قهرمان ملی در زندان

نویسنده

» گزارش آ ب ث از سرنوشت شهرام امیری

به نوشته یک سایت داخل ایران ، دولتمردان جمهوری اسلامی شهرام امیری، دانشمند اتمی را در سلول انفرادی نگاه داشته اند. همان کسی که به نوشته این سایت توسط ایالات متحده ربوده شده بود ولی چند ماه پیش به مانند یک قهرمان به ایران بازگشت.

به گفته این منبع و به نقل از یکی از اعضای خانواده او، امیری “ابتدا در خانه امنی نگاه داشته شد و نزدیکان او می توانستند آخر هفته ها در یک مرکز فرهنگی- تفریحی به نام طلاییه او را ملاقات کنند”.

این منبع همچنین به نقل از خانواده امیری می نویسد: “به ما گفته بودند که دلیل انزوای او حفاظت از جانش در برابر برخی خطرات است. ملاقات ها را قطع کردند و اکنون مطلع شده ایم که او در زندانی در تهران و در سلول انفرادی و تحت بازجویی بسر می برد.”

این اطلاعات هنوز از سوی منابع رسمی مورد تأیید یا تکذیب قرار نگرفته است.

این سایت اینترنتی می نویسد “هدف مقامات از این اقدامات این است که پی ببرند شهرام امیری قبل از خروج از کشور تا چه میزان از اطلاعات مهم مطلع بوده و اینکه چه اطلاعاتی را در اختیار ایالات متحده قرار داده”.

درحال حاضر جنجال های بسیاری در مورد پرونده شهرام امیری که در ماه می ۲۰۰۹ در عربستان ناپدید شد وجود دارد. براساس فرضیات مطرح شده، هدف او از سفر به عربستان انجام حج عمره بوده است.

حکومت جمهوری اسلامی از همان ابتدا ناپدید شدن او را به گردن عوامل اطلاعاتی عربستان و آمریکا انداخت و آنها را به آدم ربایی متهم کرد.

در اوایل ماه ژوئن، تلویزیون جمهوری اسلامی فیلمی با کیفیت نه چندان خوب را به نمایش گذاشت که در آن شخصی، که گفته می شد امیری است، اظهار داشت در عربستان ربوده شده و برخلاف خواسته اش، توسط عوامل اطلاعاتی آمریکا به ایالات متحده انتقال یافته است.

در این فیلم، شخصی که ادعا می کرد شهرام امیری است، همچنین عوامل اطلاعاتی آمریکا را به بدرفتاری و شکنجه خود متهم می کرد.

کمی پس از آن، در فیلم دیگری که در سایت “یوتیوب” منتشر شد، یک امیری دیگر، داشتن هرگونه ارتباط با برنامه اتمی ایران را تکذیب کرد و اظهار داشت که به میل خود به آمریکا سفر کرده تا ادامه تحصیل دهد.

شبکه دولتی پرس تی وی نیز به نوبه خود گفت که این دانشمند پس از آنکه سرویس های اطلاعاتی آمریکایی نتوانستند او را به همکاری و تبلیغ علیه برنامه هسته ای ایران مجاب کنند، از سوی واشنگتن آزاد شد.

این شبکه همچنین افزود که عوامل آمریکایی توانستند مصاحبه های دروغینی را با امیری تهیه کنند تا نشان دهند که او با مقامات واشنگتن همکاری کرده است.

او در ماه ژوئیه به سفارت پاکستان در ایالات متحده که حافظ منافع جمهوری اسلامی در این کشور است مراجعه کرد و خواستار بازگشت به ایران شد.

شهرام امیری کمی قبل از ترک خاک آمریکا با پرس تی وی مصاحبه ای انجام داد و در آن اظهار داشت که برخلاف خواسته خود به این کشور رسیده است. او گفت: “من در فیلمی که برای تلویزیون ایران تهیه کرده ام، دلایل و انگیزه های آدم ربایی خود را توضیح داده ام.”

او همچنین خاطرنشان کرد که “پس از بازگشت به ایران عزیز می توانم برای رسانه ها و مردم توضیح دهم که طی این ۱۴ ماه چه بر من گذشته. در ایران تمامی اتهاماتی را که به وسیله رسانه های بین المللی و دولت آمریکا علیه من مطرح شده روشن خواهم کرد”.

منبع: آ ب ث، اول ژانویه ۲۰۱۱