حاکمیت به فکر برچسب زدن نباشد

نویسنده

amiryaghobali.jpg

شیرین کریمی

مادر امیر یعقوبعلی، نماینده منتخب انجمن دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و از فعالان کمپین یک میلیون امضا که چندی پیش بازداشت شد، در مصاحبه با روز از مسئولین می پرسد: “چرا قبل از اینکه کسی را محاکمه کنید، او را در کنار جانیان سابقه دار نگاه می دارید؟”

امیر یعقوبعلی، که روز 20 تیر همراه با دیگر فعالان حقوق زنان مشغول جمع آوری امضاء در یکی از پارک های تهران بود توسط نیروهای انتظامی بازداشت و پس از آن به زندان اوین منتقل شد. مادر وی در این مورد می گوید:“13 روز است پسرم را به دلیلی که در هیچ جای دنیا جرم نیست بازداشت کرده اند و ما بدرستی از مکان نگهداری اش اطلاعی نداریم. تنها از دیگران شنیده ایم او را به بند 209 زندان اوین منتقل کرده اند”.

مادر یعقوبعلی با ابراز نگرانی از وضعیت فرزندش می افزاید: “نمی دانیم امیر چه وضعی را تحمل میکند اما میدانیم که بند 209 محل نگهداری زندانی های خطرناک و سابقه دار است و روشن نیست که چرا در نظام ما قبل ازاینکه کسی را محاکمه کنند، در زندان ودر کنار جانیان سابقه دار نگهداری می کنند”.

اودر باره اقدامات انجام گرفته می گوید: “هرروز به دادسرا میرویم اما تاکنون جواب درستی دریافت نکرده ایم. آنها میگویند در حال تکمیل تحقیقاتیم و پس از انجام کار شما را مطلع میسازیم”.

مادر یعقوبعلی ادامه می دهد: “متاسفانه تا امروز امکان هیچگونه ارتباطی به وجود نیامده بود ولی بالاخره با اصرار و پیگیریهایی که کردم، پسرم توانست روزسه شنبه، آن هم به مدت چند ثانیه به ما تلفن کند و فقط خبر سلامتی اش را برساند”.

او می افزاید: “این خیلی عجیب و سؤال برانگیز است که نه تنها به ما، که به خانم ستوده، وکیل مدافع اش هم اجازه برقراری ارتباط نمی دهند در حالیکه رعایت حقوق شهروندی از وظایف برجسته نظام است واین روزها روی این مبحث مانور زیادی می دهند”.

مادر یعقوبعلی ضمن قانونی دانستن جمع آوری امضاء می گوید: “بدیهی است که جمع آوری امضاء برای ارایه به مجلس یا هر نهاد دیگری کاملا قانونی بوده واین موضوع دائما در حال انجام شدن است. مثلا طومارهای زیادی برای دفاع از داشتن انرژی هسته ای یا دفاع از فلسطین و غیره حتی از تلویزیون پخش میشود بنابراین حاکمیت نمیتواند برچسب دیگری به آن بزند”.

خانم یعقوبعلی در پایان ضمن اشاره به وضعیتی که او و خانواده اش با آن مواجه اند می افزاید: “همه اینها را به امید دیدار فرزندم تحمل می کنم”.

امیر یعقوبعلی دانشجوی ترم چهارم دانشگاه علامه طباطبایی تهران و وکالت او برعهده نسرین ستوده است.