عمل سنگسار مغایر با تعهدات ایران است

نویسنده

پیتر مک کی، رییس دیپلماسی کانادا، سنگسار مردی در ایرانرا “به شدت” محکوم کرد و از ایران خواست زنی را که قرار است به همین سرنوشت دچار شود آزاد کند.

مک کی در بیانیه ای اعلام کرد: “دولت کانادا به شدت اعدام آقای جعفر کیانی از طریق سنگسار را که در تاریخ 5 ژوئیه در استان قزوین انجام شده محکوم می کند.”

مسؤولین ایرانی روز سه شنبه بدون اشاره به تاریخ سنگسار اعلام کردند که مردی به دلیل زنا در شمال شرقی کشور سنگسار شد. این اعدام اولین اعدام از این نوع است که از ماه ژوئیه 2001 توسط مسؤولین ایرانی به طور رسمی اعلام شده است. در آن تاریخ زنی که به قتل و زنا محکوم بود سنگسار شد.

آقای مک کی در ادامه می گوید: “این عمل به خوبی نشان دهنده تخلف دولت تهران از میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که توسط ایران نیز به امضاء رسیده. به علاوه، این اعمال با اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز مغایرت دارد. ازطرف دیگر باید یادآوری کرد که اعدام از طریق سنگسار با تعهدات ملی ایران، از جمله استهمال سنگسار، مطروحه در سال 2002، در تضاد کامل است.”

به گفته مسؤولین ایرانی، حکم سنگسار زنی که متهم به زنا با جعفر کیانی است هنوز تصویب نشده. آقای مک کی درحال ترغیب دولت ایران است تا بلکه “از اجرای این حکم صرف نظر کند”.

قاچاق هسته ای با ایران

به گفته دادگاه پوتسدام [شهری در غرب آلمان]، در حدود 50 شرکت آلمانی مظنون به این هستند که تجهیزات ساخت رآکتور هسته ای بوشهر را به صورت غیرقانونی و از طریق روسیه به ایران تحویل داده اند.

به گفته کریستف لانگه، یکی از اعضای بخش اقتصادی دادگاه پوتزدام، مأمورین دادگاه در محل شرکت صادرات واردات “فرو” [Vero] در برلین تجهیزاتی غیرقانونی برای ساخت رآکتور اتمی یافت کرده اند. به گفته او، این تجهیزات از طریق مرز آلمان و لهستان به سوی مسکو انتقال داده شده.

این درحالی است که شرکت “فرو” از سال 2000 به نام یک شرکت روسی اقدام به خرید تجهیزات در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی کرده و سپس این شرکت روسی تجهیزات را به ایران تحویل داده است.

به گفته آقای لانگه، در این مرحله از تحقیق، میزان تجهیزات تحویل شده به ایران از مرز 5 میلیون یورو می گذرد. او می گوید: “این تنها قسمت آشکار این کوه یخ است و کارشناسان میزان واقعی آن را در حدود 150 میلیون یورو برآورد می کنند.”

منبع: فرانس پرس، 14 ژوئیه 2007

مترجم: علی جواهری