یک استیضاح با دو بهانه

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» وزیر کشور در راه مجلس

به دنبال اظهار نظر برخی اعضای هیات رئیسه مجلس مبنی بر مخالفت با طرح سئوال از رئیس جمهور و انتشار اخباری پیرامون پس گرفتن امضاهای این طرح، علی مطهری هشدار داد که “وزیر کشور را استیضاح خواهیم کرد.” البته به گفته مطهری، نمایندگان حامی این طرح “برای باز پس گیری امضاها” توسط استانداران و فرمانداران تحت فشار هستند.اما داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از جمع آوری “بیش از 30 امضاء برای استیضاح وزیر کشور”  خبر داده و برای این استیضاح دلایلی چون “ناکارآمدی مدیران و بعضی از استانداران، عدم توجه به قوانین و نا امنی‌ در بعضی از نقاط کشور” را برشمرده است.

 

استیضاح وزیر؛ ادامه‏ی درگیری

مساله استیضاح وزیر کشور در حالی مطرح شده که اجرایی شدن سئوال 100 نماینده از محمود احمدی نژاد همچنان در پرده‏ی ابهام است. هیات رئیسه مجلس که از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر داده‏اند، پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب نمی‏دانند. شاید از همین رو باشد که چهره‏هایی چون علی مطهری پس از آنکه امیدشان در مورد کشاندن محمود احمدی نژاد به مجلس کمرنگ شده، وزیر کشور را تهدید به استیضاح کرده‏اند.

  استیضاح وزیر کشور البته طی سه ماهه‏ی اول سال جاری بین نمایندگان مجلس مطرح بوده، اما اول بار این جعفر قادری بود که در جریان نشست علنی روز اول تیرماه مجلس به نامه استیضاح وزیر کشور اشاره کرد تا رسانه‏ها نیز از وجود آن مطلع شوند. نامه‏ای که گویا  2 هفته قبل از آن به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده بود اما از اعلام وصول آن خبری نبود. گر چه این نامه هنوز هم اعلام وصول نشده است اما نماینده شیراز تاکید کرده “طراحان استیضاح  وزیر کشور همچنان بر انجام آن اصرار دارند.” قادری گفته: “این طرح پس از تعطیلات دو هفته ای مجلس پیگیری خواهد شد.”

این نماینده مجلس در سخنان خود نسبت به عدم همکاری مجلس در اعلام وصول این طرح ابراز نگرانی کرده و گفته که “ اگر بنای هیات رئیسه براعلام وصول نباشد”، باز هم پی گیری نمایندگان متوقف نخواهد شد.

تعداد امضای های این طرح حدود 30 امضا عنوان شده  و گفته می‏شود که “مرتب در حال افزایش است.” دلیل افزایش این امضاها مشخص نیست، ولی می‏توان حدس زد که با پیوستن احتمالی علی مطهری و نمایندگان همسو با او در طرح سئوال از رئیس جمهور به این استیضاح، صحنه‏ی سیاست جمهوری اسلامی طی روزهای آینده شاهد تنش جدیدی در روابط دولت و مجلس باشد.

گر چه در نگاه اول سئوال از رئیس جمهور نسبت به استیضاح وزیر کشور دارای اهمیت و حساسیت ویژه‏تری است، اما در نهایت این جلسه استیضاح وزرا است که بر خلاف سئوال از رئیس جمهور با رای اعتماد مجدد نمایندگان پایان می‏پذیرد.

رای اعتمادی که هر بار می‏تواند پس گرفته شود تا یکی از اعضای کابینه امکان حضور در جلسات هیات دولت را  از دست بدهد. تا کنون دو بار اعضای کابینه‏ی احمدی‏نژاد در دولت‏های نهم و دهم در کسوت وزیر به جلسه‏ی استیضاح مجلس رفته‏ ولی بعد از آن  رنگ صندلی وزارت را ندیده‏اند.

این بار اما حکایت استیضاح یک عضو کابینه در حالی در شرف تکرار است که دولت محمود احمدی نژاد هدف بی سابقه‏ترین  حملات از سوی جناح اصولگرا قرار گرفته است. طیف حامیان دیروز رئیس دولت از مجلس گرفته تا سپاه و روحانیون، کمتر روزی است که لب به انتقادات تند و تیز از او و نزدیکانش نگشایند. در این میان به نظر می‏رسد باز هم تنها شانس رئیس دولت، کارشکنی هیات رئیسه مجلس در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کشور باشد. آنچنان که تا کنون در جریان سئوال 100 نماینده‏ی مجلس از وی نیز چنین بوده است.