حمله به ایران؛ بحث روز جهان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» آماده باش برای "بدترین وضعیت"

حمله نظامی به ایران به بحث داغ این روزهای رسانه های بین المللی و قدرت های جهانی تبدیل شده است. مقامات ارشد دولت اسرائیل در روزهای پایانی هفته گذشته به صراحت درباره نزدیک بودن زمان حمله به ایران صحبت کردند و گزارش هایی از تصمیم قطعی دولت های آمریکا و بریتانیا برای آغاز تهاجم نظامی منتشر شد.

رئیس جمهور فرانسه، حکومت جمهوری اسلامی را تهدید کرده که کشورش “دست به سینه” منتظر نابودی موجودیت اسرائیل نخواهد نشست و دولت های آلمان و چین نیز نگرانی خود را از جنگ علیه جمهوری اسلامی ابراز کرده اند،آن هم در حالی که دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده فاش کرده رایزنی با دولت اسرائیل پیرامون آغاز جنگ شروع شده است.

این گزارش ها همگی پیش از آن منتشر شدند که رسانه های بین المللی جزئیات گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای جنجالی جمهوری اسلامی را فاش کنند. بر اساس اخباری که روز گذشته آسوشیتد پرس و دیگر خبرگزاری های جهان منتشر کردند، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود که قرار است این هفته به شورای حکام آژانس ارائه شود، جزئیات تازه ای را درباره “ابعاد نظامی” برنامه اتمی ایران ارائه می کند.

رسانه های مختلف بین المللی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته اند این جزئیات از جمله شامل مدارک جدیدی در رابطه با طراحی “مدل های کامپیوتری یک کلاهک هسته ای” توسط ایران است.

بر اساس گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی همچنین در سایت هسته ای ـ نظامی پارچین در اطراف تهران، اقدام به ساخت “محفظه های بزرگ فولادی” با هدف “آزمایش انفجارهای اتمی” کرده است.

گفته می شود تصاویر ماهواره ای این محفظه ها ضمیمه گزارش جدید مدیرکل است که قرار است این هفته به شورای حکام آژانس ارائه شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این نیز درباره ابعاد احتمالی یک برنامه نظامی در پوشش برنامه اتمی صلح آمیز جمهوری اسلامی گزارش هایی منتشر کرده بود، اما آنگونه که منابع دیپلماتیک به خبرگزاری های بین المللی گفته اند اطلاعات جدید بسیار قابل توجه تر و وسیع تر هستند.

آنها گفته اند در این گزارش مدارکی ارائه می شود که جای کمترین تردیدی درباره نیات نظامی برنامه اتمی جمهوری اسلامی باقی نمی گذارد.

رویترز هم گزارش داده که در اسناد جدید به آزمایش هایی اشاره خواهد شد که ادعا شده طی آنها جمهوری اسلامی برای ساخت نوعی “ماشه هسته ای” که یک ابزار کلیدی در سلاح های اتمی است، فعالیت هایی صورت داده است.

 

واکنش خامنه‌ای: غرب ضعیف‌تر از همیشه

انتشار این گزارش ها واکنش وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را به دنبال داشت که روز گذشته گفت این مستندات “بدون اصالت” است.

علی اکبر صالحی در کنفرانس مشترک خبری با وزیر امور خارجه بروندی، خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست که اگر “اصرار به انتشار” این جزئیات دارد، یک باره این کار را انجام دهد زیرا “مرگ یک بار، شیون یک بار”.

صالحی هفته گذشته به عنوان اولین مقام ارشد جمهوری اسلامی پس از سقوط حکومت قذافی به لیبی سفر کرد و طی یک کنفرانس خبری در آنجا گفت که ایران برای مواجهه با “بدترین وضعیت” آماده است و به آمریکا بابت “رویارویی با ایران” هشدار داد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز روز گذشته در پیامی به کنگره سالانه حج، جهان غرب، آمریکا و اسرائیل را “ضعیف تر از همیشه” توصیف کرد.

او گفت که “گرفتاریهای اقتصادی، ناکامی‌های پی‌درپی در افغانستان و عراق، اعتراضهای عمیق مردمی در آمریکا و دیگر کشورهای غربی که دامنه آن روز بروز گسترده‌تر شده است، مبارزات و جانفشانیهای مردم فلسطین و لبنان، قیامهای دلیرانه‌ مردم در یمن و بحرین و برخی دیگر از کشورهای زیر نفوذ امریکا” همگی “حامل بشارت های بزرگی برای امت اسلامی” است.

آیت الله خامنه ای خطاب به مسلمانان جهان گفت که اگر می خواهند “مسائل خود را به صورت جدّی با جهانخواران حل کنند باید خود را به مرز قدرت بزرگ جهانی برسانند.”

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته نیز در واکنش به تهدیدهای آمریکا این کشور را به “آبروریزی” تهدید کرد؛دو هفته پیش از آن نیز هشدار داده بود که ایران در مقابل “هر طرح و اقدام شیطانی” آمریکا می‌ایستد و “کوچکترین باجی نمی‌دهد”.

آمریکا ماه گذشته، جمهوری اسلامی و نیروی قدس سپاه پاسداران را به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و انفجار سفارتخانه این کشور و نیز اسرائیل در ایالات متحده متهم کرده بود.

دولت های عربستان و آمریکا به همین دلیل از ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده اند.

واکنش تند مقامات و نهادهای ارشد جمهوری اسلامی به اتهامات اخیر آمریکا، همزمان با افزایش فشار بر حکومت ایران توسط کشورهای غربی و متحدانشان صورت می گیرد. پیش از این نیز فاش شده بود که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در نامه ای شدیداللحن به مقامات ارشد جمهوری اسلامی از آنها بابت “توطئه تروریستی” کشف شده در کشورش توضیح روشن و صریح خواسته است.

آیت الله خامنه ای در واکنش به این اتهام گفته بود: “اگر مسئولان آمریکایی در برخی خیالات به سر می‌برند بدانند که هر حرکت ناشایست، چه سیاسی و چه امنیتی، با برخورد قاطع ملت ایران روبه رو خواهد شد.”

 

تهدید اسرائیل

ایهود باراک، نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در گفت و گو با تلویزیون بی بی سی، تاکید کرده بود “هر روزی که می گذرد به حمله به ایران نزدیک تر می شویم.”

او دلیل این مسئله را در آن دانسته بود که “هر روزی که می گذرد به یک معنا ما به محو اسرائیل از نقشه زمین نزدیک تر می شویم”.

نخست وزیر اسرائیل با ابراز نگرانی از برنامه اتمی جمهوری اسلامی هشدار داده بود که “کشورهای جهان باید موضع هماهنگی در پیش بگیرند که از پیدایش یک ایران مسلح به سلاح اتمی جلوگیری کنند”.

اسرائیل چند روز پیش دست به آزمایش یک موشک با ویژگی های بالستیک زد که برخی ناظران آن را نشانه ای از آماده شدن تل آویو برای حمله یک جانبه علیه ایران دانستند.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، که کشورش میزبان نشست کشورهای عضو گروه ۲۰ است نیز درباره برنامه هسته ای ایران گفته: “اصرار ایران برای کسب مواد هسته ای برخلاف قوانین بین المللی است”.

او در عین اشاره به اینکه جامعه بین المللی باید روی “تحریم ها تمرکز کند” اما تاکید کرده که “اگر حیات اسرائیل در معرض تهدید قرار بگیرد فرانسه دست به سینه به تماشا نخواهد نشست.”

پیش از آن رسانه های بین المللی از تلاش نخست وزیر اسرائیل برای جلب توافق تمام اعضای کابینه این کشور برای حمله به ایران خبر داده بودند.

گزارش هایی که حتی موجب نگرانی آمریکا به عنوان بزرگترین متحد اسرائیل شد و ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به آنها گفت ایالات متحده با اسرائیل درباره گزارش های منتشر شده مبنی بر امکان حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران رایزنی هایی داشته است.

او در واشنگتن به خبرنگاران گفت: “ما با اسرائیل درباره ایران در تماس بوده ایم. ما به طور مستمر در تماس هستیم و این موضوع را در روزهای اخیر با آنها در میان گذاشته ایم.”

نولاند گفت که دولت باراک اوباما بر فشار اقتصادی بر ایران تمرکز کرده است و با سایر کشورها برای به اجرا گذاشتن تحریم های فعلی رایزنی می کند تا اینکه ایران موضع اتمی خود را تغییر دهد.

شیمون پرز، رییس جمهوری میانه روی اسراییل هم سخنان مشابهی با نخست وزیر این کشور بیان کرد.

او روز جمعه گفت با ناکارآمدتر شدن دیپلماسی، خطر جنگ نزدیکتر شده است. به گفته پرز، ایران احتمالا شش ماه تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد و برای همین اسراییل وظیفه دارد به دنیا هشدار دهد.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا نیز روز چهارشنبه گذشته در گزارشی خبر داد که نیروهای مسلح بریتانیا برنامه ریزی خود را برای یک حمله احتمالی به مراکز اتمی ایران افزایش داده اند.

به گزارش این روزنامه، ارتش بریتانیا در حال بررسی طرح های استقرار ناوهای رزمی و زیردریایی های مجهز به موشک های تاماهاک در منطقه برای حمله به ایران از هوا و دریا در ماه های آینده است.

تنها یک روز پس از انتشار این گزارش، نیک کلگ معاون نخست وزیر بریتانیا گفت که این کشور “اعمال فشار مستمر و فزاینده” روی ایران را ادامه خواهد داد.

 کلگ گفت که “یک رژیم حاکم بر ایران هسته ای که ثابت کرده است که نسبت به خواست باقی جامعه جهانی، به کلی کر و کور است، یک تهدید واقعی است” و “با وجودی که ما می خواهیم که این موضوع را از طریق راه حل گفت و گو حل کنیم،” اما “بریتانیا هیچ گزینه ای را کنار نخواهد گذاشت.”

آندرس فو راسموسن، فرمانده نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اگرچه در بروکسل در پاسخ به گزارش هایی مبنی بر اینکه برخی از دولت ها ممکن است برای حمله نظامی علیه ایران برنامه ریزی کنند، گفت که ناتو “به هیچ وجه قصد دخالت در ایران را ندارد” اما در عین حال حاضر نشد درباره رزمایش نظامی هفته گذشته اسرائیل در پایگاه متعلق به ناتو در ایتالیا اظهار نظر کند.

روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل در همین روز نوشت اسرائیل به همراه ایتالیا و آلمان در پایگاه هوایی دسیمومانو واقع در جزیره ساردینیا، رزمایش پنج روزه مشترک داشته‌اند که جمعه گذشته به پایان یافت.

بر پایه این گزارش در این رزمایش که با شرکت‌ جت‌های جنگنده برگزار شد، بر روی سیستم‌های هشداردهنده و سوخت‌گیری هوایی تمرکز شده بود.

امیلیانو بیاسکو، سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا هم این گزارش را تایید کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته مخالفت دولت خود با “هرگونه توسل به زور” علیه حکومت جمهوری اسلامی به بهانه برنامه اتمی را اعلام کرد.

هونگ لی در عین حال از جمهوری اسلامی خواست تا “انعطاف و صداقت” به خرج دهد و با آژانس “همکاری مشتاقانه” داشته باشد.

رسانه های آلمان هم گزارش می دهند که دولت این کشور با “نگرانی” اخبار و تحولات مربوط به احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را مورد بررسی قرار می دهد.