افزایش محدودیت انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود

نویسنده

حمید عزیزی

اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود از ممانعت مسئولین دانشگاه با برگزاری مراسم استقبال از دانشجویان جدید الورود خبر دادند.

بر اساس شنیده ها مسئولین دانشگاه با این استدلال که حکم قطعی انحلال انجمن از سوی هیئت نظارت مرکزی وزارت علوم صادر شده است مانع فعالیت انجمن اسلامی این دانشگاه شدند. این در حالی است که به گفته اشکان مدنی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود حکم قطعی انحلال انجمن اسلامی هنوز ابلاغ نشده است.

وزارت علوم همگام با دانشگاه

پلمپ دفاتر انجمن های اسلامی، تعلیق فعالیت ها و نهایتا انحلال آنها پروژه ای بود که همزمان با شروع به کار دولت نهم و مسئولیت زاهدی در وزارت علوم توسط روسای دانشگاه های کشور آغاز شد.

تخریب دفاتر انجمن اسلامی دانشگاه های پلی تکنیک و ایجاد انجمن اسلامی موازی در راستای محدود کردن فعالیت انجمن های منتخب دانشجویان، تخریب دفاتر انجمن های لرستان و شهید رجایی، انحلال انجمن های اسلامی همدان و علوم پزشکی، صنعتی اصفهان، بیرجند، ارومیه، لرستان، اصفهان و علوم پزشکی و سبزوار و غیرقانونی اعلام کردن انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی توسط مدیران وزارت علوم و روسای منصوب این وزارتخانه انجام شده است.

همچنین فعالیت برخی از انجمن های اسلامی همچون علوم پزشکی شهرکرد، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، مازندران و شهید رجایی بر اساس آرای هیات های نظارت این دانشگاه ها به حالت تعلیق در آمده است.

اینک در دور جدید این برخوردها، هیات نظارت مرکزی وزارت علوم رای هیات نظارت دانشگاه شاهرود مبنی بر انحلال انجمن اسلامی این دانشگاه را تایید کرد. به اعتقاد فعالین دانشجویی هرچند این حکم هنوز به مرحله اجرا در نیامده اما نشانگر آن است که وزارت علوم در پروژه برخورد با انجمن های اسلامی که بدنه دانشجویی دانشگاه های کشور را همراه خود دارند، کاملا از آرای دانشگاه های متبوع حمایت می کند و مهر تاییدی بر آنها می زند.

بر اساس آئین نامه تشکلهای اسلامی دانشگاهیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شیوه نامه های اجرائی آن، اعضای موثر هیات مرکزی نظارت بر تشکلهای دانشجویی را وزیر یا نماینده وی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و نماینده نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ها تشکیل می دهند که صدور رای انحلال انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود که به صورتی غیر قانونی و غیر حقوقی صادر شده، توسط آنان انجام گرفته است.

در شاهرود چه گذشت؟

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود تا امروز که حکم انحلال آن توسط هیات مرکزی نظارت وزارت علوم صادر شده، شاهد تحولات فراوانی بوده است.

در سالهای میانی دهه 70 و همزمان با ایفای نقش بیشتر و فعالتر دفتر تحکیم وحدت در مسایل سیاسی کشور، این انجمن همگام با تحولات دانشجویی به عنوان یکی از دانشگاه های پیشرو در مجموعه اتحادیه انجمن های اسلامی به شمار می رفت و در سال 1376 و پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، در اختیار دانشجویان هوادار اصلاحات قرار گرفت.

از آن زمان بود که رفته رفته فشارها بر فعالین انجمن اسلامی در این دانشگاه آغاز شد. حمایت های پیدا و پنهان هیات رئیسه و شخص رئیس دانشگاه از جریانهای مقابل انجمن اسلامی، عدم تامین بودجه لازم برای فعالیت های انجمن اسلامی، احضار اعضای شورای مرکزی انجمن به کمیته انضباطی، مخالفت با انتشار نشریه توسط انجمن اسلامی و در نهایت حذف همه کاندیداهای اصلاح طلب در انتخاباتی فرمایشی که با حمایت کامل هیات نظارت دانشگاه برگزارشد، ترکیب انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود را به کلی تغییر داد و دانشجویانی به عنوان اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود گمارده شدند که پیش از آن از اعضای فعال بسیج دانشجویی بودند.

این گونه بود که انجمن اسلامی این دانشگاه به عضویت طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت در آمد و در کنار دانشگاه های گیلان و امام خمینی قزوین جزو معدود دانشگاههای تشکیل دهنده این طیف شد.

مشکلات اخیر اما از آنجا آغاز شد که در جریان آخرین انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود مجددا طیف مقابل بسیج دانشجویی و جمعی از دانشجویان مستقل حائز اکثریت آرا شدند. هیات نظارت در واکنش به این اتفاق تایید سلامت انتخابات انجمن را به تاخیر انداخت و نهایتا در تیرماه سال گذشته به دلیل حضور اعضای انجمن در نشست انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت با استناد به موادی از آئین نامه تشکلهای دانشجویی اقدام به صدور رای انحلال انجمن اسلامی کرد.

این در حالی است که در هیچ یک از بندهای اساسنامه این انجمن و آئین نامه تشکلهای دانشجویی اشاره ای به تعیین تکلیف نحوه حضور انجمن در اتحادیه صورت نگرفته است و اعضای شورای مرکزی براساس برآیند فکری موجود در انجمن اسلامی در خصوص حضور در نشست های دفتر تحکیم وحدت تصمیم گیری می کنند. امری که یک بار پیش از این هم اتفاق افتاد و مجموعه شورای مرکزی در سال 79 به طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت چرخش کرد و آن روز صدائی از هیات نظارت دانشگاه برنخاست.

پیگیری موضوع

دانشجویان انجمنی دانشگاه شاهرود اما در نبود شورای صنفی و سایر تشکلهای حامی منافع دانشجویان در این دانشگاه، همچنان از ادامه ایستادگی سخن می گویند.

یکی از این دانشجویان به روز می گوید: “تجربه چند ساله اخیر حضور در فعالیتهای دانشجویی نشان داده است که در مواجهه با مسئولین دانشگاه هرگاه مسامحه کاری شود، آنها یک قدم جلوتر خواهند آمد و اعمال فشار بیشتری می کنند.”

وی می افزاید: “اعضای شورای مرکزی و دانشجویان عضو انجمن اسلامی که در انتخابات این تشکل شرکت کرده اند، هرگونه اعمال فشار این چنینی به انجمن را محکوم می کنند و همچنان به فعالیت های خود تحت عنوان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود ادامه خواهند داد.”

مدنی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود نیز از پیگیری موضوع خبر می دهد. وی می گوید: “ما به رای غیر حقوقی هیات مرکزی نظارت بر تشکلهای دانشجویی اعتراض داریم و حتما اعتراض و شکایت خود را از طریق مراجع قانونی ذیصلاح پیگیری خواهیم نمود.”