خامنه ای درگیر شهد نیابت و زهر رقابت

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» انتقاد ولی فقیه از انحراف در مهدویت

سخنان دیروز آیت الله خامنه‏ای برای اولین بار طی چند ماه گذشته با الفاظی همراه شد که چند ماهی است بار معنایی مهمی در ادبیات طرفدارانش به دوش می‏کشد: انحراف و مهدویت. شاید از همین رو بود که اکثر سایت‏های اصولگرا هشدار او درباره‏ “انحراف” از “حقیقت مهدویت” را برای تیتر اصلی روز شنبه‏ خود برگزیدند. آنجا که وی “کارهای عامیانه، جاهلانه، غیرمستند و متکی بر تخیلات و توهمات” را یکی از “خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت” دانسته است.

دیدار رهبر جمهوری اسلامی با جمعی از اساتید، کارشناسان، مؤلفان و فارغ التحصیلان تخصصی مهدویت در حالی با ابراز نگرانی وی از “مدعیان دروغین مهدویت و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار” همراه شد که از ماه‏ها پیش رسانه‏های وابسته به وی و طرفدارانش، جمعی از نزدیک‏ترین یاران محمود احمدی نژاد به سرکردگی اسفندیار رحیم مشایی را به بهانه‏هایی از همین دست، هدف حملات خود قرار داده‏اند. 

 

ظهور نزدیک نیست

او با اشاره به اینکه “هیچگاه نباید” زمان ظهور را “بسیار نزدیک” دانست، “کار عالمانه و مستند” در این حوزه را تنها شایسته “اهل فن و متخصصانی” دانسته که “ علم حدیث و رجال را به خوبی می دانند و با مسائل و تفکرات فلسفی آشنایی کامل دارند.”

آیت الله خامنه‏ای در حالی چنین نگرانی‏هایی را مطرح کرده که اختلافات هواداران او و محمود احمدی‏نژاد در حال افزایش است؛ اختلافاتی که تهیه و توزیع فیلمی به نام “ظهور بسیار نزدیک است”، یکی از نقاط آغازین آن بود. در این فیلم ادعا شده بود که احمدی نژاد همان کسی است که در بعضی روایات شیعه از او به نام شعیب ابن صالح یاد شده و در زمان ظهور از یاران امام زمان خواهد بود و آیت الله خامنه ای هم با شخصیت سید خراسانی در همان روایات تطبیق داده شده بود.

بعضی از منتقدان احمدی نژاد بطورتلویحی ادعا کرده اند که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و نزدیک ترین یار رئیس دولت، در محافل خصوصی ادعا کرده است که با امام زمان رابطه دارد و با او دیدار می کند؛اما هنوز سندی برای این ادعا ارائه نشده است.

اینک آیت الله خامنه‏ای بعد از چند ماه و در حالیکه اختلاف وی با دولت به مرزهای تازه ای رسیده، بدون اشاره به فرد یا گروهی خاص، کار کسانی که علائم ظهور امام دوازدهم شیعیان را بر خود یا دیگران تطبیق می‏دهند انحرافی خواند و گفت که “مطالب معتبر در مورد ظهور را نمی‏توان به راحتی بر اشخاص تطبیق داد” و ادعاهای دیدار حضوری با او “غالبا یا دروغ است و یا نتیجه تخیلات ذهنی.”

پیش‏تر نیز مخالفان اسفندیار رحیم مشایی با تکیه بر استدلال‏هایی از همین دست، سعی در محکوم کردن او و بقیه نزدیکان محمود احمدی نژاد داشته اند. آیت الله مصباح یزدی نیز اظهار نظر درباره انبیا و امام زمان را “خارج از حیطه دانش مشایی” دانسته بود. مصباح یزدی تنها افرادی از قبیل خود را شایسته ورود به این حوزه معرفی کرده بود که “بر علوم دینی تسلط کامل دارند.”

طی چند سال گذشته تنها خامنه ای ومحمود احمدی نژاد ضمن تطبیق با اشخاص نام برده شده در روایات شیعی به عنوان یاران امام زمان معرفی شده‏اند.

 

خامنه‏ای؛ نائب امام زمان

 پیداش گفتمان “مهدویت” در جمهوری اسلامی مصادف با آغازین روزهای شکل گیری  حکومت بود؛ آنجا که آیت الله خمینی در چند مورد، تصمیمات خود را به “دستور از بالا” که اشاره به نظر امام زمان داشت مربوط دانست. اینچنین بود که حتی زمانی فخرالدین حجازی او را تا مرحله‏ی امام زمان شدن پیش برد.  پس از آیت الله خمینی، آیت الله خامنه‏ای هم رهبری نظام را از وی به ارث برد و هم نیابت امام زمان را. از زمان انتخاب او به رهبری جمهوری اسلامی هر چه بیشتر گذشت، نزدیکانش بیشتر سعی  ‏کردند منشا کارها و تصمیمات وی را به عواملی چون نیابت از امام غایب نسبت دهند. با روی کار آمدن دولت اصلاحات در سال 76 مشخص شد که مقاومت در برابر خواست‏ها و سیاست‏های فرد اول نظام به طور چشمگیری بیشتر شده است. اینجا بود که طیف عظیمی از جناح راست آن روز ایران با تکیه بر این استدلال که آیت الله خامنه‏ای مامور رساندن پرچم “اسلام حقیقی” به دست امام زمان است، مخالفت با برنامه‏های توسعه سیاسی و مدنی را شدت بخشیدند.

کار به آنجا رسید که در انتخابات مجلس هفتم آیت الله امامی کاشانی در خطبه‏های نماز جمعه تهران لیست نهایی نمایندگان راه یافته به مجلس را منتسب به امضای امام زمان کرد. این گفته در آن زمان نه تنها تقبیح نگردید‏، بلکه خود تبدیل به سندی شد برای اثبات حقانیت اصولگرایان در مقابل اصلاح طلبان.

 

دوران جدید

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‏نژاد و یکدست شدن حاکمیت در سال 84، گفتمان عدالت و انتظار پا به دوران جدیدی گذاشت. حالا دیگر صحبت از امام زمان نه از خطبه‏های نماز جمعه، بلکه از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل شنیده می‏شد. محمود احمدی نژاد هم همان گفتمانی را برگزیده بود که آیت‏الله خامنه‏ای.

سایت‏ها و وبلاگ‏های متعددی برای بسط این گفتمان ایجاد شد و در نهایت، سال 86 سایت منسوب به آیت الله مصباح یزدی رسما از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان نایب امام زمان نام برد. بعد از آن هم علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای درسپاه در یکی از نشست‏های خبری خود “حکم رهبری” را “حکم امام زمان” خواند.

با نشستن دوباره‏ی محمود احمدی نژاد بر کرسی ریاست جمهوری در سال 88 دیگر گفتن از نیابت آیت الله خامنه‏ای به امری عادی در طیف اصولگرایان تبدیل شد. آنچنان که حتی وقتی اتفاقات پس از این انتخابات، باعث شد بحث نظارت مجلس خبرگان بر اعمال و سیاست‏های رهبری مطرح شود، عده‏ای از روحانیون تندرو چون مهدی طائب از کشف آیت الله خامنه‏ای به عنوان نائب امام زمان به جای نصب او به دست مجلس خبرگان و اعطای “قابلیت رهبری به وی توسط خدا” سخن گفتند. همین جا بود که حوزه نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه مهلت یافت تا پوستر خامنه ای را در حالی که مشغول سپردن پرچم اسلام به امام زمان بود، چاپ ومنتشر کند. تقریبا هیچ کدام از روحانیون نزدیک به آیت الله خامنه‏ای واکنشی به این اقدام نشان ندادند. عاقبت یک سال پیش حجه الاسلام صدیقی در مراسم ایام فاطمیه مدعی دیدار “مقام معظم رهبری” با امام زمان شد؛ ادعایی که این باردر حضور خود  خامنه‏ای و عده‏ زیادی از مردم مطرح می‏شد.

این همه در سال گذشته همراه شد با درج مطلبی در سایت “مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی” با این عنوان : “اثبات نایب امام زمان بودن امام خامنه ای.” این سایت که توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با همکاری اساتید و علمای حوزه تاسیس گردیده، بزرگترین مرکز پاسخگویی شیعه به شمار می‏رود.

 

برهه‏های حساس و حمایت امام زمان

طی تمام این سال‏ها هیچکدام از این موارد و یا موارد مشابه با موضع گیری یا انتقاد آیت الله خامنه‏ای مواجه نشد، چه آنکه خود او نیز در برهه‏های حساس این سال‏ها همواره موافقت امام زمان را عامل توجیه کارهای خود دانسته است.

وقتی  در بحبوحه‏ حوادث تیر 78 و خرداد 88 سید علی خامنه ای پایه‏های قدرت خود را لزران احساس کرد، در دو مورد از مهمترین سخنرانی‏هایش در مدت رهبری‏، پای امام زمان را به حوزه‏ مسایل سیاسی ایران کشید. او سال 78 در خطابی به امام زمان اطمینان داد تا “آخرین نفس ایستاده” است و ده سال بعد او را “صاحب انقلاب و کشور” و پشتیبان خود خواند.

حال او به ستیز با گفتمانی برخاسته است که خود و نزدیکانش طی 22 سال مروج آن بوده‏اند. مشکل اما آنجا خود را نشان داد که فیلم “ظهور نزدیک است” گرچه باز هم علی خامنه‏ای را در قامت “سید خراسانی” به عنوان اصلی‏ترین یار امام زمان به تصویر کشید، اما در کنار او لباس “شعیب بین صالح” را نیز بر تن محمود احمدی نژاد پوشاند. حال آنکه تا پیش از آن، بازی آخرالزمان در جمهوری اسلامی، بازیگری جز آیت الله خامنه‏ای نداشت. باید منتظر بود و دید که با توجه به سخنان دیروز رهبر جمهوری اسلامی، آیا از این پس باز هم یاران او حرفی از نیابت آیت الله از سوی امام زمان و دیدار این دو باهم خواهند زد، یا اینکه مورد عتاب او در این سخنان فقط دیگران هستند.