ضرغامی: بسیجیان با باتوم و چوب مقابله کردند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در "یوم الله اول ژانویه" گفته شد

رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در تازه ترین اظهارات خود گفته است نیروهای بسیج در حوادث بعد از انتخابات سال گذشته برای “حفظ انقلاب” مجبور شدند چوب و باتوم به دست بگیرند و کوچه به کوچه مقابله کنند.

عزت الله ضرغامی در مراسم معارفه رئیس جدید بسیج صدا و سیما با انتقاد از محدودیت های این سازمان در پخش برنامه ها بر لزوم بازسازی چهره بسیج “پس از فتنه” هم تاکید کرد و گفت: “بسیج نتوانسته وقتی روی آنتن می‌رود به قول ما بترکاند”.

 

یوم الله اول ژانویه

مراسم تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید مرکز بسیج سازمان صداوسیما روز یکشنبه 12 دیماه، با حضور عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مهدی فرجی رییس پیشین مرکز بسیج سازمان صداوسیما و جمعی از مدیران شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی برگزار شد.

عزت الله ضرغامی در این مراسم سخنان خود را آنطور که خبرگزاری فارس نوشته با تبریک “یوم‌الله اول ژانویه”با اشاره به سخنان سرادر نقدی آغاز کرده و گفته است: “بدون تردید و اضافه‌گویی فرمایشات بسیار خوب سردار نقدی جامع، کامل و از موضع تعهدی سازمان صداوسیما بود و از نظر من لزومی ندارد چیزی به آن اضافه شود و از آقای جعفری درخواست می‌کنم همین نگاه و محورها را استخراج کند و به عنوان مأموریت همکاران بسیج در کنار سوابق دیگر به‎عنوان سیاست‌های اصلی در نظر بگیرد و روی همین مبنا تلاش خود را انسجام دهید و همین برای بسیج کافی است.”

این خبرگزاری به اظهارات سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین که مورد تمجید ضرغامی قرار گرفته اشاره ای نکرده، اما ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، در گزارشی مختصر به نقل از وی نوشته است: “در حماسه 9 دی روحیه بسیجی و تفکر بسیجی و مردمی بودن بسیج باعث شد این حادثه رخ دهد. انتظار داریم بسیج سازمان صداوسیما نماینده میلیون‌ها بسیجی سراسر کشور باشد.”

البته سردار نقدی مدتی پیش از تنظیم آئین نامه گروه تلویزیونی بسیج خبر داده و گفته بود: “این آئین نامه تنظیم شده و گروه تلویزیونی بسیج به زودی تشکیل می‌شود.”

این خبر در شرایطی از سوی او اعلام شد که پیش تر در سال 1387 و در زمان فرماندهی حسین طائب، برخی منابع غیر رسمی اینترنتی نزدیک به بسیج از راه اندازی تلویزیونی با نام “بسیج تی وی” برای گسترش فرهنگ ایثار، بصیرت دهی و مقابله با اهداف جنگ نرم دشمن خبرداده بودند.

عزت الله ضرغامی در سخنان خود در مورد جایگاه بسیج در صدا و سیما، با برشمردن ویژگی های بسیجی به عنوان «یک فرد متعهد» گفته است: “بدون اغراق بهترین بچه‌های ما بچه‌های بسیجی در همه بخش‌ها هستند و اگر کل سازمان را بسیجی بگویم به عنوان مأموریت‌های مکتبی در یک معنا عزیزانی هستند که هم رسماً بسیجی هستند و هم از لحاظ کمی استعداد قابل توجهی دارند که برای ما بسیار ارزشمندند.”

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه با تفاوت گذاشتن بین تصویر بردار بسیجی و تصویر بردار بی تفاوت تاکید کرده است که یک فرد بسیجی در حین تصویر برداری می تواند “سرنوشت یک انقلاب را تغیر و توطئه ها را خنثی کند”.

 

نتوانستیم بترکانیم

ضرغامی در ادامه سخنان خود با نام بردن بسیج به عنوان یک “سازمان مولد”، از عملکرد صدا و سیما در قبال این سازمان انتقاد کرده و گفته است: “علیرغم همه تلاش‌هایی که از ابتدا تا الآن صورت گرفته آن‌طور که من توقع دارم خروجی‌های تولید بسیج نتوانسته وقتی روی آنتن می‌رود به قول ما بترکاند و حتی برنامه 10 دقیقه‌ای روی آنتن برود و تا مدتها ورد زبان باشد.”

رئیس سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنانش، از محدودیت برنامه های سازمان تحت ریاست خود در ارتباط  با بسیجیان انتقاد کرده و گفته است: “وقتی یک بسیجی در زمان فتنه شهید می‌شود نمی‌توانیم آن‎طور که باید برایش بزرگداشت بگیریم.”

او گفته است به دلیل “پیچیدگی‌هایی که فتنه دارد” نمی توانند آنطور که می خواهند بزرگداشت بسیار بزرگی برای “بسیجیان شهید شده در جریان فتنه” بگیریند.

ضرغامی در ادامه تصریح کرده است: “پس از فتنه تصمیم گرفتیم چهره بسیج را در جامعه بازسازی کنیم. وظیفه بسیج مقابله با دشمنان بزرگ انقلاب است. اما اصل این است که تولیداتی با روحیات بسیجی ساخته شود. تمام حساسیت من روی آنتن است و اول، وسط و آخر به این فکر می‌کنم که چه چیزی روی آنتن می‌رود.”

به گزارش روزگذشته برخی از رسانه های حامی اصلاح طلبان، ضرغامی در حالی از این موضوع انتقاد کرده که طی ماههای اخیر شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی، هزینه و زمان زیادی را صرف برنامه های خاصِ حامیان حکومت و موارد مورد اشارۀ رئیس آن سازمان کرده اند.

ضرغامی همچنین در خصوص عملکرد  نیروهای بسیج در جریان حوادث پس از انتخابات گفته است: “اما بسیجی‌ها در زمان فتنه با تمام هستی خود به صحنه آمدند و برای حفظ انقلاب تلاش کردند. حتی مجبور شدند باتوم و چوب به دست بگیرند و کوچه به کوچه مقابله کنند اما رسانه‌های خارجی با تبلیغات سنگین سعی دارند بسیج را ضدمردم نشان دهند.”

در آبان ماه سال جاری جمعی از اعضای تشکل های بسیجی و حزب اللهی که خود را “فرزندان انقلابی در سراسر کشور” معرفی کرده بودند، در نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با یادآوری اتمام دوره ابقای عزت الله ضرغامی در پست ریاست سازمان صدا و سیما، از منظر “منتقدان انقلابی” به نقد عملکرد این سازمان و نوع مدیریت ریاست آن پرداخته بودند.

اذعان به حضور بسیجیان و ضرب و شتم مردم با چماق و کوچه به کوچه در شرایطی صورت می گیرد که پیشتر حامیان دولت، فرماندهان نظامی و بسیجی هر گونه نقش نیروهای بسیج در سرکوب های فیزیکی بعد از حوادث مربوط به  انتخابات را انکار کرده بودند.

در مرداد ماه سال جاری سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در خصوص برخورد با ناآرامی‌های بعد از انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری، گفته بود: “در این مقوله ما روشنفکری را بر برخورد فیزیکی ترجیح می‌دهیم و بر این امر اعتقاد داریم که باید در جامعه روشنفکری را بالا ببریم.”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بارها بر نقش بسیج در آنچه “تقلب انتخاباتی” خوانده شد، تاکید کرده اند.آنها در مرداد ماه جاری نیز ضمن اعلام نگرانی از گسترش فعالیت های پایگاههای بسیج و با اشاره به افزایش 7 هزار پایگاه در کشور تأکید کردند: “بسیج به حزبی نظامی-سیاسی برای سرکوب مردم، دانشجویان و دراویش و خواسته های مدنی آنان و مهندسی در انتخابات ها بدل شده است.”

آقای موسوی اخیرا نیز طی اظهاراتی در مورد نیروهای بسیج هشدار داد که “دارند بسیج را به یک حزب فراگیر مسلح تبدیل می کنند.”