حکم اعدام سعید ملک پور باز به دیوانعالی می رود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد:

خانواده سعید ملک پور در مصاحبه با “روز” ضمن تایید صدوردوباره حکم اعدام از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب برای این زندانی سیاسی، تاکید کردند این حکم قطعی نیست و مجددا باید برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال شود.

اکرم اسماعیل زاده، مادر سعید ملک پور به “روز” گفت که شعبه 28 دادگاه انقلاب بار دیگر حکم اعدام برای فرزندش صادر کرده اما به گفته وکیل پسرش، این حکم باید بار دیگر در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گیرد.

حکم اعدام آقای ملک پور پیش از این از سوی دیوان عالی کشور به دلیل “نقص در تحقیقات” نقض و برای تکمیل تحقیقات به دادگاه بدوی بازگردانده شده بود. اکنون در حالیکه دادگاه بدوی، بار دیگر بر صدور حکم اعدام مبادرت کرده، خانواده آقای ملک پور می گویند: با وکیل سعید که صحبت کردیم گفت شعبه 28 نقص تحقیقات را رفع نکرده و مجددا بدون اینکه تحقیقات را کامل کند و نقصی بر طرف شود، حکم بر اعدام داده است.

سعید ملک پور فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا بود که مهرماه 87 پس از ورود به ایران و در ارتباط با پرونده‌ موسوم به مضلین ۲ مربوط به جرایم اینترنتی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

سایت گرداب، متعلق به سپاه پاسداران، آقای ملک پور را متهم به عضویت در چند شبکه فساد اینترنتی کرد و سپس از او به عنوان مدیر بزرگترین سایت های مستهجن، ضد دین و ضد امنیت نام برده شد.

پیش از این خانم افتخاری، همسر سعید ملک پور به “روز” گفته بود که به همسرش اتهاماتی چون “تبلیغ علیه نظام، مدیریت سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروههای معاند نظام و ارتباط با بیگانگان و به صورت کلی اتهام مفسد فی الارض” زده اند.

او توضیح داده بود که اتهام سایت های مستهجن و سایر اتهامات کاملا دروغ و کذب است و سعید را در زندان و زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود کرده اند.

سعید ملک پور نیز پیشتر با انتشار نامه ای، شرح شکنجه ها و نحوه اخذ اعترافات ازخود را مفصل شرح داده واعلام کرده بود که زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده است.

 

امیدواری به نقض مجدد حکم

خانواده اقای ملک پور امیدوارند دیوان عالی کشور حکم اعدام او را بار دیگر نقض و پرونده را برای رسیدگی به شعبه ای هم عرض بفرستد.

یک وکیل دادگستری در این زمینه به “روز” می گوید: اگر دیوان عالی کشور حکم را به دلیل نقص تحقیقات نقض کند به همان شعبه اولیه فرستاده می شود تا تحقیقات کامل شود اما اگر بر استدلال دادگاه صادر کننده حکم ایراد بگیرد پرونده به شعبه ای هم عرض فرستاده می شود. در مورد آقای ملک پور هم چون نقص تحقیقات مطرح بوده لذا مجددا به شعبه اولیه فرستاده شده است.

او می افزاید: این حکم قطعی نیست و باز باید به دیوان عالی کشور و همان شعبه ای در دیوان برود که قبلا حکم را بررسی و نقض کرده است. اگر دیوان ببیند تحقیقات کامل نشده و حکم را نقض کند این بار قطعا پرونده به شعبه ای هم عرض می رود نه شعبه 28 و از این جهت جای امیدواری است که حکم نقض شود و حکمی غیر از اعدام را شاهد باشیم.

اکرم اسماعیل زاده، مادر آقای ملک پور نیز که تازه در جریان صدور مجدد حکم اعدام برای فرزندش قرار گرفته به “روز” می گوید: هفته پیش چهارشنبه حکم اعدام به سعید ابلاغ شده، من پنج شنبه سعید را دیدم هیچ نگفت و ملاحظه مرا کرد روحیه اش هم خوب بود؛با سه نفر دیگر در یک جا است. دفعه قبل هم که حکم اعدام داده بودند تا روزهای آخر سعید و خانواده نگذاشتند من بفهمم اما به هر حال من یک مادرم و… این بارهم با اینکه تلاش کردند من نفهمم اما بالاخره فهمیدم با وکیلش هم حرف زدیم و او هم امیدوار بود که حکم در دیوان نقض و به شعبه هم عرض فرستاده شود و ما هم امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد.

همسر اقای ملک پور پیشتر به “روز” گفته بود: تنها چیزی که می خواهیم ـ ما نمی گوییم سعید را الان آزاد کنندـ این است که دادگاه عادلانه برای او برگزار کنند؛ دادگاهی علنی و عادلانه که امکان دفاع از خودش را داشته باشد. ما درخواست بخشش نمی کنیم چون همسر من هیچ کاری نکرده و جرمی مرتکب نشده که درخواست بخشش کنیم تنها میخواهیم استانداردهای کشور و قانون اساسی را رعایت کنند.به همان قوانین کشورمان پایبند باشند. اجازه دهند کارشناسان فنی بی طرف پرونده را بخوانند. نه سربازان گمنام گردابی که کیفرخواست را نوشته اند. کارشناسان بیطرفی که حداقل مسائل تکنیکی را بدانند…