غزه برای موشک ها از ایران تشکر کرد

نویسنده

» مقاله ای از هاآرتص

روز سه شنبه مردم غزه به شکلی کاملا علنی از ایران برای کمک هایش در جنگ با اسرائیل و اهدای موشک هایی که از غزه به سمت تل آویو و اورشلیم شلیک شد، تشکر کردند.

در یک بیلبورد بزرگ در سه جاده اصلی در نوار غزه نوشته شده بود “ایران، تشکر”. این اولین بار است که بطور علنی از نقش ایران در مسلح کردن یک گروه نظامی اطلاعاتی داده می شود.

این پیام به زبان های عربی، عبری انگلیسی و فارسی نوشته شده بود. همچنین پوستر هایی با تصاویر موشک فجر5 که برای اولین بار دو شهر بزرگ اسرائیل را هدف گرفتند، منتشر شده است. این حملات هیچ تلفاتی نداشته است.

این بیلبوردها بدون امضا هستند اما یکی از مقامات نظامی ارشد جهاد اسلامی، قادر حبیب، گفت که این طبیعی است که از نقش ایران در این مناقشه تقدیر شود.

وی به رویترز گفت: “راکت های ایرانی به سمت تل آویو نشانه رفتند. آنها به اورشلیم رسیدند. به همین دلیل این وظیفه ماست که از کسانی که به مردم ما کمک کردند، تشکر کنیم. ما روابط خوبی با ایران داریم و این روابط تا زمانی که ایران از مردم فلسطین و جنبش مقاومت حمایت می کند، ادامه دارد.”

نیروی هوایی اسرائیل روز 14 نوامبر به منظور متوقف کردن نظامیان غزه از پرتاب موشک به شهر های جنوبی اسرائیل، به این منطقه حمله کرد.

در حدود 170 فلسطینی که بیش از نیمی از آنها غیر نظامی بودند در این مناقشه کشته شدند. شش اسرائیلی نیز کشته شدند که چهارنفرشان غیر نظامی بودند.

اسرائیل همواره اعلام کرده است که ایران از نظامیان غزه حمایت نظامی می کند اما تا قبل از آخرین جنگ بین اسرائیل و حماس این موضوع مخفی مانده و به حمایت مالی و روابط گرم سیاسی محدود شده بود.

در جریان جنگ هشت روزه، علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت که ایران “مفتخر” است که به غزه کمک نظامی کرده است. در جریان آتش بس، خالد مشعل، رهبر حماس از ایران برای سلاح و کمک مالی تشکر کرد.

به نظر می رسد که این قدردانی از ایران به منظور تکذیب این نکته باشد که سنی های غزه، در را به روی ایران شیعه بسته و برای حمایت به مصر، همسایه سنی شان تمایل پیدا کرده اند.

مئیر جاودانفر، تحلیلگر اسرائیلی گفت گمان می کند ایران از اینکه جهانیان بفهمند سلاح در اختیار حماس می گذارد، پشیمان شود.

وی در ادامه گفت: “حالا که مقامات ارشد ایران اذعان دارند که اسلحه در اختیار گروه های نظامی در غزه می گذارند، کار منزوی کردن ایران نسبت به گذشته آسانتر می شود.”

اسرائیل و بسیاری از کشورهای غربی می گویند که ایران درحال تولید سلاح اتمی است و تحریم های شدیدی را اعمال کرده اند تا ایران دست از غنی سازی اورانیوم بردارد. ایران می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

حماس که از سال 2007 بر غزه حکمفرمایی می کند، اسرائیل و موجودیت این کشور را به رسمیت نمی شناسد. حماس در فهرست گروه های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

هاآرتض، 27 نوامبر