ایران، سوریه و گسترش ناآرامی فلسطینی ها

نویسنده

» گزارش دیلی ایندیا از تظاهرات بی سابقه در مرز اسرائیل

مقامات اسرائیلی هشدار دادند ایران و سوریه سعی می کنند به ناآرامی ها در خاورمیانه دامن بزنند و حملاتی را علیه این کشور سازماندهی کنند.

آنها ادعا کردند درگیری های روز یکشنبه با تظاهرکنندگان عرب در امتداد مرزهای اسرائیل با لبنان، سوریه، غزه و کرانه غربی نشانه ای از تلاش های موجود برای وارد کردن اسرائیل به ناآرامی های جهان عرب است.

این درگیری ها در روز «نکبت» رخ داد؛ سالگرد اخراج و گریز صدها هزار فلسطینی از خانه هایشان درجریان جنگی رخ داد که منجر به تشکیل اسرائیل در سال 1948 شد.

ژنرال یوآو پولی مرداخای سخنگوی ارتش اسرائیل گفت تظاهرات مرزی در لبنان و سوریه «ردپای تحریکات ایران» را در خود داشت.

 اسرائیل حداکثر تلاش خود را کرد تا در طول تقریباً چهار ماه ناآرامی در جهان عرب، مانع از تبدیل شدن احساسات انقلابی مردم به خشم و غضب علیه این کشور تبدیل شود.

به نظر می رسد بروز خشونت های بی سابقه مرزی در روز یکشنبه بر نگرانی های اسرائیل از ایجاد بی ثباتی در این کشور در نتیجه بهار عربی دامن بزند.

به گفته تحلیلگران، همین مسأله باعث خواهد شد دولت اسرائیل کمتر حاضر به مصالحه در روند صلح و امنیت شود.

جرالد اشتینبرگ استاد علوم سیاسی دانشگاه بار ایلان گفت: «رهبران عرب به مدت چندین دهه از اسرائیل به عنوان عاملی برای انحراف توجه مردمشان استفاده می کردند. از نظر من، به دوره ای بازگشته ایم که سعی می شود مشکلات داخلی با تفکر حمله علیه اسرائیل لاپوشانی شود.»

درگیری ها در روز قبل از دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از آمریکا جهت ملاقات با اوباما و سخنرانی در کنگره این کشور رخ داد. انتظار می رود وی در کنگره به تبیین نقطه نظرات اسرائیل در خصوص روند صلح و تأثیر ناآرامی ها بر همسایگان این کشور بپردازد.

مقامات اسرائیلی این حوادث را دسیسه ای برای انداختن گناه همه مشکلات به گردن اسرائیل ارزیابی می کنند.

میر جاودانفر تحلیلگر مسائل خاورمیانه از تل آویو می گوید این اولین باری نیست که بسیاری از کشورها تلاش می کنند مشکلات را به گردن اسرائیل بیاندازند.

وی افزود: «اسرائیل در خصوص دفاع از امنیت خود باید محتاط باشد، اما در عین حال باید در خصوص نحوه ای که واکنش نشان می دهد نیز محتاط باشد زیرا این می تواند به موقعیت دیپلماتیک این کشور لطمه بزند.»

منبع: دیلی ایندیا- 16 مه