حفظ انسجام تشکیلاتی در غیاب دوستان زندانی

نویسنده

نادر کرمی

با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و تعدادی از سران سازمان دانش آموختگان ایران، فعالان دانشجویی در دفتر تحکیم وحدت پس از آنکه از شوک اولیه بازداشت‌ها رها شدند، اینک توانسته اند سر و سامانی پیدا کرده و نیروهای خود را بازیابند.

در روزهای دشواری که گسترده ترین تشکل جنبش دانشجویی در ایران اعضای مرکزیت خود را یکجا در زندان می بیند، شورای تهران دفتر تحکیم وحدت که متشکل از نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های تهران است، ‌سعی فراوانی در جهت سازماندهی مجدد این تشکل دانشجویی نموده است. میلاد اسدی نماینده انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران در این شورا از جمله اعضای تاثیرگذار شورای تهران و شورای عمومی دفتر تحکیم است که پس از بازداشت دوستانش در شورای مرکزی تلاش‌های گسترده ای را برای پی گیری وضعیت آنها انجام داده است. پیرامون چگونگی بازداشت های صورت گرفته، ‌تحصن 18 تیر دفتر تحکیم وحدت و پی‌گیریهای پس از آن با میلاد اسدی گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می ‌خوانید.


آقای اسدی، شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت چگونه به این نتیجه رسیدند که دست به چنین اقدام جسورانه ای در سالروز 18 تیر بزنند؟

سال پس از فاجه ی خونین 18 تیر، کم کم شاهد فراموشی این حادثه بودیم و از آنجا که در سال های گذشته تمامی در خواست هایی که از سوی تشکل های دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت جهت برگزاری مراسم سالگرد 18 تیر یه مراجع رسمی کشور داده می شد تماما مورد مخالفت قرار می گرفت، و به علت حساسیت هایی که جهت برگزاری برنامه بدون درگیری و خشونت وجود داشت، دفتر تحکیم وحدت از برگزاری سالگرد 18 تیر بدون مجوز خودداری می ورزید. تا اینکه امسال شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مصم به برگزاری مراسم سالگرد 18 تیرگردید تا اینکه هم یاد و خاطره ی 18 تیر را زنده نگه دارد و هم اینکه به صورتی نمادین و مسالمت آمیز نسبت به ادامه ی بازداشت دانشجویان امیرکبیر و احکام متعدد کمیته های انظباتی اعتراض نماید. بدین ترتیب اعضای شورای مرگزی دفتر تحکیم وحدت این بار خود را محدود به اجازه ی مراجع ذی صلاح نکردند و از آنجا که به لحاظ قانونی نیز برگزاری تجمعات مسالمت آمیز منعی ندارد 6 تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم به نمایندگی از تمامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دست تصمیم به برگزاری این تحصن گرفتند.

آیا آنها برآورد چنین هزینه‌ای را می کردند؟

متاسفانه در یک سیستم بسته به علت آنکه مسوولان رفتاری غیر منطقی دارند، نمی‌توان رفتار آنها را پیش بینی کرد. اما تحلیل دوستان ما در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت این بود که به علت انکه این تحصن بسیار آرام و مسالمت جویانه است برخورد تندی با آنان صورت نخواهد گرفت، هر چند که خود را برای هر گونه برخورد قهرانه و خشونت آمیزی نیز آماده کرده بودند.

به نظر شما این کار تا چه حد در مسیر تقویت جریان منتقد دانشجویی در ایران بوده است؟

سالهای اخیر، سخت ترین دوران برای فعالین دانشجویی بوده به طوری که در 2 سال اخیر روند احضار ها، تعلیق ها و بازداشت ها در تمامی سال های بعد از انقلاب بی سابقه بوده است. به همین جهت جنبش دانشجویی و در راس آن دفتر تحکیم وحدت تمام سعی خود را جهت برخورد با این گونه سرکوب ها به کار بسته و با استفاده از تمامی مراجع قانونی و رسمی کشور نسبت به این شیوه ی برخورد حاکمیت اعتراض کرده است. اما متاسفانه این اقدامات راه به جایی نبرده و اراده حاکمیت برای برچیدن هر گونه فعالیت منتقدانه در دانشگاه ها روز به روز گسترش می یابد. در این شرایط دفتر تحکیم وحدت تصمیم گرفت تا از طرق دیگری این اعتراض خود را به گوش حاکمان برساند. تجمع 6 نفره شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، آن هم در ساعات اولیه صبح، مسالمت آمیز ترین کاری بود که از دست آنان بر می آمد. و دانشجویان با به اهتزاز درآوردن پرچم سفید بر فراز درب دانشگاه امیرکبیر نشان دادند نه تنها جنبش دانشجویی زنده است، بلکه مسالمت جویانه به راه خود ادامه خواهد داد.

پس از بازداشت‌های 18 تیر که تقریبا تمامی اعضای مرکزی در شورای مرکزی و شورای عمومی بازداشت شدند، ‌اعضای باقی مانده دفتر تحکیم چه اقداماتی انجام داده اند؟

اولین کار ما در شورای عمومی دفتر تحکیم حفظ انسجام تشکیلاتی بود. با تلاش اعضای شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و کمک سایر اعضای شورای عومی که در شهرستان ها فعالیت می کنند توانستیم به خوبی این شوک وارد شده به مجموعه را هضم کنیم. خوشبختانه در روزهای اخیر تمامی انجمن های اسلامی زیر مجموعه ی دفتر تحکیم وحدت نسبت به بازداشت دانشجویان در سالگرد 18 تیر موضع اعتراضی گرفته اند و تمام تلاش خود را برای آزادی دوستان در بندمان انجام داده و خواهند داد.همچنین در صددیم تا با برگزاری نشست عمومی با حضورتمامی انجمن های اسلامی سراسر کشور در مورد اقدامات مقتضی بعدی جهت آزادی دوستان در بندمان تصمیم گیری کنیم.

اقدام بعدی ما دیدار به خانواده ی دانشجویان در بند و همدردی با آنها بوده همچمنین دیدارهایی با شخصیت های روشنفکر و نزدیک به جنبش دانشجویی نیز داشته ایم و در صددیم تا با برگزاری مراسم مختلف اعتراض خود را نسبت به این اقدام نشان دهیم.

با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و روند فرسایشی برخوردهای انضباطی و قضایی با دانشجویان و تشکل‌های مستقل آنان، اکنون وضعیت تشکیلاتی و به طور کلی روحیه دانشجویان فعال سیاسی چگونه است؟

دستگیری اعضای شورای مرکزی و تعدادی ار اعضای شورا عمومی دفتر تحکیم وحدت خوشبختانه نتوانسته در روحیه آزادیخواهانهی سایر اعضای دفتر تحکیم وحدت اثر چندانی بگذارد و حتی باعث شده تا تمامی اعضای دفتر تحکیم وحدت در فصل تعطیلی دانشگاه ها باز هم ارتباط خود را با مجموعه حفظ کرده و برای آزادی اعضای در بند تلاش کنند. فشار و ایجاد فضای رعب و وحشت نه تنها باعث عقب نشینی ما نخواهد شد بلکه باعث انسجام بیشتر تشکیلات و پایداری بیشتر در مقابل سرکوبگران را به بار می آورد.

این روزها شایع شده است که بازداشت شدگان 18 تیر در شرایط سختی به سر می برند و حتی این گمان می رود که سناریوی اخذ اعترافات اجباری برای آنها در جریان باشد. نظر شما در این مورد چیست؟

بله همانطور که اشاره کردید خبر ها حاکی از وضیعت وخیم دانشجویان در یند است.آقایان عبدالله مومنی و بهرام فیاضی نیز در دیداری که هنگام تفتیش منزلشان با خانواده ی خود داشته اند خبر از وجود شکنجه و آزار و اذیت و نگهداری در شرایط سخت انفرادی داده اند. ما هم بارها نسبت به وجود شکنجه های قرون وسطایی جهت اخذ اعترافات تلویزیونی هشدار داده ایم و مسلما هر گونه اعتراف اخذ شده از دانشجویان در زندان هیچ گونه اعتباری نخواهد داشت. گفته ها و موضع گیری دوستان ما در خارج از زندان برای همه آشکار بوده است و تنها سخنان انها در شرایط آزاد برای ما ملاک است . بر همگان واضح است که هم اکنون عده ای به دنبال سناریو سازی برای فعالین دانشجویی و ارتباط انها با فعالین خارج از کشور جهت پیاده سازی انقلاب مخملین در ایران هستند. دفتر تحکیم وحدت در طول فعالیت خود نشان داده که همواره به دنبال ایجاد اصلاحات اساسی از طریق روشهای مسالمت آمیز و مدنی آن هم از داخل کشور می باشد و به عنوان تشکل اصیل دانشجویی استقلال خود را حفظ کرده و به هیچ وجه با هیچ موسسه ی وابسته به دولتهای خارج از کشور ارتباط نداشته است. پیش بینی ما این است که حاکمیت در صدد است تا پروژه ی اعتراف گیری از رامین جهانبگلو و چند تن ایرانیان آمریکایی تبار ادامه یابد و این بار دانشجویان مورد هدف قرار گرفته اند. بنابراین سناریوی اعتراف گیری از دانشجویان پروژه ای سوخته است و در بین اذهان عمومی از هیچ اعتباری برخوردار نمیباشد.

آخرین اخباری که از بازداشت شدگان و وضعیت خانواده‌های آنها دارید چیست؟

متاسفانه هنوز اجازه ملاقات با دانشجویان در بند را به خانواده ها و وکلای انها نداده اند. همچنین نیروهای امنیتی در روزهای اخیر به منزل تعدادی از این دانشجویان نیز یورش برده و وسایل انها از جمله کیس کامپیوتر و دست نوشته هایشان را با خودشان برده اند.

برخورد مقامات قضایی نیز بسیار زننده بوده و حتی اجازه ی دیدار با مسئولین قضایی را به وکیلان دانشجویان نداده اند.همچنین لازم به ذکر است چند تن از دانشجویان در بند بیماری های شدید قلبی و ریوی دارند که باید هر چه سریعتر توسط پزشک معتمدی مورد معاینه قرار گیرند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.