نارضایتی عمومی رو به افزایش است

نویسنده
آرش معتمد

» انتشار نظرسنجی پیرامون نتایج هدفمندی یارانه ها

یک مرکز نظرسنجی وابسته به مجلس جمهوری اسلامی دیروز نتایج نظرسنجی ای را منتشر کرد که بر اساس آن قریب به نیمی از جامعه نظرسنجی تاکید کرده اند “نارضایتی عمومی” بر اثر سیاست های اقتصادی دولت دهم  افزایش خواهد یافت.این در حالیست که یک روزپیش از انتشار نتایج  این نظرسنجی، احمدی نژاد گفته بود دشمن به دنبال فتنه گری اقتصادی است.

مرکز پژوهش های مجلس سرانجام نتایج نظرسنجی که در ماه آبان و آذر سال جاری پیرامون طرح هدفمندی یارانه ها انجام شد، را منتشر کرد. این نظرسنجی نشان می دهد نزدیک به پنجاه درصد مردم تصور می کنند که اجرای این طرح اقتصادی توسط دولت محمود احمدی نژاد به یک “نارضایتی عمومی” منجر خواهد شد.این نظرسنجی در 30 استان انجام شده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که بیش از 57 درصد از نظر دهندگان بر این باورند که هدفمندی یارانه ها به “افزایش قیمت” و “تورم اقتصادی” منجر خواهد شد.

گفتنی است مرکز پژوهش های مجلس زیر نظر احمد توکلی، نماینده عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اداره می شود و یکی از معدود ارگان ها در جمهوری اسلامی به شمار می رود که از حق نظرسنجی پیرامون مسائل مهم اقتصادی و فرهنگی کشور برخوردار است.

ناظران اقتصادی معتقدند آمار نارضایتی مردم از طرح هدفمندی در شرایط فعلی از نتایج نظرسنجی مذکوربالاتر رفته ؛چرا که اجرای هدفمندی یارانه ها در آخرین روزهای ماه آذر آغاز شد و جامعه در زمان نظرسنجی، هنوز متاثر از فشارهای اقتصادی ناشی از هدفمندی یارانه ها نبود.هر چندبراساس این گزارش در آن زمان نیز تنها 26 درصد از جامعه نظرسنجی اعتقاد داشته است که اجرای این طرح به نارضایتی عمومی منجر نخواهد شد.

این نظرسنجی همچنین حاکی از این است که فقط 28 درصد از مردم به بالا رفتن “سطح اعتماد” به دولت محمود احمدی نژاد اعتقاد دارند.

 

تردید در صحت نتایج

کارشناسان می گویند اگر بنگاه های نظرسنجی غیر حکومتی و مستقل امکان انجام نظرسنجی های مشابه را داشتند ممکن بود آمار نارضایتی ها از دولت بسیار بیش از آن باشد که  گزارش مرکز پژوهش های مجلسی با نمایندگانی راست گرا منتشر کرده است. در همین ارتباط سایت خبرنگاران سبز در تحلیل این نظر سنجی با اشاره به “مفاسد اقتصادی دولت دهم” به بخشی از نظرسنجی اشاره می کند که آمار از رضایت کامل پاسخ دهندگان در خصوص مبارزه دولت با “مفاسد اقتصادی” حکایت دارد. این سایت می نویسد: “این نظر سنجی که دارای جامعه آماری ۱۷۵۰۸ نفر می باشد به وضوح نتایجی غیر واقعی ارائه میدهد و دست اندرکاران آن سعی در ایجاد تردید بین مردم در خصوص سیاست های اقتصادی، اجتماعی، داخلی و خارجی دولت داشته اند.”

از اجرای  قانون هدفمندی سیلی خورده اند


 نتایج این نظرسنجی در شرایطی منتشر می شود که محمود احمدی نژاد بارها مخالفان این طرح را “فتنه گر اقتصادی” خوانده است. در همین ارتباط  وی روز یکشنبه در  نشست هیأت دولت با استانداران سراسر کشور  بار دیگر به تکرار مواضع قبلی خود با این ادعا که دشمن از اجرای قانون هدفمندی “سیلی” خورده است، تاکید کرد :” چه‌بسا ( دشمن) به دنبال فتنه‌گری باشد.”

محمود احمدی نژاد با تاکید بر هوشیاری و مراقبت در اجرای این طرح خاطر نشان کرد:“این قانون هنوز به طور کامل اجرایی نشده و باید اهداف آن را با دقت در همه بخش‌ها به‌طور کامل اجرایی کرده و مراقب بود که آسیبی به آن وارد نشود.”

 

ضرباهنگ فتنه اقتصادی

پیش از وی مقامات نظامی حامی دولت، از جمله سردار احمدی مقدم  هم نسبت به “فتنه اقتصادی” هشدار داده بودند. فرمانده نیروی انتظامی اوایل پاییز  از شروع “ضرباهنگ” این فتنه سخن گفته بود: “ضرب‌آهنگ فتنه اقتصادی شروع شده است و آمریکایی‌ها در این دوره مامور خزانه‌داری کل خود را به کشورهای مختلف می‌فرستند تا آنها را تحت فشار قرار دهند.”

 

فشار بر طبقه متوسط و کم در آمد

رهبران سیاسی جنبش سبز، از جمله سرشناس ترین مخالفان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها توسط دولت محمود احمدی نژاد هستند. تنها دو روز پس از کلید خوردن این طرح، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در یک دیدار مشترک به انتقاد از “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” پرداختند و تاکید کردند اجرای این طرح طبقه متوسط و اقشار کم درآمد را تحت فشار قرار خواهد داد.

یکی از دلایل مخالفت رهبران سیاسی جنبش سبز با این طرح، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت محمود احمدی نژاد بود. آن ها با اشاره به “رکود اقتصادی”، “آمار 30 درصدی بیکاری” و “تورم افسار گسیخته”، “تعطیلی هر روزه کارخانه ها و بیکاری کارگران”، “فرار سرمایه ها به دلیل نبود امنیت سرمایه گذاری” و “نبودن رقابت سالم در اقتصاد و خصوصی سازی”، آینده اقتصاد ایران پس از اجرای چنین طرحی را “تاریک” توصیف کرده بودند.

در همین ارتباط مجتبی واحدی از مشاوران مهدی کروبی در خارج از کشور، روز گذشته در نشستی در لندن، با ارائه برخی آمار دولتی  از “اختلافی بزرگ” میان شمارش افرادی که در خواست یارانه کرده اند و کسانی که دولت گفته است یارانه می گیرند خبر داد. وی افزود: “معلوم نیست پول افرادی که درخواست یارانه نکرده‌اند و دولت ادعا می‌کند به حسابشان یارانه واریز می‌کند کجا می‌رود.”

 

بازداشت به خاطر انتقاد از هدفمندی

محمود احمدی نژاد انتقاد کارشناسان اقتصادی علیه طرح هدفمندی یارانه ها را تاب نمی آورد. در آخرین مورد ماموران امنیتی وزارت اطلاعات دولت دهم، پس از  آنکه فریبرز رئیس دانا در گفتگو با تلویزیون بی بی سی فارسی طرح محمود احمدی نژاد را یک “توهم درمانی” توصیف کرد، نیمه شب به خانه وی ریختند و او را دستگیر کردند. این استاد دانشگاه در انتقاد از قانون هدفمندی گفته بود: “دولت آقای احمدی نژاد از طریق شوک درمانی وارد نشده و از طریق توهم درمانی وارد شده است.به تدریج و قطعه قطعه یارانه ها را حذف کردند مقداری هم پول به حساب ها ریخته اند و از توهم پولی مردم محروم استفاده کردند.”

رئیس دانا در آن گفتگو تاکید کرده بود قانونی که قرار است اجرا شود نه “هدفمندی یارانه ها” بلکه تنها “حذف” آن است.