روحانی قول تعدیل سانسور و حجاب اسلامی را داد

نویسنده

» گزارش گاردین از سخنان رئیس جدید منتخب

حسن روحانی دو هفته پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، دیدگاه‌های جدیدی را در مورد آزادی‌های مدنی، آزادی بیان و اینترنت بیان کرده است.

وی گفته است شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک پدیده مغتنمی هستند. روحانی در مصاحبه با چلچراغ، یک مجله مخصوص جوانان، گفته با جداسازی جنسیتی در جامعه مخالف است و سعی خواهد کرد سانسور را در جامعه کاهش دهد و عنوان کرده که فیلترینگ اینترنت بی‌ثمر است.

وی گفته است: “در عصر انقلاب دیجیتال کسی نمی‌تواند در قرنطینه حکومت کند.” وی همچنین افزوده همانطور که قبلا گفته با جمع کردن آنتن‌های ماهواره‌ای که بر بام میلیون‌های ایرانی وجود دارد مخالف است.

روحانی قول داده است که جمهوری اسلامی را پس از هشت سال زمامداری محمود احمدی‌نژاد به مسیر اعتدال بازگرداند.

وی گفت: “امروز ماهیت جمهوری‌خواهی کشور ما تحت سایه قرائت خاصی از خصلت اسلامی آن قرار گرفته است. بر برخی از اصول قانون اساسی ما تاکید شده در حالیکه به برخی از آن توجه نشده است و برای همین است که شاهد عدم توازن هستیم. حقوق و آزادی مردم نادیده گرفته شده اما بر امور مربوط به حاکمان تاکید شده… محدود کردن [حق مردم] برای نقد تنها به خفقان و ناکارآمدی می‌انجامد.”

روحانی در مورد فیلترینگ اینترنت گفت، برخی از اقدامات برای محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت با حسن‌نیت انجام نشده و انگیزه‌های سیاسی داشته است: “آنها از آزادی مردم در فضای آنلاین هراس دارند برای همین است که اطلاعات را محدود می‌کنند. اما فیلترینگ قادر به حصول این نتیجه نخواهد بود. حامیان فیلترینگ اینترنت باید توضیح بدهند که آیا در محدود کردن اطلاعات موفق بوده‌اند؟ فیلترینگ حتی مانع مردم در دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی هم نشده است. فیلترینگ گسترده فقط باعث بی‌اعتمادی بین مردم و دولت می‌شود.”

دسترسی به صدهاهزار وب سایت در ایران ممنوع است، از جمله فیسبوک و توییتر، اما میلیون‌ها ایرانی از طریق فیلترشکن به این سایت‌ها دسترسی دارند.

به رغم فیلترینگ، کمپین روحانی در هر دوی این سایت‌ها فعال بوده است. وی می‌گوید: “فضای مجازی یک ابزار است که می‌تواند فرصت یا تهدید باشد. یادم می‌آید که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکبار شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک را یک پدیده مبارک خواندند. واقعا هم همینطور است.”

کاربران ایرانی می‌گویند از زمان برنده شدن روحانی دسترسی به اینترنت آسان‌تر شده است. روحانی همچنین قول داده سانسور آثار فرهنگی و هنری را کاهش دهد و گفته است که دولت به جای دخالت در کار هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی باید برای آنها ایجاد امنیت کند و گفته که نباید مدام خط قرمزها را بیشتر کنیم، ما باید نشان دهیم که هدف ما سانسور نیست.

او در مورد حجاب اسلامی برای زنان که میلیون‌ها نفر از اجباری بودن آن شکایت دارند گفت که با سختگیری در مورد پوشش زنان مخالف است اما در مورد اختیاری بودن آن حرفی نزد.

هر تابستان با افزایش گرما پلیس به خیابان‌ها می‌آید و با افراد بدحجاب برخورد می‌کند. روحانی گفته است: “من قطعا با این کارها مخالفم.” وی افزوده که زنان بدون حجاب الزاما بدون ارزش نیستند.

“اگر زن یا مردی قانون‌های پوشش ما را رعایت نکرد نباید ارزش‌هایش مورد سئوال قرار گیرد… به نظر من بسیاری از زنانی که در جامعه قانون حجاب را رعایت نمی‌کنند ارزشمند هستند. تاکید ما باید بر ارزش باشد.”

او در مصاحبه‌اش گفته با جداسازی جنسیتی در جامعه از جمله در دانشگاه‌ها مخالف است و سیاستمدارانی را که مخالف حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی هستند مورد انتقاد قرار داده.

وی همچنین در مورد رادیو تلویزیون دولتی ایران گفته: “جمعیت زیادی از جوانان ما تلویزیون دولتی ما را نادیده می‌گیرند چون از آن صداقت، اخلاق و عدالت را ندیده‌اند. وقتی تلویزیون تولد یک توله پاندا در یک باغ وحش چینی را نشان می‌دهد ولی اعتراضات کارگرانی را که شش ماه است حقوق نگرفته‌اند نشان نمی‌دهد… مسلم است که مردم و جوانان آن را نادیده می‌گیرد. راه حل، آزادی بیان است. اگر روزی برسد که تلویزیون ما پوشش‌های خبری بیشتری نسبت به شبکه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی نشان بدهد، مردم هم با آن آشتی می‌کنند.”

روحانی در نخستین سخنرانی پس از پیروزی خود نیز صدا و سیمای ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت، کشوری که مشروعیت خود را از مردمش می‌گیرد نباید از رسانه‌ آزاد بترسد.

وی همچنین گفته است: “بی‌عدالتی بی‌عدالتی است… این استاندارد دوگانه است که در یک کشور غیردوست چیزی را بی‌عدالتی بنامیم و همان چیز را در یک کشور دوست بی‌عدالتی ندانیم… حقوق بشر در تمام جهان یکی است.

منبع: گاردین - 2 ژوئیه 2013