نمی خواهند والیبال بلندگوی نظام شود

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی اعتراض فدراسیون بین المللی به محکومیت غنچه قوامی

پس از بازداشت غنچه قوامی، دانشجوی ۲۵ ساله ایرانی ـ انگلیسی و محکومیت او به یک سال زندان به جرم  رفتن به استادیوم برای تماشای یک مسابقه بین المللی والیبال مردان در ایران،  فدراسیون بین المللی والیبال اعلام کرد تا هنگامی که حکم زندان او لغو نشود، ایران نمی تواند میزبان  مسابقات بین المللی باشد.

در اطلاعیه فدراسیون بین المللی والیبال آمده شرط برداشتن این محرومیت علاوه بر آزادی خانم قوامی، لغو قانون محرومیت زنان از تماشای مسابقه های والیبال در ایران است.

 

این تصمیم پس از نشست  سازمان غیردولتی دیدبان حقوق بشر که خواهان “اقدام جدی تر” برای حمایت از غنچه قوامی است، اتخاذ شده.این محرومیت شامل مسابقه های سال آینده لیگ جهانی والیبال که پیشتر برنامه ریزی شده است، و پیکارهای قهرمانی ۲۰۱۵ آسیا نمی شود.

 

بازداشت این دانشجوی ۲۵ ساله در ماه ژوئن گذشته و پس از  مسابقه ایران و ایتالیا در لیگ جهانی والیبال رخ داد. او پس از آنکه  ۱۲۰ روز در زندان اوین بود، خبر محکومیت اش به زندان یک ساله انتشار یافت.

 

وعده فدراسیون جهانی به دیدبان حقوق بشر گامی مهم از سوی این فدراسیون  است؛ فدراسیونی که رئیس آن قول داده  به صورت خستگی ناپذیر برای حل این ماجرا تلاش کند.

 

آقای گراچا، رئیس فدراسیون بین المللی والیبال بارها حمایت خود از این  زندانی را که به دلیل تماشای یک بازی والیبال در ایران زندانی شده،اعلام کرده، اما تلاش های وی تاکنون ناموفق بوده است. یک سخنگوی فدراسیون بین المللی در این مورد به سایت اینساید گیمز گفته: “در اکتبر گذشته فدراسیون جهانی با دیدبان حقوق بشر جلسه ای سازنده داشت. در این جلسه به دیدبان حقوق بشر اطلاع داده شد که فدراسیون جهانی در آینده به ایران هیچ حق میزبانی، به ویژه حق میزبانی جوانان  جهان در سال بعد، تا هنگامی که ممنوعیت ورود بانوان به پیکارهای والیبال برداشته نشود، را نخواهد داد.”

 

فدراسیون جهانی والیبال همچنین اعلام کرده که تصمیم کنفدراسیون والیبال آسیا در مورد واگذاری میزبانی تهران برای قهرمانی سال آینده آسیا را بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد داد. این فدراسیون اگرچه قدرت لغو تصمیم میزبانی از تهران را ندارد و در این مورد باید کنفدراسیون آسیایی تصمیم قطعی را بگیرد، اما تاکید کرده است که در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

 

 

 

باز  رد پای لابی‌های صهیونیستی!

 

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در واکنش به تصمیم و تهدید فدراسیون بین المللی به خبرگزاری فارس گفته: “رد پای لابی‌های صهیونیستی در اتفاقات اخیر والیبال جهان مشخص است و دشمنان نظام می‌خواهند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند.”

 

درحالی که میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان از ایران گرفته و به آرژانتین سپرده شده، داورزنی گفته: “با وجود رد پای لابی‌های صهیونیستی در این ماجراها، چندین سال است دشمنان علیه ایران فعالیت می‌ کنند. استکبار جهانی سال‌ها است علیه جمهوری اسلامی کار می‌کند و حالا والیبال خاری شده در چشم آنها؛ چون نمی ‌توانند موفقیت‌های جوانان شایسته این مرز و بوم را سانسور کنند ناراحت می‌شوند و دنبال بهانه می‌گردند تا مانع رشد آن شوند، چراکه والیبال می‌شود بلندگوی نظام جمهوری اسلامی. متاسفانه با نام حقوق بشر بهانه پیدا می‌کنند تا به ایران ضربه بزنند.”