جام ولایت صدای رسانه ها را درآورد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» ۱۵۰۰۰۰ دلار برای حضور یک تیم "توریست"

سومین دوره جام فوتبال “ولایت” با حضور سایه ای از تیم های استقلال و پرسپولیس و یک تیم گمنام و ناشناخته به نام “ناسیونال پاراگوئه” شکل گرفت که 150 هزار دلار نصیب تیمی همیشه در سفر از آمریکای جنوبی کرد. سرمربیان دو تیم پرهوادار تهرانی هم اعتراف کردند که در بدترین شرایط تیمی، به حضور در این جام که به نام رهبر جمهوری اسلامی است مجبور شده اند. دو دوره پیشین این جام بدون قبول دعوت از سوی تیم های خارجی مورد نظر و نامی، با حضور نیم بند تیم های تهرانی انجام گرفته بود. سایه تیم های استقلال و پرسپولیس نیز نه توانستند به موفقیتی برسند و نه توانستند تماشاگری به ورزشگاه جلب کنند.

برای این دوره جام “ولایت” از ماهها پیش وعده داده شده بود که هیات فوتبال تهران چند تیم صاحب نام را به تهران خواهد آورد تا پرسپولیس و استقلال با همه قوا با آنان رو در رو شوند و به  گفته برگزار کنندگان جامی در حد نام “ولایت” به نمایش در آید.

اما دو مسابقه سرد در ورزشگاه بزرگ آزادی، پیروزی یک بر صفر پرسپولیس و شکست استقلال با همین نتیجه در حضور تعداد تماشاگرانی که در مجموع به 500 نفر هم نمی رسیدند، نتیجه همه این وعده ها بود؛نتیجه ای که با انتقاد رسانه ها رو به رو شد.

 پیش از مسابقه تیم مهمان با استقلال، خبرگزاری دانشجویان ایران با عنوان “تیمی که به نام ناسیونال پاراگوئه به ایران آمده است” به نقل از حبیب الله شیرازی، رییس هیات فوتبال تهران نوشت: “میلغ 150 هزار دلار واقعیت ندارد. پس از بازی ناسیونال با استقلال درباره مبلغ پرداختی با این تیم مذاکره می ‌کنیم”.
شیرازی همچنین یادآور شد: “مسئولان باشگاه ناسیونال بر اساس قرارداد موظف بوده‌اند که با بهترین بازیکنانشان در جام «ولایت» شرکت کنند.”

اما ایسنا می نویسد که از تیم اصلی ناسیونال پاراگوئه‌ تنها سه بازیکن به ایران آمده‌اند و لیگ فوتبال پاراگوئه در جریان است. برپایه گزارش رسانه های داخلی ناسیونال پیش از مسابقه ذخیره ها و امیدهای “استقلال – پرسپولیس” در بعد از ظهر دوشنبه هم تهران را ترک کرد.  

یکی از تیم هایی که قرار بود  از شرکت کنندگان این جام باشد نفت تهران بود که از تیم های پیشتاز لیگ برتر امسال است و بازیکن ملی برای مسابقه جمعه آینده در برابر بحرین ندارد. (مسابقه در راه جام جهانی 2014 در منامه).

منصور قنبرزاده، مدیرعامل این باشگاه دیروز به خبرگزاری فارس گفت: “پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به تیم ناسیونال پاراگوئه چه دردی از فوتبال پایتخت درمان می‌کند؟”

مدیرعامل نفت تهران در مورد عدم حضور این تیم در جام ولایت گفت:“قرار بود در جام ولایت دو تیم خارجی شرکت کنند که یکی از تیم‌ها حاضر نشد در این رقابت‌ها شرکت کند. در دقیقه ۹۰ با باشگاه نفت تهران تماس گرفتند و گفتند باشگاه خارجی نمی‌آید و تیم شما در این بازی‌ها شرکت کند.”
وی ادامه داد: “با اینکه این مسئله خیلی خوب نبود که به باشگاهی بگویند که یک تیم خارجی نیامده و شما بیایید؛ اما ما این مسئله را به احترام جام ولایت قبول کردیم ولی دیگر تماسی برای حضور ما در این جام گرفته نشد. ظاهرا دلیل مسئولان برای عدم شرکت نفت در جام ولایت این بود که ما تماشاگر زیادی نداریم در حالی که دیدید افتتاحیه جام ولایت با حضور ۴۰۰ تماشاگر برگزار شد زیرا دو تیم پرسپولیس و استقلال با تیمی نصفه و نیمه در این رقابت‌ها شرکت کردند.”

همین خبرگزاری (فارس) در آغاز جام ولایت گزارش داده بود: “امروز اولین نشست خبری پیش از جام ولایت با بی‌نظمی تمام آغاز شد. خبرنگاران 30 دقیقه پشت در انتظار کشیدند تا جلسه هماهنگی بین مسئولان تیم‌ها تمام شود.”

سیوتی رئیس کاروان ناسیونال پاراگوئه هم در نشست با خبرنگاران اعتراف کرد: “ما در هشت-نه سال اخیر در مسابقات بین‌المللی زیادی شرکت کرده ایم. البته این مسابقات بیشتر در سطح آمریکای لاتین بوده و این بار در قاره‌ای دیگر در چنین تورنمنتی شرکت می‌کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم به این مسابقات بیاییم و از پذیرایی خوبتان تشکر می‌کنیم.”

پذیرایی و پرداخت 150000 دلار به یک تیم توریست و بی هویت در حالی است که دیروز خطر انحلال باشگاه قدیمی و بزرگی چون ذوب آهن به دلیل بی پولی در خبرگزاریهای داخلی انتشار یافت.