کاخ سفید آماده برای گفتگوی مستقیم

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از تحولات اخیر در روابط ایران و آمریکا

کاخ سفید می‌گوید برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای برون رفت از بن بست مناقشه هسته‌ای ایران آماده است تا بصورت مستقیم با این کشور گفتگو کند، اما هنوز هیچ توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت روز شنبه گفت باراک اوباما روشن کرده که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند و هر اقدامی را در این مورد بکار می‌بندد. ویتور گفت ایران باید به تعهدات خود عمل کند اگر نه با فشارهای بیشتر مواجه شود.

ویتور در بیانه‌ای گفت “مسئولیت بر عهده ایران است، در غیر این‌صورت با تحریم‌های بیشتر و فشار فزاینده مواجه خواهند شد.” وی اشاره کرد که تلاش‌ها برای آوردن ایران بر سر میز مذاکره با گروه ۱+۵ ادامه دارد.

مسئله ایران مسئله عمده تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا است و بیانیه ویتور کمی پس از گزارش روز شنبه نیویورک تایمز مبنی بر آمادگی ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم منتشر شد. این روزنامه گفت ایران اصرار دارد مذاکرات به بعد از انتخابات ششم نوامبر موکول شود.

با این وجود، ویتور رسیدن به هرگونه توافق را انکار کرد.

وی گفت: “این درست نیست که آمریکا و ایران برای مذاکره مستقیم پس از انتخابات آمریکا توافق کرده‌اند. ما در مورد راه‌حل دیپلماتیک به همکاری با گروه ۱+۵ ادامه می‌دهیم و از ابتدا گفته‌ایم که ما برای مذاکره مستقیم آماده هستیم.”

اوباما و میت رامنی روز دوشنبه شب با هم مناظره می‌کنند که احتمالا از موضوعات اصلی آن سیاست خارجی و مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود. اوباما امیدوار است تحریم‌ها در کنار مذاکرات بتواند ایران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم راضی کند. اما این استراتژی که از زمان جورج بوش پسر شروع شده است به بار نمی‌نشیند. اوباما گزینه نظامی را آخرین راه چاره می‌داند. رامنی، اوباما را به ضعف در مورد ایران متهم کرده است و می‌گوید آمریکا نیاز دارد تهدید نظامی بیشتری را اعمال کند.

علی‌رغم تنبیه‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشروی است و این کشور می‌خواهد ثابت کند که برنامه‌هایش صلح‌آمیز است.

مقامات آمریکا می‌گویند امیدوار هستند فشار تحریم‌ها، ایران را وادار به امتیازدهی کند، از جمله مذاکره مستقیم با آمریکا. اما بسیاری می‌گویند انتظار ندارند چنین گفتگوهایی به این زودی اتفاق بیفتد.

مقامات می‌گویند، اگر گفتگوهای دوجانبه اتفاق بیفتد، احتمالا همان الگویی دنبال خواهد شد که آمریکا در مذاکرات خلع سلاح با کره شمالی درپیش گرفت.

در آن گفتگوها، مذاکره‌کنندگان آمریکایی بصورت جداگانه با همتایان کره شمالی گفتگو کردند اما فقط به عنوان بخشی از یک تلاش بزرگ‌تر که کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و روسیه را نیز شامل می‌شد. مذاکرات مستقیم آمریکا و کره شمالی با مشاوره تنگاتنگ با دیگر اعضای گروه پیش رفت.

با این وجود، مذاکرات مستقیم با کره شمالی هنوز به بار ننشسته است و مقامات آمریکا هشدار داده‌اند که مذاکره با ایران هم ممکن است هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد.

اواخر ماه سپتامبر، گروه ۱+۵ به ریاست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به سعید جلیل مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت تدارکات دیدار دیگری را فراهم کند. اما هنوز تاریخ مشخصی اعلام نشده است.

اسرائیل تهدید کرده است که به نیروگاه‌های ایران حمله خواهد کرد. حمله اسرائیل با یا بدون واشنگتن می‌تواند موجب تلافی تهران از جمله حمله به منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه باشد که قیمت نفت را شدیدا بالا می‌برد.

اوباما خواستار صبر شده وافکار عمومی آمریکا نیز با درگیری دیگری در خاورمیانه موافق نیست.

منبع: واشنگتن پست – 20 اکتبر