ایران خبرنگار الجزیره را آزاد کرد

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

دوروتی پروز، خبرنگار مفقود شده که بعد از بازداشت در سوریه به ایران تحویل داده شده بود، روز چهارشنبه بعد از آزاد شدن به محل کارش در قطر بازگشت.

تاد بارکر، نامزد پروز گفت که دورتی چهارشنبه صبح از گمرک فرودگاه قطر با او تماس گرفته است. شبکه الجزیره نیز آزادی پروز را تایید کرده است.

هما دوروتی پروز، که متولد ایران است و ملیت کانادایی و آمریکایی دارد زمانی که برای تهیه گزارش برای شبکه الجزیره به سوریه رفته بود، بازداشت شد.

پروز 39 ساله، در روز 29 آوریل بعد از ترک کردن قطر به سمت سوریه برای تهیه گزارش در مورد اعتراض های ضد دولتی، مفقود شد. مقامات سوریه اعلام کردند  وی را چندی پس از ورودش به سوریه، به ایران فرستاده اند.

ایران تا روز سه شنبه هیچ اظهار نظری در مورد مفقود شدن پروز نکرده بود تا اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که وی قصد داشته با گذرنامه ایرانی و بدون مجوز خبرنگاری وارد خاک سوریه بشود. با این وجود رامین مهمانپرست درمورد اینکه وی در ایران است اشاره کوتاهی کرد.

وی گفت که خانم پروز با چندین گذرنامه سفر می کرد و دستگیر شده است. ایران تابعیت مضاعف را در مورد ایرانیان نمی پذیرد.

ایرانیان برای ورود به سوریه نیازی به ویزا ندارند. اما کسانی که با پاسپورت آمریکایی یا کانادایی وارد سوریه می شوند باید ویزا داشته باشند.

دسترسی به مقامات ایرانی برای اظهار نظر بیشتر، میسر نشد.

بارکر گفت که پروز به او گفته است که با او خوشرفتاری شده، از او بازجویی کرده اند اما حالش خوب است.

وی گفت قرار است پروز به کانادا بازگردد اما زمان آن مشخص نشده است.

او گفت:« به عقیده من او به سرعت نمی تواند به ونکوور بازگردد.»

الجزیره گفت که پروز صبح چهارشنبه یا هواپیمایی که از ایران می آمد وارد قطر شد.

سخنگوی الجزیره گفت:« او با خانواده اش تماس گرفته است و ما با او هستیم تا بتوانیم جزئیات بیشتری درباره هجده روز گذشته بدست بیاوریم.» الجزیره گفت که وی در زمان بازداشت اجازه تماس با بیرون را نداشته است.

کارکنان اسوشیتد پرس نتوانستند با سفارت کانادا در کویت که امور کنسولی قطر را انجام می دهد، تماس بگیرند. سفارت آمریکا در قطر هم فعلا اظهارنظر نکرده است.

بعد از اینکه پروز در سوریه مفقود شد، صفحه فیس بوکی با عنوان “دوروتی پروز را آزاد کنید” ایجاد شد و 16400 نفر عضو آن شدند. دن پروز، برادر دوروتی  در این صفحه اعلام کرد که وی آزاد شده است.

او نوشته است:« من از دولت ایران که با او خوشرفتاری و او را آزاد کرده است، تشکر می کنم. بیش از هرکس از همه شما متشکرم. شما امیداوار ماندید، تماس تلفنی گرفتید، نامه نوشتید، تظاهرات برگزار کردید، رسانه ها را دنبال کردید و هرگز ناامید نشدید.»

بارکر گفته  انتظار نداشته است که پروز به این زودی آزاد شود و تماس تلفنی امروز او را غیرقابل انتظار توصیف کرد.

وی افزود:« وقتی 19 روز از کسی که دوستش داری بی خبر می مانی، نمی  دانی او مرده یا زنده یا اینکه شکنجه شده،بسیار دشوارست.»

در سوریه، دولت بشار اسد ورود روزنامه نگاران خارجی را ممنوع کرده است و قوانین سختی در مورد رسانه های داخلی باقیمانده، درنظر گرفته است.

کمیته دفاع از روزنامه نگاران در نیویورک گفت که از بعد ناآرامی ها در سوریه که از ماه مارس آغاز شد،  حدود 20 خبرنگار داخلی و بین المللی مورد حمله قرار گرفته یا بازداشت شده یا از سوریه اخراج شده اند.

دو خبرنگار اسوشیتد پرس با یک اخطار 45 دقیقه ای از این کشور اخراج شدند. پنج خبرنگار رویترز بازداشت شدند و یکی از آنان که 5 سال که خبرنگار رویترز در سوریه بود، در روز 25 مارس از این کشور اخراج شد.

 

واشنگتن پست، 18 مه