محدودیت برای یک روزنامه نگار دیگر

نویسنده

asosaleh.jpg

هومن عزیزی

آسو صالح، روزنامه نگار و عضو هیئت تحریریه هفته نامه سراسری کردی- فارسی “دیدگاه” و از اعضای انجمن صنفی مطبوعات ایران به دادگاه احضار شد.

وی در این زمینه به روز می گوید: “طبق احضاریه ای که روز شنبه به دست من رسید، باید روز 22 مرداد ماه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج حاضر شوم”.

وی در در مورد اتهاماتی که طبق این احضار متوجه او است می افزاید: “موضوع اتهامات این احضاریه عبارتند از، اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با گروهک های معاند، ، تحریک جوانان به شرکت در تجمع غیر قانونی هشت مارس سنندج، ارتباط با خبرگزاری های بیگانه و فعالیت تبلیغی علیه نظام “.

برای صالح روشن کرده اند که مصداق تبلیغ علیه نظام “گفت و گو و مصاحبه ها با خبرگزاری های خارجی” است.

صالح همچنین ادامه می دهد: “من در جلسه تفهیم اتهام تمامی این اتهامات را رد و از قاضی پرونده با توجه به اصل اسلامی «برائت»، درخواست ارائه سند و مدرک برای اثبات آنها کردم؛ اما قاضی صرفاً به گزارش وزارت اطلاعات اکتفا نمود”.

آسو صالح دانشجو و روزنامه نگار پیش از این نیز در چند نوبت از سوی دادگاه احضار و چند بار نیز بازداشت شده است.وی در تجمع بزرگداشت روز 8 مارس در شهر سنندج در حالی که در حال تهیه گزارش این تجمع برای نشریه دیدگاه بود از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد و چند روز را در بازداشت گذراند.خانواده وی طی این بازداشت از وی هیچ خبری نداشتند و حتی در مراجعه به نهادهای امنیتی نیز نتوانستند از حال وی اطلاعی کسب کنند.

وی همچنین سال گذشته در پی تهیه گزارشی از اعضای شورای شهر سنندج و درج آن در نشریه از سوی دو تن از اعضای این شورا به ترویج اکاذیب متهم شد. گزارش مزبور حکایت از آن داشت که دو تن از اعضای شورا تخلفاتی را مرتکب شده اند.با شکایت این دو عضو دادگاه آسو صالح را محکوم کرد و درخواست تجدید نظر وی را نیز نپذیرفت.

آسو صالح از فعالان دانشجویی کرد نیز هست که به همین علت متحمل فشارهای زیادی از جمله بازداشت شده است.

آسو صالح دومین روزنامه نگار کرد است که طی ده روز اخیر با فشار مواجه می شود.پیش از این اجلال قوامی سردبیر نشریه دیدگاه دستگیر شد که هم اکنون در بازداشت بسر می برد.