دانشجویان تبعید می شوند

نویسنده
حسین محمدی

» شیوه جدید دولتی ها

در حالی که وضعیت نامناسب اعضای زندانی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فشار بر آن ها برای اعلام انحلال دفتر تحکیم و اعترافات تلویزیونی، نگرانی ها درباره وضعیت آنان راباعث شده است، مهدی عربشاهی، دبیر تشکلات دفتر تحکیم تماس کوتاهی با منزل خود گرفت.

عربشاهی که ظهر روز عاشورا در پارک لاله تهران بازداشت شده بود، بیش از 40 روز بود که هیچ تماسی با خانواده خود نداشت. وی تنها در ابتدای بازداشت، طی تماس کوتاهی خبر از بازداشت خویش داده بود.

این تماس در حالی انجام شد که پیش از این خانواده عربشاهی از نامشخص بودن وضعیت وی بارها ابراز نگرانی کرده بودند.

هم اکنون 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم ـ مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و مرتضی سیمیاری ـ در بازداشت به سر می برند که از این جمع تاکنون تنها مرتضی سیمیاری در دادگاه حاضر شده و وضعیت بقیه این افراد نامشخص است.

از سویی دیگر بنا به اخبار رسیده، شبنم مددزاده به 5 سال حبس و تبعید به زندان رجایی شهر محکوم شده است.

بنا به گزارش “رهانا” محمد اولیایی‌فرد،وکیل شبنم مددزاده، با غیرقانونی دانستن این حکم، گفته است:“این حکم که صبح روز سه شنبه به موکلانم ابلاغ شده، همراه  با تبعید به زندان گوهردشت (رجایی شهر کرج) است.”

گفتنی است حکم مشابهی نیز برای فرزاد مددزاده صادر شده است.

شبنم مددزاده؛ دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم روز دوم اسفندماه سال ۸۷ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی سپس به بند ۲۰۹ منتقل شد و به مدت ۳ ماه در سلول انفرادی به سر برد. مددزاده پس از ۷ ماه بازداشت در بند ۲۰۹ به قرنطینه متادون و بند عمومی نسوان انتقال یافت.

 

بی خبری از سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی

ادامه بی خبری از وضعیت سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی، باعث نگرانی شدید خانواده این دو دانشجو شده است. این دو حدود 45 روز پیش در سفر به ارومیه ناپدید شده اند و تاکنون خبری از آنان منتشر نشده است.

پیش از این یکی از زندانیان آزاد شده از اوین خبر از حضور سورنا هاشمی در این زندان داده بود، اما بنا به گفته یکی از نزدیکان این دو دانشجو، تاکنون هیچ فرد دیگری این مساله را تایید نکرده است. وی در این مورد به روز می گوید:“ما هر روز با عکس علی رضا و سورنا، جلوی زندان اوین هستیم تا شاید کس دیگری هم این مساله را تایید کند. اما تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفته ایم. هیچ کس خبری از علی رضا ندارد و از سورنا هم خبری نیست.”

گفتنی است سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی از دانشجویان دانشگاه زنجان هستند که در رسوایی اخلاقی مددی، معاونت این دانشگاه، نقش داشتند و به همین دلیل نیز بازداشت شدند و مدتی را در زندان به سر بردند.

 

دانشگاه آزاد تهران مرکز:تعلیق، تبعید، بازداشت

پیمان مهدیان دانشجوی رشته کامپیوتر تهران مرکز روز چهارشنبه هفته گذشته، بعد از تماس های مکرر حراست دانشگاه آزاد تهران مرکز، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه و در آن جا بازداشت شد.

گفتنی است گلناز توسلی دانشجوی هنر تهران مرکز هم روز پنجشنبه پس از تفتیش منزل، توسط نیروهای امنیتی به محل نامعلومی منتقل شد.

در آستانه شروع ترم جدید تحصیلی دانشگاه ها، برخورد با فعالان دانشجویی شدت بیشتری گرفته است. در دانشگاه آزاد تهران مرکز، بعد از تجمعات هفته آغازین سال تحصیلی جاری، روند صدور احکام برای دانشجویان آغاز شد. 45 ترم  محرومیت از تحصیل برای 15 تن از فعالین دانشجویی، احضار 300 دانشجو و گرفتن تعهد از آن ها برای شرکت نکردن در تجمعات دانشجویی، تهدید خانواده بیش از 150 دانشجو و بازداشت دست کم 20 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز از آغاز سال تحصیلی، نمونه هایی از برخوردهای صورت گرفته است.

همچنین کمیته تجدیدنظر این دانشگاه حکم دانشجویانی را که به سه ترم  تعلیق با احتساب سنوات محکوم گشته بودند، افزایش داد و حکم تبعید را هم به آن افزود. سلمان سیما با(سه ترم تعلیق و تبعید به واحد خوارسگان)، حسین معصومی (یک ترم تعلیق و  تبعید به واحد تاکستان)، فرزاد اسلامی (یک ترم تعلیق و تبعید به واحد اسلام شهر)، ارمین شریفی (یک ترم تعلیق و     تبعید به واحد اسلام شهر)، محمد شوراب (یک ترم تعلیق و تبعید به واحد رودهن)، امیر منشاری (یک ترم تعلیق و  تبعید به واحد رودهن)، حسام نصیری (یک ترم تعلیق و تبعید به واحد پرند)، علی مظلوم (یک ترم تعلیق و تبعید به واحد  شهریار)، میلاد پورعیسی (یک ترم تعلیق و تبعید به واحد کرج) دانشجویانی هستند که تاکنون احکامشان به آن ها ابلاغ شده است.