دهقان توضیح می دهد: “درباره مرخصی که به همان شکل سابق است. وضعیت هیچ توفیری نکرده با اینکه مرتب پی گیری هم کرده ایم. یک ماه پیش رفتم و باز تقاضای مرخصی دادم گفتند دادستان باید تصمیم بگیرد. گفتم برای پی گیری می آیم، گفتند در صورتی که لازم باشد خودمان خبر می دهیم. ما یکسال و نیم پیش سند یک میلیاردی برای وثیقه دادیم، کارشناسی هم شد اما معاون دادستان گفت قرار نیست مرخصی بدهیم و نمی دهیم”.

عبدالفتاح سلطانی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام “تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، تحصیل مال حرام و اجتماع و تبانی علیه نظام” به ۱۳ سال حبس تعزیری، تبعید به برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است. او که از شهریور ۹۰ در زندان به سر می‌برد پیش ازاین به روز گفته بود: “بعد از انتخابات مرا بازداشت و بعد از ۷۲ روز انفرادی آزاد کردند؛ گفتند جرم‌ات تشکیک در انتخابات است در حالیکه بر اساس فقه حتی کسی در خدا هم شک کند جرم نیست اما به من گفتند اتهامت تشکیک در انتخابات است. بعد از آزادی هم بازپرس دید اتهام واهی است منع پیگرد صادر کرد. یک پرونده دیگر هم داشتم که منع پیگرد خورد اما الان ۶ سال است که ممنوع الخروجم و می‌گویند به نفع کشور نیست شما خارج سفر کنی! این پرونده ممنوع الخروجی‌ام همچنان باز است و من هنوز نمی‌دانم اتهامم چیست. یک پرونده دیگر هم دارم که باز نمی‌دانم اتهام من چیست. اما ظاهرا باز دوباره شروع به پرونده سازی کرده‌اند”.

قای سلطانی از زندان باید ازاد شود چون حکم ایشان