روحانی: مردم ایران خواستار تغییر هستند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آغاز انتخاب اعضای کابینه

حسن روحانی٬ رییس‌جمهور منتخب٬ هم‌چنان روزهای پرمشغله‌ای را پشت سر می‌گذارد. علاوه بر دیدار‌ با چهره‌های سیاسی٬ مشغول انتخاب اعضای کابینه خود و همچنین برنامه‌ریزی برای جهت‌گیری‌های دولت خویش است.

هم‌زمان اصول‌گرایان نیز علاوه بر تعبیر پیروزی روحانی به پیروزی خود در انتخابات٬ مشغول هشدار به او بابت دیدارهایش با نیروهای سیاسی و همچنین انتخاب اعضای کابینه هستند.

روحانی خود درباره انتخاب هیات وزیران گفته است: “مدتی است من با دوستانی که نه ادعا و نه مطالبه‌ای دارند ، کار بررسی افراد کابینه را آغاز کردم و امیدوارم در مهلت مقرر بتوانم شایسته‌ترین ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط‌های حزبی و جناحی انتخاب کنم”.

پیش از این گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره کابینه احتمالی روحانی انجام شده بود که وی و نزدیکانش همه‌ی آن‌ها را تکذیب کرده و گفته بودند که هنوز فردی را برای پست‌‌های مختلف در نظر نگرفته‌اند.

وی در دیدار با جمعی از “علما و روحانیون” گفته است که “مردم به تغییر و تحول امید بسته اند” و در این شرایط “نباید شکاف و گسستی میان روحانیون و مردم وجود داشته باشد”٬ چرا که “چه بخواهیم و چه نخواهیم کارهای ما به عنوان مسئولان نظام به پای روحانیت نوشته می شود”.

وی در این دیدار بار دیگر تاکید کرده است که برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود تلاش خواهد کرد و از مواردی چون پرهیز از تندروی، بالا بردن اعتماد عمومی به دولت و کاهش مشکلات مادی و معنوی یاد کرده است. وی با وجود این وعده‌ها تاکید کرده که “دولت قوی و توانمند به معنی دولت مداخله‌گر و متصدی در همه امور و محدودکننده زندگی مردم و مداخله‌کننده در زندگی خصوصی نیست. قدرت دولت در بالا بردن اعتماد جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی است”. وی اضافه کرده است که “ما باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی‌گری دولت را در امور جامعه هر روز کمتر و کمتر کنیم”.

وی همچنین افزوده است که “امروز مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی ماست. من با آگاهی از همه مشکلات در این راه قدم گذاشته‌ام و علی‌رغم مشکلات کم‌نظیر که بعدها در بیانی آن را به ملت ایران خواهم گفت، وارد شدم. هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که این دولت با آن روبه‌روست، روبه‌رو نبوده است”.

سخنان روحانی درباره مشکلات اقتصادی کشور٬ در حالی است که محمدرضا رحیمی٬ معاون اول دولت احمدی‌نژاد٬ از روحانی خواسته است که “راه و روش دولت دهم را برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ادامه دهد”.

هم‌زمان با این سخنان روحانی٬ اصول‌گرایان اما مواضع مختلفی درباره دولت وی گرفته‌اند. احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان٬ گفته است: “اگر دولت منتخب کوچک‌ترین زاویه‌ای را با خط ولایت فقیه پیدا کند از ما محسوب نمی‌شود”. وی پیش از این نیز به حسن روحانی توصیه کرده بود “مراقب تندرو‌ها باشد” و “این موضوع را در چینش کابینه خود مورد توجه قرار دهد”.

در تحولی دیگر روح‌الله حسینیان٬ از نمایندگان حامی دولت در مجلس٬ با بیان اینکه رای مردم به روحانی برای “رفع مشکلات اقتصادی” بود٬ گفته است: “دولت آقای روحانی نباید قول ارزانی را به مردم بدهد، چراکه در حال حاضر امکانات برای ایجاد ارزانی وجود ندارد و بنده به عنوان فردی که سال‌ها در مسائل اقتصادی تجربه دارم و آن را درک کرده‌ام، این طور نیست که دولت آقای روحانی بتواند ارزانی را در کشور ایجاد و مهار گسیختگی قیمت‌ها را کنترل کند”.