بی.بی.سی یک هفته می آید و می رود

نویسنده
فیروزه متین

» هنوز تصمیمی گرفته نشده

گزارش “اختصاصی” خبرگزاری فارس در خصوص صدور مجوز فعالیت شبکه بی.بی. سی در تهران، با واکنش رسانه های مخالف دولت همراه شد، به طوری که ساعاتی پس از انتقادها، سخنگوی وزارت ارشاد در مصاحبه با یک رسانه خبری تاکید کرد که صدور این مجوز به مدت یک هفته و برای پوشش اخبار مربوط به توافق اتمی بوده و این وزارت خانه هنوز تصمیمی در خصوص فعالیت مستمر این شبکه اتخاذ نکرده است.

خبرگزاری فارس صبح دیروز در گزارشی با عنوان “جزئیات اخذ مجوز فعالیت ۱۷ رسانه از جمله BBC در مردادماه” فهرستی از رسانه های خارجی دریافت کننده مجوز را منتشر کرد.
فارس در گزارش خود افزود: “این مجوزها حسب تقاضای رسانه‌ها، در اسرع وقت رسیدگی می شود؛ در مواردی پاسخ منفی یا مشروط داده می شود و در مواردی با درخواست آنها به صورت مجوز موقت زمان دار، موافقت می‌شود که با توجه به رویکرد تعاملی دولت یازدهم، در جهت تقویت دیپلماسی رسانه‌ای است”.

ساعتی پس از این گزارش، انتقادها از وزارت ارشاد شروع شد به طوری که سایت “صراط نیوز” در گزارش اصلی خود با عنوان “معاندان نظام به جای منتقدان دولت!” نوشت: “چراغ سبز مجدد به بی بی سی، در حالی است که در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات، عملکرد رسانه‌های مکتوب و الکترونیک درخصوص مذاکرات هسته‌ای بررسی شد و با توجه به تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات و بند ۸ ماده ۶، هفته نامه «۹ دی» توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شد”.

سایت “رجانیوز” هم ضمن انتقاد شدید به دولت روحانی،در مطلبی با عنوان “دولت روحانی دوست و دشمن را مشخص کرد” نوشت: “وزارت ارشاد دولت یازدهم در حالی مجوز فعالیت موقت BBC ، رسانه وابسته به دستگاه‌های امنیتی رژیم سلطنتی انگلیس که از سالها پیش به دلیل اقدامات ضدامنیتی در ایران تعلیق شده بود را در حوزه هسته ای را صادر کرده است که روز قبل اش به برخورد گاز انبری با سه رسانه انقلابی اقدام کرده بود. اما در حالی وزارت ارشاد با صدور اجازه به این شبکه ضد انقلاب تمایل خود را به این شاخه رسانه ها نشان داده است که، اقدام دولت یازدهم در توقیف نه دی و تذکر به رجانیوز و کیهان نیز موجب برانگیختن تحسین رسانه های ضد انقلاب شده بود”.

رجانیوز افزود: “علاقمندی برای تولید گزارش های هسته ای توسط BBC و در مقابل دلخوری از گزارش های هسته ای رسانه های خودی سبب شده است تا دولت اقدام به صدور مجوز برای این رسانه کند. این در حالی است که سایت کلمه که به عنوان یکی از رسانه های حامی فتنه که با تلاش برای مدیریت پیاده نظام این جریان، امنیت ملی را با خطر جدی مواجه کرده بود، اقدام دولت در برخورد با رسانه ها انقلابی را مصداقی برای تامین امنیت ملی معرفی کرده است. اما اگرچه پیش از این در سال گذشته خبر هایی از ورود مجدد بی بی سی به ایران به گوش می رسید ولی این امر تا کنون عملیاتی نشده بود، ولی به نظر میرسد با برداشتن اولین گام برای بازگشت این رسانه ضد انقلاب به داخل ایران از سوی وزارت ارشاد، آنهم درست در ماه های منتهی به انتخابات مهم خبرگان و مجلس شورای اسلامی، صدور مجوز فعالیت رسمی و دائمی آن چندان دور از ذهن نباشد”.

این انتقادات موجب شد تا حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد به خبرگزاری مهر چنین بگوید: “بحث بازگشایی دفتر بی بی سی در تهران فعلاً مطرح نیست بلکه تنها یک مجوز محدود برای یک فعالیت خبری یک هفته‌ای با هدف تهیه گزارشی موردی پیرامون موضوع هسته‌ای به BBC WORLD داده شده است. این مجوز در پی درخواست این شبکه خبری تلویزیونی و از سوی کمیته‌ای سه جانبه متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی داده شده و مقرر شده است که با رعایت تمامی جوانب و شئونات مورد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران و فعالیت رسانه‌ای تعریف شده در کشور باشد. این شبکه خبری تلویزیونی در تهران دفتر دارد ولی فعالیت آن چند سال پیش به حالت تعلیق درآمد. اینکه گفته شده وزارت ارشاد از فعالیت دفتر این شبکه در تهران، رفع تعلیق کرده است؛ صحت ندارد. این موضوع فعلاً هم مطرح نیست و در دستور کار ما قرار ندارد. بر اساس این مجوز محدود و یک هفته‌ای که مربوط به هفته آخر مرداد است، یک تیم خبری هلندی با مجوز فعالیت برای BBC WORLD و با هدف تهیه گزارش‌هایی پیرامون موضوع هسته‌ای به ایران خواهند آمد و همانطور که گفتم این موضوع با رعایت تمامی جوانب امنیتی و با تاکید بر دوری از سیاه‌نمایی و صرفاً در جهت انعکاس واقعیت‌ها در خصوص این موضوع خواهد بود”.

او افزود: “بی بی سی فارسی در تهران دفتر ندارد. ضمن اینکه فعالیت‌های این شبکه در راستای انعکاس واقعیت‌های جامعه ایران نبوده و هیچگونه مجوزی برای فعالیت به این شبکه داده نشده است”.