وضعیت فرزندان هاشمی رفسنجانی در زندان

نویسنده
مهناز ملکوتی

» بازگشایی دوباره پرونده استات اویل

فرزندان هاشمی رفسنجانی حتی در زندان هم خبرسازند؛ محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی از صدور کیفرخواست و تعیین زمان رسیدگی به شکایت موکلش مهدی هاشمی، فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از شرکت بزرگ “استات‌‌اویل” نروژ خبر داد.در همین حال همسر یکی از زندانیان در صفحه فیس بوک خود نوشته فایزه هاشمی با اینکه یک ماه از بازداشتش می گذرد از ملاقات حضوری با فرزندان و همسرش محروم مانده و مانند سایر زندانیان از حق تلفن و رسانه بی نصیب است.

به گفته سیدمحمود علیزاده طباطبایی در سال ۸۳ وزارت اطلاعات و هیات تحقیق و تفحص از وزارت نفت در مجلس ششم، اعلام کردند “هیچ ردپایی از مهدی هاشمی در پرداخت رشوه به شرکت هورتون برای واگذاری پروژه به شرکت استات اویل وجود ندارد”.

وی افزود: “در تاریخ اول شهریور ماه سال ۸۳ از «اولاف فییل» مدیر اجرایی شرکت استات اویل که موکلم را متهم به دریافت رشوه کرده بود، به اتهام افترا شکایت کردیم.”

آنطور که علیزاده گفته حالا قرار است پس از ۹ سال این پرونده بازگشایی شود: “بعد از ۹ سال برای این پرونده کیفرخواست صادر شده و قرار است از طریق وزارت امور خارجه برای آقای «فییل» احضاریه فرستاده شود.”

دادگاه شکایت مهدی هاشمی از شرکت استات اویل نروژ، دوازدهم دی ماه امسال در شعبه ۱۰۵۷ دادسرای ویژه کارکنان دولت برگزار خواهد شد.

اواخر سال ۸۲ شمسی بود که روزنامه‌های نروژی از وجود قراردادی به مبلغ ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بین شرکت هورتون و استات اویل برای حضور در بازارهای اکتشافات نفتی ایران خبر دادند. استات اویل که سومین شرکت بزرگ نفتی اروپا محسوب می‌شود، در نخسین پروژه خود توانست قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری توسعه دریایی فازهای ۶ تا ۸ شرکت پتروپارس را به نام خود ثبت کند. با این حال برخی رسانه‌ها آن قرار داد ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری را نوعی رشوه شرکت استات اویل به شرکت هورتون تلقی کردند چرا که مهدی هاشمی مشاور هورتون بود. پس از آن بیژن نامدار زنگنه وزیر وقت نفت در دولت اصلاحات هیات ۴ نفره‌ای را مسوول رسیدگی به این پرونده کرد و به نروژ فرستاد اما مقامات شرکت استات اویل از همکاری با آن‌ها خودداری کردند.

با این حال وزارت نفت بررسی بیشتر پرونده ۱۵ میلیون دلاری رشوه استات اویل را به وزارت اطلاعات سپرد و اکبر هاشمی رفسنجانی هم اعلام کرد: “ما بیش از همه اصرار داریم تا همه ابعاد پرونده هورتون گیت مشخص شود.”

عاقبت پلیس اقتصادی نروژ پس از بررسی های بسیار اعلام کرد که قرارداد استات اویل با هورتون “ناپاک” بوده؛گزارشی که منجر به استعفای مدیر اجرایی استات اویل به اتهام پرداخت رشوه شد و پس از آن نیز همه اعضای هیات مدیره این شرکت نفتی از سمت خود استعفا دادند.

در ایران هم پیگیری های وزارت اطلاعات ادامه یافت و براساس گزارش ها مهدی هاشمی حدود ۳۶ ساعت در این خصوص بازجویی شد. وی در یکی از جلسات بازجویی گفته بود که با عباس یزدان پناه یزدی (مدیرعامل هورتون) از گذشته همکلاسی بوده است. پس از آن عباس یزدی مورد بازجویی قرار گرفت و اقرار کرد که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از مبلغ ۱۵ میلیون ۲۰۰ هزار دلار به شرکت استات اویل بازگشته و بخشی از آن هم وارد ایران شده است. براساس تحقیقات پلیس اقتصادی نروژ پول‌های دریافتی مربوط به استات اویل که در حساب عباس یزدی بوده به ۸ حساب دیگر در کشور سوییس ارسال شده بود.

بر همین اساس مهدی هاشمی، اولاف فییل مدیرعامل و لئودو سل رییس هیات مدیره استات اویل به عنوان سه متهم دریافت و پرداخت رشوه معرفی شدند و اسم و عکس آنها برای تحقیق بیشتر در اختیار پلیس سوییس قرار گرفت  اما در نهایت مشخص شد مهدی هاشمی هیچ حسابی در بانک های سوییس ندارد.

وی همان زمان از طریق وکیلانی در نروژ و همچنین ایران از مدیرعامل استات اویل شکایت کرد. وزارت اطلاعات هم در گزارشی “خیلی محرمانه” خطاب به رهبری جمهوری اسلامی از بی گناهی مهدی هاشمی در پرونده استات اویل خبر داد و حتی بابت تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی از وی تشکر کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی هم چند ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، هنگامی که فرزندش به خارج از کشور رفته بود در این خصوص اعلام کرد: “ماجرایی که در آن مسئولین شرکت استات اویل به رشوه دادن اعتراف کردند و یکی بعد از دیگری از مقام خود استعفا دادند، نامه ریچارد هوبارد مدیر مستعفی استات اویل به هیات مدیره این شرکت، در اختیار افکار عمومی دنیا قرار گرفت و در پی اثبات این فساد اقتصادی، در نروژ استات اویل ۳ میلیون دلار و در آمریکا ۲۰ میلیون دلار جریمه شد. وزارت اطلاعات اعلام کرده دو سال روی پرونده مهدی کار کرده است و وزارت نفت هم گفته مهدی ما مبرا است.”

با این حال مشخص نیست چرا روند رسیدگی به شکایت مدیرعامل وقت استات اویل تاکنون متوقف مانده بود؛آن هم در شرایطی که محمود احمدی نژاد در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در یکی از مناظره های تلویزیونی خود خطاب به میرحسین موسوی گفت: “جناب آقای موسوی! استات اویل بی‌قانونی است که طرف می‌آید اینجا محاکمه می‌شود و محکوم می‌شود، از زندان فراری داده می‌شود، می‌رود خارج.”

حالا ظاهرا قرارست تکلیف پرونده های به سرانجام نرسیده مشخص شود. مهدی هاشمی فرزند چهارم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از سه سال و دو ماه دوری از ایران سرانجام به کشور بازگشت تا به پرونده مالی- امنیتی او رسیدگی شود. فایزه هاشمی دختر اکبر هاشمی نیز یک ماه پیش به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با سایت روزآنلاین در بند امنیتی زنان زندان اوین به سر می برد و قرار است 5 ماه دیگر نیز آنجا باشد.

آنطور که هم بندان فایزه هاشمی در زندان روایت می کنند و همسر یکی از فعالین زندانی زن در صفحه فیس بوک خود نوشته،دختر دوم هاشمی رفسنجانی با اینکه یک ماه از بازداشتش می گذرد از ملاقات حضوری با فرزندان و همسرش محروم واز حق تلفن و رسانه بی نصیب است.

براساس همین گزارش ها “فایزه در زندان بسیار متواضع و بدون ادعا و در عین حال جسور و بی پرواست تا جایی که برای هم بندان خود آشپزی می کند و در همین مدت کوتاه توانسته با رای بالایی وکیل بند خود شود.”

گفتنی اینکه هاشمی رفسنجانی هنوز برای ملاقات فرزندان خود اقدامی نکرده آن هم درست در روزهایی که

محمود احمدی نژاد برای رفتن به زندان اوین، و به باور بسیاری، برای ملاقات با مشاور خود یعنی علی اکبر جوانفکر  به رییس قوه قضاییه نامه نوشته است.