موقعیت بین‌المللی ایران

نویسنده

» نیویورک تایمز درباره لزوم آزاد کردن آمریکائیان

دیپلمات‌های ایرانی قرار است ماه آینده با دیپلمات‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ بر سر میز مذاکره بنشینند. موضوعات زیادی وجود دارد که با برنامه ممنوعه هسته‌ای ایران شروع می‌شود. تهران به وضوح مشتاق است که از این دیدار برای ادعای تاثیر فزاینده خود استفاده کند و احترامی را مطالبه کند که می گوید مدتی طولانی از آن کشور دریغ شده است.

مجادله اخیر دشوار خواهد بود اما اگر رهبران ایران به راستی در مورد ایجاد تغییر در دیدگاه بین‌المللی  خود جدی باشند، می‌بایست مثل یک دولت مسئول رفتار کند. قدمی فوری که می‌توانند بردارند این است که پنج شهروند آمریکایی را که غیرعادلانه و ظالمانه زندانی شده‌اند آزاد کند.

ایران از 31 ژوئیه (9 مرداد) سه کوهنورد آمریکایی را در مرز ایران و عراق دستگیر کردند. شین بائر، جاشوا فتال و سارا شورد در منطقه کردستان عراق کوهنوردی می‌کردند و اقوام آنها تصدیق کرده‌اند که ممکن است تصادفا وارد ایران شده باشند. اما هیچ توجیهی برای بازداشت آنها وجود ندارد.

ایران باید کیان تاجبخش یک محقق ایرانی آمریکایی را آزاد کند. مقامات این بازداشت را تایید نکرده‌اند اما اقوام وی می‌گویند که او در اوائل ماه ژوئیه از منزل خود توسط پلیس برده شده است. ایران باید رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی را که از سال 2007 مفقود شده است آزاد کند. آن کشور همچنین مازیار بهاری خبرنگار نیوزویک و فیلمساز مستند کانادایی را زندانی کرده‌اند. عدالت خواستار آزادی اوست.

قرار است رئیس‌جمهور ایران محمود احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند که او نیز بصورت غیرقابل اجتناب خواستار احترام بیشتر برای کشورش است. در میان خرابه انتخابات ریاست جمهوری جعلی، سرکوب بیرحمانه منتقدان و رد دوباره هولوکاست توسط آقای احمدی‌نژاد، ایران نیاز دارد این زندانیان را آزاد کند و به جهان کمی امید بدهد.

 

منبع: نیویورک تایمز، 18 سپتامبر