فعالیت های هسته ای را متوقف نکرده و نمی کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد

در حالی که پیش از این اخباری مبنی بر امکان تعطیلی نیروگاه هسته‌ای بوشهر و همچنین کاهش غنی‌سازی از سوی ایران منتشر شده بود، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی، با رد این مسایل گفته است که ایران نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نکرده، بلکه آن‌ها را “گسترش می‌دهد”.

رییس سازمان انرژی اتمی گفته است که جمهوری‌اسلامی “با وجود تحریم‌ها، به احتمال زیاد رشد قابل ملاحظه‌ای در ماشین‌های سانتریفیوژ”خواهد داشت. وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی آزمایشی رآکتور اراک و نوسازی قلب رآکتور تهران، گفته که به زودی رآکتور بوشهر وارد شبکه برق ایران می‌شود. پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و از جمله اعلام کرده بود: “ایران آماده است تا تولید اورانیوم غنی شده خود در تاسیسات فردو را دو برابر کند”.

عباسی اینک گزارش‌هایی را که در روزهای اخیر پیرامون به وجود آمدن مشکل برای برخی از کارکنان مجتمع یو سی اف اصفهان منتشر شده رد کرده و گفته: “حوادث عادی در هر نیروگاهی محتمل است، اما اینکه هر جا حادثه‌ای اتفاق می‌افتد مواد هسته‌ای وجود دارد، قابل قبول نیست. اخیرا هیچ نوع حادثه خاصی نداشته‌ایم”.

اشاره وی به سخنان غلامرضا معصومی، رییس اورژانس ایران است که گفته بود: “برای کسانی که در منطقه بوده‌اند، مثلا یو.سی.اف اصفهان، عارضه‌هایی پیش آمده که تحت درمان قرار گرفته‌اند”.

سخنان عباسی در حالی بیان شده که در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منتشر شده است. رسانه‌های غربی هفته گذشته به نقل از “منابع آگاه” نوشته بودند که جمهوری‌اسلامی مشغول تعطیل کردن نیروگاه هسته‌ای بوشهر است؛ مساله ای که با تکذیب مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

در همین حال، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی نیز خبر از آن داده‌اند که ایران حاضر است در مقابل لغو تحریم‌ها، اقدام به کاهش غنی‌سازی کند. علی آهنی، سفیر جمهوری‌اسلامی در پاریس در مصاحبه‌ای گفته بود: “ایران هم‌چنان پیشنهادات خود مبنی بر تداوم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را پابر جا می‌داند. ایران قبلا گفته است به شرط دسترسی به میله‌های سوخت جهت استفاده در مراکز تحقیقاتی‌اش و رفع تحریم‌ها، آمادگی دارد غنی‌سازی خود را به زیر 5 درصد کاهش دهد”.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، با اشاره به اینکه “ اتحاد جبهه غرب بیشتر از گذشته شده و آنان بر این باورند که ایران در تنگناست و به همین دلیل، خواهان این هستند که ما از مواضعمان کوتاه بیاییم”، گفته بود که ایران آمادگی تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی را دارد: “ما پیش از این نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده بودیم. این موضوع به نوبه خود، رویکرد مثبتی است از سوی ایران و افزون بر آن، می‌تواند آزمونی برای غربی‌ها باشد و اینکه تا چه اندازه به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند”.

این سخنان، به نوعی از سوی فریدون عباسی هم تکرار شده است: “امروز اگر از انرژی هسته‌ای دست بکشیم استکبار باز هم بهانه‌هایی برای ایران دارد و باز هم موضوع حقوق بشر را پیش می‌کشد”.

این در حالیست که پیش از این محمدحسن آصفری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به ایسنا گفته بود که جمهوری‌اسلامی برای “نشان دادن حسن نیت” اقدام به توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد کرده است: “در شرایطی که جمهوری اسلامی برای نشان دادن حسن نیت، غنی‌سازی ۲۰ درصد را کنار گذاشته است انتظار می‌رود که گروه ۵+۱ دست از تحریم‌های خود بردارد”. علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته بود که ایران پیشنهاد کرده در ازای لغو تحریم های بین المللی، غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند. همان زمان علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی نیز سخنان مشابهی را بر زبان رانده بود: “امروز کشور نیازی به تولید سوخت ۲۰ درصد ندارد. در این زمینه بر اساس منافع ملی عمل خواهیم کرد و این موضوع امری اختیاری برای ایران اسلامی است”.