شش اقدامی که آمریکا و متحدانش علیه ایران انجام داده‌اند

نویسنده

» مقاله نگاه اول

در حالیکه از ایران مدام فریاد مرگ بر آمریکا بلند می‌شود، برای بعضی از آمریکایی‌ها سخت است درک کنند چرا دولت اوباما به سختی تلاش دارد بر سر برنامه هسته‌ای با این کشور به توافق برسد.

اما اگر تاریخ روابط آمریکا و متحدانش با ایران را بدانید، دشمنی این کشور را بهتر درک می‌کنید. متاسفانه نه تنها آمریکا و متحدانش کارهای وحشتناکی با ایران کرده‌اند، بلکه آن‌قدر ادب نداریم که حتی آن‌ها را یادآوری کنیم.

یادآوری این تاریخ به معنای حمایت از برنامه هسته‌ای ایران نیست. توافق کنونی، بهترین توافقی است که آمریکا می‌توانست به آن دست یابد، چون برای اولین بار پس از ۳۵ سال، روابط ایران و آمریکا دیگر برپایه ترس قرار ندارد.

 

۱- بنیانگذار رویترز ایران را در سال ۱۸۷۲ خرید

ناصرالدین شاه حقوق راه‌اندازی خط آهن و کانال‌های ایران، اکثر معادن، تمام جنگل‌های ملی و تمام صنایع آینده را به بارن جولیوس دو رویترز فروخت. لرد کرزن، دولتمرد مشهور انگلیسی آن‌ را “کامل‌ترین و عجیب‌ترین واگذاری منابع صنعتی یک پادشاهی به دستان بیگانه” می‌خواند. ایرانی‌ها آن‌قدر از این امتیازخشمگین می‌شوند که شاه مجبور می‌شود توافق را سال بعد فسخ کند.

 

۲- بی‌بی‌سی در سال ۱۳۳۲ در سرنگونی محمد مصدق نخست‌وزیر ایران به سازمان سیا کمک می‌کند

اگر مقوله رویترز برای دشمنی ایرانی‌ها با غرب کافی نباشد، بی‌بی‌سی یک کد سری را برای کمک به کرمیت روزولت مخابره می‌کند تا کودتای مشترک آمریکا و انگلیس علیه مصدق را پیش ببرد. (بی‌بی‌سی فارسی نیز به دستور دولت انگلیس به تبلیغ هواداری از کودتا می‌پردازد.) خیلی زود آمریکا پلیس مخفی ایران را برای بازجویی آموزش می‌دهد و روش‌های سیا را، که تحلیلگران آن‌ها را بر پایه تکنیک‌های شکنجه آلمان در جنگ جهانی دوم می‌دانند، در اختیار ایران می‌گذارد.

 

۳- قصد استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران

ارتش آمریکا در سال ۱۹۸۰ از احتمال سوءاستفاده شوروی از انقلاب ایران و کنترل تنگه هرمز با اشغال این کشور وحشت می‌کند. بنابراین پنتاگون برنامه‌ریزی می‌کند: اگر شوروی شروع به انتقال نیرو کند، از یک سلاح هسته‌ای کوچک برای مسدود کردن مسیرهای شمال ایران استفاده خواهیم کرد.

 

۴- رهبران آمریکا بار‌ها تهدید کرده‌اند که ایران را نابود می‌کنند

فقط جان مک‌کین نیست که گفته ایران را بمباران کنید. ویلیام فالون رئیس بازنشسته سنتکام (ستاد مرکزی ارتش آمریکا) در سال ۲۰۰۸ درباره ایران می‌گوید: “این‌ها مورچه هستند. وقتش که برسد له‌شان می‌کنیم.” جیمز لیونز جونیور، فرمانده جوخه پاسیفیک در دهه ۱۹۸۰ گفته است، آماده‌ایم آن‌ها را به قرن چهارم بازگردانیم.

 

۵- ما یک هواپیمای مسافربری ایرانی را با ۲۹۰ سرنشین، از جمله ۶۶ کودک، سرنگون کردیم

در سال ۱۹۸۸ یک ناو آمریکایی که در خلیج فارس گشت‌زنی می‌کرد، پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر را در آسمان هدف قرار داد و سرنگون کرد. نیویورک تایمز در سال ۱۹۸۳ در مقاله‌ای با عنوان “جنایت در آسمان” شوروی را که به اشتباه یک هواپیمای مسافربری کره‌جنوبی را هدف قرار داده بود محکوم کرد و گفت: “هیچ توجیهی برای سرنگون کردن یک هواپیمای بی‌آزار وجود ندارد.” پس از حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی، تایم در سرمقاله خود نوشت، این رویداد «سئوالات سختی را برای ایران ایجاد می‌کند.” درست است، برای ایران. دو سال بعد نیروی دریایی آمریکا، به فرمانده ناو آمریکایی نشان لیاقت می‌دهد.

 

۶- برای این نگران سلاح هسته‌ای ایران هستیم چون می‌توانند حمله نظامی ما را بی‌اثر کنند

آیا رهبران آمریکا فکر می‌کنند ممکن است ایران دست به حمله هسته‌ای علیه اسرائیل و آمریکا بزند؟ وقتی می‌دانند که به سرعت با حمله تلافی‌جویانه سهمگینی مواجه خواهند شد؟ حتی محافظه‌کاران سیاست خارجی آمریکا هم می‌دانند این موضوع بسیار بعید است. آن‌ها نگران این هستند که ایران بتواند حمله نظامی ما را بی‌اثر کند. توماس دانلی از تحلیلگران ارشد امور ایران در موسسه انترپرایز آمریکا در سال ۲۰۰۴ می‌گوید: “دورنمای ایران هسته‌ای کابوس است… چون تاثیر بازدارنده‌ای علیه استراتژی آمریکا برای خاورمیانه بزرگ‌تر دارد…  مطمئن‌ترین بازدارنده اقدام نظامی آمریکا، یک زرادخانه هسته‌ای است.”

منبع: نگاه اول  -  7 آوریل  2015