توقف صدور نفت ایران، هدف اصلی

نویسنده

» گزارش گاردین از امضای قانون تحریم

باراک اوباما روز جمعه قانون تشدید تحریم های نفتی علیه ایران را امضا کرد؛ اقدامی که به احتمال قوی باعث افزایش قیمت نفت در آستانه انتخابات نوامبر آینده و تشدید تنش با تهران خواهد شد.

آمریکا یک سلسله تدابیر تنبیهی را برای کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را کاهش نمی دهند پیش بین بینی کرده است. این کشورها شامل چین هم می شود.

این تحریم ها در ماه دسامبر توسط کنگره آمریکا تصویب شد ولی اعمال نهایی آن موکول به تصمیم اوباما و ارزیابی تاثیر آن بر قیمت های نفت شد. مهلت این اقدام روز جمعه بود.

اوباما در بیانیه ای از کاخ سفید گفت عرضه نفت در حدی است که می تواند کسری نفت صادراتی ایران را برای کشورهای خریدار نفت ایران تامین کند.

یکی از کارشناسان دولت آمریکا، قبل از این اعلام گفته بود این شدیدترین تحریم ها علیه ایران تا این زمان است.

جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا، در سخنانی در شیکاگو در روز پنج شنبه گفت این تصمیم خطرناکی است و افزود که انتخاب مجدد باراک اوباما در انتخابات پیش رو ممکن است تحت تاثیر وقایع خلیج فارس قرار گیرد.

بایدن گفت: “ما توسط نامزد های دیگر شکست می خوریم. اگر شکست بخوریم از وقایع ناحیه یورو و آنچه در خلیج فارس روی می دهد شکست می خوریم.”

اسرائیل علنا تهدید کرده است که به تاسیسات هسته ای ایران حمله هوایی می کند. آمریکا، اسرائیل، اروپا و سایر کشورها ادعا می کنند ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای است ولی تهران این اتهام را رد می کند.

دولت اوباما گفته است که آمریکا جلوی حمله اسرائیل به ایران را گرفته است تا تحریم ها موثر واقع شوند.

ایران تا کنون از تحریم علیه برخی مقامات، گروه ها و بانک های خود عبور کرده است ولی شدیدا به صادرات نفت وابسته است. تهران دو راه دارد: یا دست به تلافی بزند و یا غنی سازی اورانیوم را، که غرب می گوید برای تولید سلاح انجام می شود، متوقف سازد.

اوباما در بیانیه خود گفت بازار نفت در دو ماهه اول سال به دلیل وقایع سوریه، یمن، نیجریه و دریای شمال تحت فشار بوده است. او گفت: “نگرانی بین المللی از برنامه و فعالیت های هسته ای ایران و اقدامات اخیر برای کاهش میزان صادرات نفت ایران باعث افزایش تقاضای نفت شده است.

با این وجود در حال حاضر به میزان کافی نفت در بازار وجود دارد که کشورهای دیگر بتوانند بدون نفت ایران به نیازهای خود پاسخ گویند.”

او افزود که بسیاری که خریداران نفت ایران درحال حاضر صادرات خود را از ایران کم کرده اند و به فروشندگان دیگر مراجعه کرده اند.

این تحریم ها از 28 ژوئن اجرایی می شود. اتحادیه اروپا نیز قرار است تحریم های نفتی خود را از اول ژوئیه اعمال کند.

دولت اوباما 10 کشور اروپایی را از تدابیر تنبیهی به دلیل واردات نفت ایران معاف کرد که عبارتند از بریتانیا، فرانسه، آلمان و از جمله ژاپن، که هم اکنون واردت خود را از ایران کاهش داده اند. مساله اکنون کشورهای چین، هند و کره جنوبی هستند که از ایران نفت می خرند و باید نشان دهند که در حال کاهش خرید خود هستند. در غیر این صورت موسسات مالی آنها هدف تحریم های آمریکا قرار خواهد گرفت.

آمریکا پیش بینی کرده است که اکثر کشورها خود را با این تحریم ها سازگار خواهند کرد.

شورای یهودیان دموکراتیک، که طرفدار اوباماست ای از این حرکت استفبال کرد. دیوید هاریس، رئیس این شورا گفت: “اعلامیه امروز بزرگترین قدمی است که رئیس جمهور در جهت جلوگیری از دسترسی ایران به بمب هسته ای انجام داده است و ما از این اقدام سپاسگزار هستیم.”

منبع: گاردین – 30 مارس