حقوق مسیحیان همچنان محدود است

نویسنده
رادیو واتیکان

» گزارش رادیو واتیکان از ایران

از زمان حملات جهادگرایان دولت اسلامی، ایران مجدداً به صحنه منطقه ای بازگشته است. تهران طی روزهای اخیر اقداماتی را آغاز کرده تا خود را به عنوان کشوری که می تواند ثبات را به منطقه بازگرداند معرفی کند، ولی مسیحیان در این کشور چه وضعیتی دارند؟

هفته نامه فرانسوی لوپوئن نوشته است که مسیحیان می توانند شراب تولید کنند، ولی نمی توانند آن را به فروش برسانند. آنها می توانند کلیسا و مدرسه داشته باشند؛ می توانند باشگاه داشته باشند، ولی این حق را ندارند که به آموزش مذهبی بپردازند. زنان مسیحی می توانند حجاب نداشته باشند، ولی در مناصب دولتی جایگاهی ندارند و از حقوق اجتماعی مشابه با مسلمانان نیز برخوردار نیستند. مسیحیان در مسایل کیفری احکام ویژه ای را متحمل می شوند. ارمنیان یا آشوری-کلدانی ها اکثراً ساکن تهران و اصفهان اند، ولی تعدادشان روز به روز کمتر می شود.

 

زندانی کردن مسیحیان بخاطر اعتقادات

در ستون روزنامه لا کروا، آن سوفی ویویه، نایب رییس مؤسسه علوم دینی پاریس، خاطرنشان می سازد که با اینکه جامعه های مسیحی چندان امکان شکوفایی ندارند، ولی از آزادی فرقه برخوردارند و در مجلس نیز دارای نماینده هستند. ولی مسیحیان ایران در دنیای ایده آلی بسر نمی برند؛ اگر می بینیم که حکومت تهران نسبت به کلیسای کاتولیک با دیده اغماض می نگرد، ولی وضعیت برای کلیساهای پروتستان و مسلمانانی که دین خود را به مسیحیت عوض می کنند به شکل دیگری است؛ آنها به شدت مورد سرکوب قرار می گیرند: بستن اماکن ترویج فرقه؛ دستگیری پیروان و کشیش ها حتی در منزل خودشان.

به گفته سازمان بین المللی “درب های گشوده“، حداقل ۶۰ مسیحی به دلیل اعتقادات شان در زندان های ایران بسر می برند. اتهامات آنها جاسوسی، اقدام علیه نظام، و توطئه برای انحراف جامعه اسلامی از مسیر حقیقت ذکر شده است. قاضی های دادگستری حتی این حق را دارند که برای قضاوت نسبت به این مسیحیان پروتستان یا کسانی که دین خود را تغییر داده اند، به قوانین اسلامی رجوع کنند و این درحالی است که براساس این قوانین، حکم شخص “مرتد” اعدام است.

باز هم به گفته سازمان “درب های گشوده”، حکومت برای تحت تعقیب قرار دادن مسیحیان از یک سیستم قدرتمند جاسوسی استفاده می کند. همه روزه، سایت های مسیحی هک می شوند و ایمیل ها تحت نظارت قرار دارند و زمانی که یک دستگیری اتفاق می افتد، همه مورد بازجویی قرار می گیرند. ولی حکومت بیشتر با سیستم افشاگری و لو دادن اشخاص عمل می کند: در ایران مخبران در همه جا حضور دارند؛ حتی گاهی در خانواده خود شخص. با این حال، جمهوری اسلامی خاطرنشان می سازد که برخلاف دیگر کشورها، هیچ گاه مسیحیان را مورد تعقیب قضایی قرار نداده است.

منبع: رادیو واتیکان، ۲ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran