شادی پس از گل جنجالی به تلافی لباس کماندویی!

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» حساسیت‌های غیرفوتبالی به التهاب در مسابقه پرسپولیس-النصر منجر شد

اصطکاک سیاسی ایران و عربستان بر سر یمن اولین مورد از این اختلافات نیست و بیشتر در سطح سران دو کشور جریان دارد اما ماجرای آزار جنسی دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، فرصتی برای شعله‌ور شدن آتش قدیمی و زیرخاکستر اختلافات ایران و کشورهای عربی همسایه است. این رقابت که گاه تا مرز دشمنی هم پیش می‌رود، دیروز در مسابقه فوتبال بین پرسپولیس ایران و النصر عربستان هم جنجال آفرید.

 

 فوتبال نبود،‌ جنگ بود

یک روز قبل از بازی و هنگام تعیین لباس‌های دو تیم برای مسابقه، اظهارنظر سرپرست تیم پرسپولیس درباره لباس‌های مدنظر تیم النصر مورد توجه قرار گرفت. محمود خوردبین که از دیدن لباس‌هایی شبیه لباس‌های ارتش متعجب شده بود، پرسید: مگر برای جنگ آمده‌اید؟

 او خبر نداشت که این طرح سبز و مشکی، لباس سوم رسمی باشگاه النصر است و حتی در همین دوره از مسابقات در مقابل یک تیم عربی دیگر آن را به تن کرده‌اند(عکس). اما بحث لباس‌های کماندویی میزبان در فضای مجازی بالا گرفت و بر آتش رقابت دیرینه فوتبالی دمید. یک روز پیش از این، تیم نفت تهران میزبان عربستانی خود را در خانه رقیب با سه گل شکست داده بود اما بازی‌های مقتدرانه این تیم تحت الشعاع باخت قبلی باشگاه پرسپولیس به النصر و همچنین باخت نوروزی تیم امید به تیم امید عربستان در ورزشگاه قرار داشت. تیم پرسپولیس هم در آستانه تغییر سرمربی خود و در حالی که در لیگ برتر ایران حال و روز خوشی ندارد، نتایج خوبی در مسابقات آسیایی کسب کرده و به دنبال جبران مافات در میادین بین‌المللی بود، بنابراین نمی‌توانست از فرصت کسب سه امتیاز در خانه حتی به بهانه تغییر سرمربی بگذرد.

حسین هدایتی، میلیاردر فوتبال دوست هم که در محافل فوتبالی به “عابربانک فوتبال” معروف شده سرانجام با خرج‌های فراوان توانست نظر مساعد دولت را جلب کند و با هزینه‌ای قابل توجه با برانکو، مربی مورد علاقه‌اش برای سرمربیگری پرسپولیس به توافق رسید. او بلیط‌های این مسابقه را هم خریده و به هواداران پرسپولیس هدیه داده بود تا پس از مدت‌ها ورزشگاه آزادی مملو از تماشاگر بشود و بنا به اعلام تابلوی اعلانات ورزشگاه(عکس)، ۱۰۰ هزار طرفدار پرسپولیس این تیم را در مسابقه روز چهارشنبه مورد تشویق قرار بدهند.

صحنه گل پرسپولیس هم التهاب و هیجان را به اوج رساند. چند ثانیه از دقیقه ۶۰ گذشته بود که مهدی طارمی، بازیکن جوان پرسپولیس در محوطه جریمه النصر صاحب توپ شد اما مدافع حریف او را سرنگون کرد. داور این حرکت را خطا تشخیص داد و یک پنالتی به نفع پرسپولیس گرفت. خود طارمی پشت ضربه قرار گرفت و با یک ضربه “چیپ” اعتماد به نفس بالای خود را نشان داد. اما جنجال از آنجا بالا گرفت که این بازیکن جوان در شادی پس از گل، چندین بار دستش را به نشانه قطع شدن سر، به زیر گلویش کشید(فیلم صحنه گل و شادی پس از آن).

چند ثانیه پس از آن سیمای جمهوری اسلامی ماموران انتظامی حاضر در ورزشگاه را نشان می‌داد که مطابق قانون ممنوعیت شعارهای غیرورزشی در ورزشگاه‌ها، یک پرچم قرمز رنگ را که روی آن “یاحسین” نوشته شده بود، جمع می‌کردند. اما در این دقایق در درون زمین التهاب بالا گرفته و برخوردها خشن‌تر شده بود تا این که یک خطا از بازیکنان النصر و واکنش بازیکن پرسپولیس باعث حمله‌ور شدن بازیکنان النصر به امید عالیشاه و دیگر بازیکنان سرخ‌پوش شد. حتی پیام صادقیان، بازیکن ذخیره پرسپولیس به درون زمین دوید تا در مشاجره شرکت کند. در نهایت بازی چند دقیقه‌ای متوقف شد و داور هم با مراعات جو ملتهب موجود، تنها به دادن سه کارت زرد اکتفا کرد(فیلم درگیریها).

  

قصد توهین در کار نبود

این جنجال‌ها پس از پایان بازی هم ادامه داشت. خورخه داسیلوا، مربی النصر معترض بود که در تهران با او و تیمش درست رفتار نشده و به همین دلیل بازیکنان النصر عصبی بوده‌اند. او گفت: “اسم مسابقه امروز را نمی توان فوتبال گذاشت من آنقدر باتجربه هستم که این را بگویم. این جنگ بود.” او بارها توصیف “جنگ” بودن این مسابقه را در دقایق پس از بازی تکرار کرد.

شادی پس از گل مهدی طارمی هم مورد توجه و سوال خبرنگاران قرار گرفت و این بازیکن در پاسخ گفت: “هر کسی به یک شکل خوشحالی می‌کند. در بازی رفت وقتی آنها 3 گل به ما زدند غرور ما را جریحه‌دار کردند و چنین رفتاری انجام دادند و با وجود اینکه در آن مسابقه حق ما مساوی بود،‌باختیم. اما خدا را شکر می‌کنم امروز من گل زدم و توانستم یک جورهایی حرکت آنها را تلافی کنم. آنها در عربستان سر ما را بریدند و ما خوشحالیم که سرشان را بریدیم و خدا را شکر می‌کنیم.” او “رمز یا زهرا” را عامل پیروزی تیمش در این مسابقه نامید.

سرمربی پرسپولیس هم تاکید کرد که بازیکن تیمش قصد توهین به عربستانی‌ها را نداشته و آن را حرکتی به تلافی گل سوم تیم النصر در بازی رفت مقابل پرسپولیس دانست. اشاره او به باخت سه بر صفر پرسپولیس مقابل النصر بود که بازیکنان نماینده عربستان پس از هر گل، شادی‌های نمادین انجام دادند و پس از نمایش بازی گلف و رقص عربی، بازیکن این تیم پس از گل سوم، دستش را مانند شمشیر یک بار در هوا تکان داد.

این حرکات در عرف مسابقات فوتبال چندان عجیب نیست اما سابقه خصومت‌ها باعث حساسیت بیشتر طرفداران می‌شود و لباس‌های کماندویی و شادی‌های پس از گل می‌توانند تعابیری زننده و یا توهین‌آمیز هم پیدا کنند.