فرهنگ ایرانی از چشم یک کارگردان ایرانی

نویسنده

» نیویورک تایمز و حضور بهمن فرمان آرا در ژاکوب برنز

سوزان هودارا

جاناتان دم، اولین بار در برنامه مروری بر آثار بهمن فرمان آرا در مرکز لینکلن در سال 2007، با فیلم های این فیلمساز ایرانی آشنا شد. آقای دم اخیراً در مصاحبه ای تلفنی گفت: “حسابی جا خورده بودم.”

از آن پس، این دو نفر با ایمیل با هم در ارتباط بودند. آنها سرانجام در مرکز فیلم ژاکوب برنز، جائیکه آقای دم عضو هیأت رئیسه آن است و آقای بهمن فرمان آرا دوره یکماهۀ اقامت خود به عنوان یک فیلمساز خارجی را آغاز کرده، با هم دیدار کردند و به روی صحنه رفتند. این چهارمین دوره اقامت یک فیلمساز خارجی در مرکز فیلم ژاکوب برنز محسوب می شود.

برنامه “فیلمساز مقیم”، از مارس گذشته آغاز شد. این برنامه هنرمندان پیشرو از سراسر دنیا را برای زندگی، کار و تدریس در مرکز برنز گرد هم می آورد. هزینه مالی این برنامه توسط بورس مرکز برنز برای “تفاهم بین المللی از طریق فیلم” تأمین می شود. این بورس با هزینه کاترین دبلیو دیویس، یک خیر نیکوکار، و ساکن پاره وقت مرکز تأسیس شده است؛ زنی که پنجشنبه گذشته 103 ساله شد.   

سوزان تاد مدیر پروژۀ تفاهم بین المللی در مرکز برنز گفت: “یکی از چیزهائی که کاترین به ما گفته است، این است که او می خواست در زندگی اش شاهد صلح جهانی باشد.”

خانم تاد افزود: “ما اتفاق نظر داریم که سینما می تواند از طریق امکان پذیر کردن کسب تجربه حضور در فرهنگی دیگر، تفاهم عمیقی ایجاد کند. ما این برنامه را به عنوان راهی برای مهیا کردن تماس مستقیم مخاطبان خود با فردی از فرهنگ دیگر نگاه می کنیم، فرهنگی که ممکن است چیز کمی درباره اش بدانند و فردی که فیلم هایش به طور خاصی نمایشگر آن فرهنگ هستند.”

آقای فرمان آرا متولد تهران است و به عنوان کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده، جوایزی را بخود اختصاص داده است. او در ایجاد موج نوی سینمای ایران در دهه 1970، تأثیرگذار بوده است. وی و خانواده اش در دهه 1980 در کانادا زندگی کردند. فرمان آرا تا پیش از سال 2000 اجازه ساخت فیلم نداشت اما پس از آن، به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر نقش اول “بوی کافور، عطر یاس” به سینما بازگشت. 

خانم تاد گفت: “بهمن یکی از معدود کارگردان های پرطرفدار هم در پیش و هم پس از انقلاب ایران است. او یک انسان ایده آل است زیرا خارج از کشورش زندگی نمی کند و ساکن غربت نشده است. در واقع، او نماینده خوبی از کشورش است. او حرف های زیادی برای گفتن دارد، از اینکه زندگی در ایران چگونه بوده است.”

آقای فرمان آرا در طول اقامت خود در این مرکز، یک مجموعه از 12 فیلم ایرانی شامل شش فیلم مستند از کارگردان های دیگر ایرانی را طی  دو هفته تحت عنوان “بهمن فرمان آرا و ایران” به نمایش خواهد گذاشت. تا اینجای برنامه، دو فیلم مستند و دو فیلم از آقای فرمان آرا به نمایش درآمده اند. قرار است در روز پنجشنبه، فیلم “بوی کافور، عطر یاس” بر روی پرده برود و پس از آن، جلسه پرسش و پاسخ آقای دم با آقای فرمان آرا انجام شود.

ضمناً قرار است فیلم “شازده احتجاب” وی در 28 فوریه و “خانه ای روی آب” در 7 مارس به روی پرده بروند. این برنامه در روز 11 مارس با نمایش تازه ترین اثر آقای فرمان آرا با عنوان “خاک آشنا” و جلسه پرسش و پاسخ متعاقب آن، پایان می پذیرد.

 

منبع: نیویورک تایمز- 25 فوریه