تلاش برای کسب قدرت در ایران

نویسنده

» تحلیل نوتیسیاس:

ماریا خولیاپو

 

محمود احمدی نژاد یک نمونه بارز از مهره های وفادار و فرمانبرداری است که سه دهه پیش نقطه اتکای مرحوم آیت الله خمینی در بینان گذاشتن نظام جمهوری اسلامی بودند. او شخصیتی است که همواره آماده امربری بوده و به خوبی می داند چگونه باید نظر مافوق خود را جلب کند. درعین حال، او خصومت برخی از شخصیت های گشاینده مانند رییس جمهور سابق خاتمی را نسبت به خود برانگیخته است؛ خاتمی زمانی که او شهردار تهران بود مانع ورودش به هیأت وزرا شد.

و البته او خیلی سریع انتقام گرفت. احمدی نژاد دو سال پس از رسیدن به ریاست شهرداری پایتخت، به کمک شخصیت های محافظه کار حکومت به سوی نامزدی ریاست جمهوری گام برداشت. پیروزی احمدی نژاد بسیار طنین افکن شد: نگرش های فوق محافظه کارانه او نه تنها در سراسر کشور گسترش پیدا کرد، بلکه پشت میز مذاکرات دیپلماتیک نیز در سراسر جهان به عنوان “شخصیت دردسرآفرین” شهره آفاق شد.

با این حال، شمارش معکوس برای روزهای درخشان احمدی نژاد آغاز شده: او در سال ۲۰۱۳ نمی تواند برای بار سوم نامزد شود و باید منصب ریاست جمهوری را ترک کند. شاید هم نه، چون او با تلاش برای جلب نظر مردم و اتخاذ رویکرد پوپولیستی، درحال ارتقای موقعیت رییس دفترش اسفندیار رحیم مشایی است. و رحیم مشایی شخصیتی است که به هیچ وجه دوست ندارد قوه مجریه را وابسته ببیند، زیرا طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، کلیه قوا در ایران به رهبر انقلاب وابسته اند. و او اکنون در تلاش است تا با جا انداختن یک مکتب جدید که آن را “مکتب ایرانی اسلام” نامیده، ملغمه ای از ناسیونالیسم ایرانی به همراه باورهای سنتی شیعه بسازد.

ازنظر او که آموزه هایش به طور رایگان در یک سی دی تحت عنوان “ظهور نزدیک است” در سراسر کشور توزیع شده، احمدی نژاد پیام آوری است که مردم را از ظهور امام دوازدهم شیعیان که از قرن نهم انتظارش را می کشند مطلع می سازد. ازنظر او، احمدی نژاد یک منتخب است که تنها در برابر مهدی مسؤول و جوابگوست، نه در برابر رهبر انقلاب. و این بی شک مسأله ای است که چندان به مزاج جانشین آیت الله خمینی خوش نیامده، زیرا که او نمی خواهد شاهد فریبگری مادون خود باشد.

به هرحال، اگر خبرهای عجیب چند هفته پیش منتشر نمی شد، این مسایل هیچ گاه به گوش ما نمی رسید. زمانی که احمدی نژاد وزیر اطلاعات را برکنار کرد، رهبر انقلاب سریعاً برای قدرت نمایی او را ابقا نمود.

و البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود. خبرهایی نیز در مورد جادوگری مشایی منتشر گردید، مبنی بر اینکه او درتلاش است تا تاریخ ظهور مهدی را مشخص کند؛ این اتهامی است که به نظر ما بسیار مسخره می آید، ولی درواقع ضربه مستقیمی بود که به مشایی و برنامه سیاسی اش وارد شد؛ ماجرایی بی سابقه در حیات جمهوری اسلامی که در زمان خمینی می توانست به سقوط حاکمیت منجر شود. ولی نکته مسلم این است که خامنه ای خمینی نیست. و هنوز معلوم نیست آیا این آخرین صحنه یک نمایش کمدی بوده یا اولین صحنه یک نمایش تراژیک.

 

منبع: نوتیسیاس، ۱۶ می