جمع مستان

نویسنده
پرستو سپهری

از سرقت های ادبی تا دشواری های صدور مجوز چاپ…

احمدرضا احمدی : تجدید چاپ مجموعه‌های شعر

مجموعه‌های “شعرها و یادهای دفترهای کاهی” و “هزاران اقاقیا در چشمان تو هیچ بود” آثار این شاعرند که تجدید چاپ خواهند شد.

احمدی در توضیحاتی گفت: حالم خوب است، فقط نباید از خانه بیرون بیایم؛ برای همین می‌نشینم خانه و مرتب می‌نویسم. قرار است مجموعه‌ی “شعرها و یادهای دفترهای کاهی” برای نوبت دوم تا نمایشگاه کتاب تجدید چاپ شود و مجموعه‌ی‌ شعر “هزاران اقاقیا در چشمان تو هیچ بود” هم الآن برای دومین‌بار در دست چاپ است.

مجموعه‌ی “شعرها و یادهای دفترهای کاهی” شعر و خاطره است؛ خاطرات و اسم‌هایی از دوستان و افراد مختلف که احمدی نام آن‌ها را در شعرهایش آورده است.

احمدرضا احمدی متولد سال 1319 در کرمان است. “روزی برای تو خواهم گفت”، “چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود”، “ساعت 10 صبح بود”، “عزیز من”، “یک منظومه‌ی دیریاب در برف و باران یافت شد”، “عاشقی بود که صبحگاه دیر به مسافرخانه آمده بود”، “از نگاه تو زیر آسمان لاجوردی”، “ویرانه‌های دل را به باد می‌سپارم”، “لکه‌ای از عمر بر دیوار بود”، “قافیه در باد گم می‌شود”، “هزار پله به دریا مانده ‌است”، “نثرهای یومیه”، “ما روی زمین هستیم”، “من فقط سفیدی اسب را گریستم”، “وقت خوب مصائب”، «روزنامه‌ی

شیشه‌ای” و “طرح” از دیگر مجموعه‌ها‌ی شعر این شاعرند.

 

 

لیلا اوتادی: گران ترین بازیگر زن سینمای ایران

هفته نامه وابسته به هرمز شجاعی مهر مجری شبکه اول سیما مدعی شد که لیلا اوتادی که در سال 88 با بازی در 6 فیلم سینمایی عنوان پرکارترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد.

بنا به این گزارش هنوز چند روز از آغاز سال جدید نگذشته است که به طور همزمان مشغول بازی در دو فیلم سینمایی به نام های “پیتزا مخلوط” و “سورپرایز” است.

خانواده سبز در ادامه نوشته است: طبق خبرهای موثقی که به دست ما رسیده است اوتادی برای بازی در “پیتزا مخلوط” که حسین قاسمی جامی کارگردانی آن را برعهده دارد مبلغ 75 میلیون بابت 25 روز بازی دریافت کرده است که این امر موجب شد اوتادی لقب گرانقیمت ترین بازیگر زن سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

رقم دستمزد برخی دیگر از بازیگران زن سینمای ایران اینطور اعلم شده است: نیکی کریمی:50 میلیون تومان برای بازی در فیلم “شکلات داغ”، مهناز افشار:55 میلیون تومان برای بازی در فیلم “پوپک و مش ماشالله”، مهتاب کرامتی:35 میلیون تومان برای بازی در فیلم “آدمکش”، نیوشا ضیغمی:30 میلیون تومان برا بازی در فیلم “به سوی آفتاب”.

 

محمد بهارلو : چاپ دو رمان

محمد بهارلو در ایام نوروز، دو رمانش را بازنویسی و برای چاپ آماده کرد.

به گفته‌ی بهارلو، یکی از این رمان‌ها که کار نگارشش چند سال پیش تمام شده بود، به ماجرای جنگ می‌پردازد. روایت در جنوب اتفاق می‌افتد و شخصیت‌ها آدم‌هایی هستند که خانه‌شان اشغال شده است.

رسیدن به شکل دلخواه و مطلوبی که نویسنده انتظار داشت، سبب شد این رمان با تأخیر چندساله برای نشر آماده شود.

از سویی، دومین رمان این داستان‌نویس، اثری است که به ماجرای اواخر دوره‌ی قاجار می‌پردازد و دست کم، قصه‌ی آدم‌های 200 سال پیش است. نویسنده در این اثر به ماجرای تقابل سنت و مدرنیته در جامعه‌ی ایرانی می‌پردازد.

همچنین آثاری از بهارلو تجدید چاپ خواهند شد؛ به این ترتیب که رمان‌های “بانوی نیل” و “بختک بومی” برای نوبت دوم تجدید چاپ می‌شوند و انتظار می‌رود به بیست‌وسومین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسند.

محمد بهارلو سال 1334 در شهر آبادان متولد شده و از جمله آثارش به: “کلیدر، سرگذشت نسل تمام‌شده” (نقدی بر رمان “کلیدر” محمود دولت‌آبادی)، “سال‌های عقرب” (رمان)، “بختک بومی” (رمان)، “باد در بادبان” (مجموعه‌ی داستان)، “داستان کوتاه ایران” (نقد و بررسی 23 داستان از 23 نویسنده‌ی معاصر)، “عشق و مرگ در آثار صادق هدایت” (مقدمه و نقد و بررسی)، “بانوی لیل” (رمان) و “شهرزاد قصه بگو!” (مجموعه‌ی داستان کوتاه) می‌توان اشاره کرد.

 

فرج‌الله سلحشور: سرقت ادبی

شهادب‌الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) شکایتی را علیه فرج‌الله سلحشور(نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر) به دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت تهران ارائه کرده است و مدعی شد که سلحشو ایده ساخت سریال یوسف پیامبر از روی کتاب دو جلدی وی بدست آورده است. به گزارش سایت ایلنا دعوای میان شهاب‌الدین طاهری و فرج‌الله سلحشور برسر فیلمنامه یوسف پیامبر به صدور حکم دادگاه منجر شده است. براساس این حکم؛ طاهری در 20 در صد از حقوق مادی و معنوی نگارش فیلمنامه و ساخت مجموعه تلویزیونی سریال یوسف پیامبر ذینفع است. سلحشور قصد فرجام‌خواهی از دادگاه را دارد.

فرج الله سلحشور نیز که خود درجریان حکم این دادگاه است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام اینکه حکم صادر شده را قبول ندارد، اظهار داشت که؛ درباره این حکم فرجام خواهی می‌کند و منتظر رای داداگاه تجدیدنظر است.

سلحشور در پاسخ به این سوال که آیا با گفتگو امکان حل این مشکل و بسته شدن این پرونده وجود دارد یا خیر، گفت : دیگر نمی‌توان با گفتگو؛ مصالحه کرد زیرا در این پرونده؛ صحبت از آبروی من به میان آمده است و باید آن را به سرانجام رساند.

 

احمد آرام : چاپ چهار کتاب جدید 

احمد آرام در آستانه‌ی 59سالگی، از دریافت مجوز چاپ سه نمایشنامه و یک مجموعه‌ی داستان خود خبر داد.

آرام که سال گذشته، سه نمایشنامه‌ی گاین یارو آنتیگونه”، “خانه‌ی تلخ” و “صداهای نزدیک و در عین حال بسیار دور صفور و صفورا، دوچرخه و سینما” را برای چاپ به نشر نوح نبی سپرده بود، در اولین ماه از سال جدید و در آستانه‌ی تولد 59سالگی خود، گفت، این کتاب‌ها مجوز انتشار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، مجموعه‌ی داستان این نویسنده با عنوان “همین حالا داشتم چیزی می‌گفتم” که از سوی نشر چشمه برای دریافت مجوز انتشار ارائه شده بود، مجوز گرفته و به ‌زودی وارد بازار کتاب می‌شود.

مجموعه‌ی داستان “کسی ما را به شام دعوت نمی‌کند” او هم چند ‌ماه پیش از سوی نشر افق به چاپ رسیده است.

احمد آرام هم‌اکنون در حال نگارش و بازنویسی مجموعه‌ی داستان دیگری با عنوان “بداهه‌گویی” است. این مجموعه شامل چهار داستان بلند با عنوان‌های “خرده‌روایت‌های منطقة‌البروج”، “یک نفر را می‌خواهم تا با من سوپ اردک بخورد”، “روایت غم‌انگیز و عریان همه‌ی آن چیز‌هایی که نگفته بودم” و “والس زن مرده در خانه‌ی کرد شوایتزر داداییست در هانوور” است.

به گفته‌ی نویسنده، داستان‌های این کتاب اجتماعی هستند و اغلب درباره‌ی ستایش انسان، زندگی و مسائلی هستند که انسان را در زندگی تهدید می‌کنند. داستان چهارم کتاب نیز یک داستان تاریخی است که در زمان استعمار انگلیسی‌ها در بوشهر می‌گذرد.

احمد آرام متولد 22 فروردین‌ماه سال 1330 در شیراز است. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی هنرهای نمایشی است و به گفته‌ی خودش، از طریق تئاتر به ادبیات نزدیک شده است. آرام بازنشسته‌ی دانشگاه علوم پزشکی است و در حال حاضر، در تعدادی از مدرسه‌های هنری، بازیگری و فیلمنامه‌نویسی تدریس می‌کند و در عین حال به نوشتن نیز می‌پردازد.

جهانگیر هدایت: فروش سایت هدایت به شرکت تبلیغاتی چینی

مدیر سایت صادق هدایت از فروش این سایت توسط موسسه آمریکایی ثبت کننده دامنه آن به یک شرکت تبلیغاتی چینی خبر داد و گفت: آمریکاییها با این کار توهین بزرگی به فرهنگ ایران کرده‌اند.

جهانگیر هدایت با اشاره به مسدود شدن سایت صادق هدایت که چندی پیش از طرف دولت آمریکا صورت گرفت گفت: موسسه آمریکایی eNom در سال 2003 این سایت را به نام صادق هدایت ثبت کرد و از آن زمان تا ابتدای امسال  به دامنه سایت ما سرویس می‌داد اما یکدفعه این خدمات را قطع و سایت را مسدود کرد.مدیر سایت مذکور همچنین از فروش آن به یک شرکت تبلیغاتی چینی خبر داد و گفت: مسئولان موسسه آمریکایی eNom روز 18 فروردین امسال سایت او را به همین نام به یک شرکت تبلیغاتی مبتذل در شانگهای چین فروخته‌اند.

وی درباره واکنش به اقدام این موسسه آمریکایی گفت: بستن سایت هدایت زیاد مهم نیست بلکه فروختن آن به یک شرکت چینی درجه سه مهم است.

هدایت  درباره پیگیری حقوقی این مسئله نیز تاکید کرد: چون این اتفاق در آمریکا افتاده است باید از طرف وکلا در آمریکا آن را پیگیری کرد اما همانطور که گفتم باید قبل از این کار، این موسسه و متعاقب آن دولت آمریکا را در جهان رسوا کرد زیرا این کار حمله به فرهنگ یک ملت است.

سیدعلی صالحی : مجموعه‌ی شعر تازه

این مجموعه‌ی شعر با نام “انیس آخر همین هفته می‌آید” در 310 صفحه و شمارگان سه‌هزار نسخه از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.

“انیس آخر همین هفته می‌آید” در دو بخش کتاب اول و دوم تنظیم شده است. عنوان کتاب اول هم‌نام مجموعه‌ی شعر و عنوان کتاب دوم هم “در مسیر بازگشت به کوی می‌فروشان” است.

همچنین مجموعه‌ی شعر “سمفونی سپیده‌دم” این شاعر اخیرا برای دومین‌بار از سوی نشر یادشده تجدید چاپ شده است.

از سویی، دو مجموعه‌ی شعر “رد پای برف تا بلوغ کامل گل سرخ” از سوی انتشارات نگاه و مجموعه‌ی شعر “ما نباید بمیریم، رؤیاها بی‌مادر می‌شوند” توسط انتشارات آگاه در نوبت دریافت مجوزند. این دو مجموعه به همراه “انیس آخر همین هفته می‌آید” سروده‌های سیدعلی صالحی در سال‌های 1384 تا 1387 هستند.