ایران: می خواست غیر قانونی وارد سوریه بشود

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از وضعیت خبرنگار ایرانی الجزیره

ایران مدعی شده است که خبرنگار مفقود شده الجزیره، قصد داشت با گذرنامه ایرانی که تاریخش منقضی شده بود بدون مشخص کردن هویت مطبوعاتی اش وارد سوریه بشود. اما مقامات ایران حاضر نشدند جزئیات بیشتری درمورد اینکه آیا وی در ایران است یا نه، ارائه بدهند.

این ها اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران است وقتی برای نخسین بار درباره  دروتی پرواز خبرنگار ایرانی الاصل شبکه تلویزیونی الجزیره سخن می گفت. این خبرنگار  آخرین بار روز 29 آوریل در  قطر دیده شد که عازم دمشق و برای تهیه گزارش درمورد ناآرامی های آن کشور بود. مقامات سوری گفتند که پرواز را کمی پس از ورودش به سوریه به ایران فرستاده اند اما مکانی که وی به آنجا فرستاده شده است نا معلوم است.

الجزیره و گروه های رسانه ای بین المللی خواستار اطلاع رسانی از وضعیت روزنامه نگار ایرانی، آمریکایی، کانادایی شده  و گفته اند  گم شدن این خبرنگار بخشی از فشار هایی است که رژیم های در آستانه سقوط بر  خبرنگاران وارد  می آورند. دولت بشار اسد ورود همه خبرنگاران خارجی را ممنوع کرده است و کنترل شدیدی در قبال رسانه های داخلی اعمال می کند.

مهمانپرست به خبرنگاران گفت که پرواز، با ورود به خاک سوریه با گذرنامه تاریخ گذشته ایرانی و تلاش برای کار کردن بدون مجوز و داشتن چندین گذرنامه ، قانون را نقض کرده است.

هنوز مشخص نیست که طبق کدام قانون سفر کردن با گذرنامه های مختلف نقض قانون است اما مهمانپرست اعلام کرد که ایران تابعیت چندگانه ایرانیان را نمی پذیرد. ایرانیان برای ورود به سوریه نیاز به ویزا ندارند.

مهمانپرست اعلام نکرد که پرواز 39 ساله کجاست. او گفت: “وزارت امورخارجه ایران موضوع را دنبال می کند تا بفهمد چه بر سر پرواز آمده است زیرا این موضوع برای ایران هم مهم است.”

روز 11 مارس سوریه اعلام کرد که پرواز را بعد از بازداشت در دمشق به ایران فرستاده اند.

شبکه الجزیره که مرکز اصلی آن در قطر قرار دارد در بیانیه ای از مقامات ایرانی خواست اطلاعاتی در مورد پرواز که برای این شبکه خبری انگلیسی زبان کار می کند، ارائه بدهند.

کمیته حمایت از خبرنگاران در آمریکا گفت که از زمان اعتراضات علیه بشار اسد که از ماه مارس شروع شد، 20 خبرنگار داخلی و خارجی در سوریه یا بازداشت شده اند، یا از کشور اخراج شده اند.

دو خبرنگار اسوشیتد پرس با یک اخطار 45 دقیقه ای از سوریه اخراج شدند. پنج خبرنگار رویترز بازداشت شدند که یکی از آنان در 25 مارس از سوریه اخراج شد. وی پنج سال خبرنگار اسوشیتد پرس در دمشق بود.

روز دوشنبه، سازمان گزارشگران بدون مرز، در پاریس، از ایران خواست مشخص کند که آیا خانم پرواز را دستگیر کرده است یا نه.

واشنگتن پست، 17 مه