مادر آتنا فرقدانی: همه باید بدانند که اتهام رابطه نامشروع دروغ است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روزمطرح شد

محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی پس از ملاقات با او بازداشت شده، آتنا فرقدانی به دادسرا منتقل و متهم به رابطه نامشروع با وکیل اش شده و خانواده این زندانی سیاسی که روز گذشته با او ملاقات کرده اند به شدت نگران وضعیت روحی او هستند. مادر آتنا فرقدانی می گوید او از لحاظ روانی به هم ریخته و از خانواده اش خواسته است به همه بگویند اتهام رابطه نامشروع، اتهامی ناروا و بی جاست.

روز شنبه خبر بازداشت وکیل آتنا فرقدانی در فضای مجازی منتشر شد. براساس این خبر او به دلیل دست دادن با موکلش در زندان بازداشت و زندانی شده است. از مادر آتنا فرقدانی در همین زمینه سوال می کنم، می گوید: وکیل آتنا رفته بود ملاقات او که لایحه تجدیدنظر را تنظیم کنند تا بتواند به حکم دادگاه بدوی اعتراض و تقاضای تجدیدنظر بکند. دو نفر هم آنجا در کنار آنها حضور داشته اند، آتنا دختر بسیار هیجانی است، هیجان زده شده و با وکیل اش دست داده، بعد هم خودش عذرخواهی کرده و به آن دو نفر هم گفته که هیجان زده شده ام. خب باشد؛ دست دادن غیرشرعی است؟ اشکال شرعی دارد؟ قبول، اما این اتهام رابطه نامشروع خیلی وحشتناک است. برای ما واقعا خیلی وحشتناک است و نگران مان کرده. آخر چرا؟

خانم فرقدانی که روز گذشته با دخترش ملاقات کرده می افزاید: امروز که ملاقات آتنا رفتیم خیلی از لحاظ روانی به هم ریخته بود و دائما التماس می کرد که به همه بگویید من کاری نکرده ام؛این اتهامی که زده شده آبروی من و خانواده ام را می برد. همه اتهام هایی که به آتنا زده شده به کنار اما این اتهام خیلی سنگین است. ما واقعا حال مان خوب نیست. من امروز توان ایستادن روی پاهایم را هم نداشتم، وقتی رفتیم ملاقات خودم را می کشاندم و جلو می بردم. آخر من چگونه می توانم توضیح بدهم که دختر من اگر آن جاست، اگر زندان است، یکسری اتهامات زده اند که غیرمنصفانه است؛ اتهاماتی که به بقیه هم زده اند و متاسفانه برخی سایت ها در ایران هم سواستفاده کردند. می بینیم هنوز که هنوز است می نویسند ارتباط غیراخلاقی با جامعه بهایی و.. حالا این اتهام رابطه نامشروع هم اضافه شد. ما واقعا نگران هستیم که نتوانیم این قضایا را جمع بکنیم. باید شفاف سازی شود، باید همه بدانند که این اتهام دروغ است.

او در ادامه می گوید: آتنا اینقدر اذیت شده و از نظر روانی به هم ریخته که ما نگران ایم همین طور پیش برود این بچه از نظر روانی از هم بپاشد. شوخی نیست یکسال تمام به شکل های مختلف تحت فشار بوده. کافی است دیگر، بس است واقعا به اندازه کافی اذیت اش کرده اید و او هم دیگر تحمل اش را ندارد. واقعا هیچ چیزی از این بچه نمی ماند. اگر مساله ای هم پیش بیاید و اتفاقی برای او بیفتد نمی توانند بگویند از قبل مشکل داشته. اینقدر تحت فشار است که دستشویی که می رود خونریزی شدید دارد؛ معده اش به هم ریخته. بله از قبل دختر هیجانی بود، اضطراب داشت اما هر اتفاقی برای او بیفتد ربطی به این ندارد بلکه به خاطر فشارهایی است که مدتهاست به او وارد می شود و حالا هم این شکل را پیدا کرده.

از مادر آتنا فرقدانی سوال میکنم که آیا در این زمینه اتهامی متوجه آتنا شده؟ او می گوید: اصلا نمی توانست درست حرف بزند، تمرکز نداشت. از لابلای حرف هایش فهمیدیم که او را برده اند دادسرا. گفت در دادسرا به او گفته اند رابطه نامشروع. قبلا گفته بودند رابطه غیراخلاقی با جامعه بهائیت و حالا هم این اتهام. باور کنید آتنا از نظر روانی اینقدر در وضعیت بدی بود که اصلا برایش مهم نبود ملاقات کننده های دیگر هم هستند، فقط جیغ می زد و گریه می کرد التماس می کرد که بگویید من کاری نکرده ام. یک کارهایی کرده ام که پای عقایدم هم می ایستم اما رابطه نامشروع اتهام ناروایی است. چرا باید چنین اتهامی به من بزنند؟ چرا باید اصلا چنین چیزی بگویند؟

چقدر ما باید با سایت ها و خبرگزاری ها تماس بگیریم و بگوییم چرا با آبروی خانواده ما بازی می کنید؟ حکم در مرحله تجدیدنظر است و وکیل باید لایحه را ارائه دهد و تقاضای تجدیدنظر بکند. اگر خدای ناکرده این مساله ای که پیش آورده اند در حکم تاثیری داشته باشد و یا بخواهند باز هم بیشترآتنا را اذیت کنند من همین جا می گویم ما اعاده حیثیت می کنیم. هیچ کسی حق نداشته چنین اتهامی به آتنا و وکیل اش بزند. آتنا به اندازه کافی به هم ریخته است حداقل بگذارید وقتی او را آزاد می کنید، سالم از زندان بیرون بیاید. باور کنید چهره اش اصلا از جلوی چشم های من دور نمی شود. اینقدر حالش بد بود که اصلا من به کنار، بقیه ملاقات کننده ها می آمدند به او می گفتند نگران نباش کسی این چیزها را باور نمی کند اما آتنا فقط التماس می کرد که آبروی خانواده ام است، من چگونه ثابت کنم؟ خانواده هایی که برای ملاقات آمده بودند می توانند شهادت دهند که آتنا چقدر از نظر عصبی به هم ریخته بود.

آتنا فرقدانی در دادگاه بدوی و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده و پرونده او در مرحله تجدیدنظر است. مادرش توضیح می دهد که هنوز وکیل آتنا درخواست تجدیدنظر را ارائه نداده و برای تنظیم لایحه تجدیدنظر به ملاقات موکلش رفته بود که چنین مشکلی پیش آمد. او در پاسخ به این سوال که حالا چه خواهید کرد به تماس تلفنی محمد مقیمی، وکیل آتنا از زندان اشاره می کند و می گوید: آقای مقیمی این مدت خیلی زحمت کشید و مشکلی نبود. در تماسی که آقای مقیمی با ما داشت گفت فعلا دست نگه دارید تا پی گیری کنم و بیایم بیرون. این مدت هم تمام تلاش اش این بود که لایحه را تنظیم کند که به تجدیدنظر برساند. تجدیدنظر هم که محدودیت زمانی دارد و نگرانی ما این است که در این محدودیت زمانی می شود کاری کرد یا نه. چون زمان از دست می رود و می آیند همان حکم قبلی را تایید می کنند. الان در این مرحله هم که هیچ وکیلی نمی تواند قبول کند. فعلا منتظریم آقای مقیمی بیاید بیرون تا ببینیم چکار می توانیم بکنیم.

خانم فرقدانی درباره حکم صادر شده برای دخترش توضیح می دهد: حکم ۱۲ سال و ۹ ماه است اما براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۷ سال و نیم از این حکم قابل اجرااست ولی خب قاضی ۱۲ سال و ۹ ماه حکم صادر کرده. متاسفانه ما هم کاری از دست مان بر نمی آید، دلمان را به همین خوش کرده ایم که ۷ سال و نیم قابل اجرا است نه ۱۲ سال و.. و تنها امیدمان هم به دادگاه تجدیدنظر است که حکم اصلا نقض شود که آن هم فعلا به این شکل است. نگرانی مان هم این است که این مساله بر تصمیم دادگاه تجدیدنظر و حکم تاثیر بگذارد. ما فکر می کردیم نهایت ۳ سال حکم می دهند و بعد هم می رود تجدیدنظر و کمتر می شود، اصلا انتظار چنین حکمی را نداشتیم و الان با این اتفاقی هم که افتاده در استرس هستیم.

او سپس می گوید که تلاش کرده اند مساله را از طریق دادسرا پی گیری کنند اما: امروز رفتیم دادسرا و خواستیم آقایی که این مساله را به وجود آورده، ببینیم. فقط می خواستیم از او سوال کنیم که رابطه نامشروع یعنی چی؟ بر چه اساسی چنین چیزی گفته اید؟ اما متاسفانه نشد به ما گفتند نمی شود و فکر نکنیدمی توانید کسی را اینجا ببینید. اما همین جا می گویم که اگر این قضیه را تمام نکنند ما رسما شکایت می کنیم، الان هم می گویم شما حق ندارید با آبروی مردم بازی بکنید. این بچه به اندازه کافی اذیت شده، کافی است دیگر، بس است. چند سال هم که می خواهید او را در زندان نگه دارید، دیگر چی می خواهید؟ اعتصاب غذا به بدنش خیلی آسیب زده، یک چشم اش ضعیف شده به خاطر فشارهای روانی واسترس شدید، حافظه اش مشکل پیدا کرده و مثل گذشته نیست. آتنا از نظر شما متهم است اما برای ما یک تکه از وجود ما است که برده اید زندان و این برای ما درد دارد. در کنار این درد حواشی سایت ها و خبرگزاری های شما و این چیزی که این چند روزه به وجود آورده اید واقعا درد را سنگین تر می کند.

آتنا فرقدانی، فعال مدنی شهریورسال گذشته بازداشت و پس از دو ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود. او پس از آزادی با انتشار ویدئویی در شبکه یوتیوب اعلام کرد که در زندان مورد هتک حرمت قرار گرفته است. او که روز شنبه، ۲۰ دی ماه به عنوان متهم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شده بود، مقابل چشمان پدر و مادرش از مامور زن سیلی خورد و از سوی ماموران مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به زندان قرچک ورامین فرستاده شد. این در حالی بود که هنوز دادگاه او برگزار نشده و حکمی برایش صادر نشده بود.

تقی فرقدانی، پدر آتنا فرقدانی همان زمان به “روز” گفته بود: آتنا که وارد دفتر قاضی شد دیدیم ۱۰ دقیقه هم نکشید که او را با دستبند بیرون آوردند. ما هیچ حکمی ندیدیم و جر و بحثی بین او و مامور خانم صورت گرفت و مامور خانم یک سیلی به او زد. او هم در اعتراض به دفتر قاضی رفت که آنجا هم ماموران مرد او را کتک زده بودند. مادرش هم که اعتراض و داد و بیداد کرد که چرا می‌زنید گفتند اگر حرف بزنید از اینجا می‌اندازیمتان بیرون. بعد هم که آتنا را منتقل کردند به زندان قرچک ورامین.

 به گفته او دخترش شاغل نبوده و دانشجوی نخبه دانشگاه الزهرا و نقاش است: آتنا جایی کار نمی کرد، او نقاش است و دانشجوی نخبه دانشگاه الزهرا بود و بیشتر سرگرم نقاشی و نمایشگاه گذاشتن بود. یعنی نمایشگاه نقاشی های خودش.