مراقب مرخصی‌ها باشید

محمدعلی سبحانی
محمدعلی سبحانی

1- روز شنبه گذشته رییس محترم دولت همراه یکی از نامزدها به ستاد انتخابات رفت و در یک اقدام غیرقانونی و با رفتاری غیرلایق دست آن نامزد را بالا برد، سخنگوی دولت در توجیه این اقدام غیرقانونی گفت رییس‌جمهور شنبه را مرخصی گرفته بودند. 
2- دیروز یک آقای بسیار محترم روبه‌روی در پارکینگ محل کار حقیر ماشین خود را پارک کرده بود و بنده را برای خروج از منزل ساعتی بلکه یک‌ساعت‌ونیم معطل کرد، زمانی‌که از این آقای بسیار محترم پرسیدم که چرا کار غیرقانونی و غیراخلاقی انجام داده‌ای، گفت آقاجان در مرخصی بودم، وقتی آقای رییس‌جمهور در مرخصی اجازه دارد کار غیرقانونی انجام دهد چرا من که شهروند عادی هستم نتوانم چنین کاری انجام بدهم. به آن آقای بسیار محترم گفتم دوست عزیز از شما عذر می‌خواهم، حالا اجازه می‌دهید من رد شوم؟! 
3- انتخابات شروع شده است تعدادی از کسانی که خود را شایسته پست ریاست‌جمهوری می‌دانند نامزد شده‌اند؛ قاعدتا تعدادی تایید و تعدادی رد صلاحیت می‌شوند، سپس تبلیغات شروع می‌شود و تا روز انتخابات اتفاقات فراوانی خواهد افتاد، هنوز نمی‌دانیم ترکیب و تشکیل کاندیداها، رقابت‌ها و شعارها چیست اما ناگفته پیداست که حضور هاشمی‌رفسنجانی فضای جدید و غیرمنتظره‌ای را به وجود آورده است.
بسیاری از گروه‌های اجتماعی که برای رای دادن کاندیدای مناسبی را نمی‌شناختند و نسبت به حضور در انتخابات مشکل داشتند به امید و آرزوی تغییر فضای کشور که از سال 1384 تاکنون میدان تاخت‌وتاز افراطیون شده است آماده می‌شوند که در انتخابات نقش ایفا کنند. 
4- هاشمی‌رفسنجانی به لحاظ سابقه و دیدگاه‌های سیاسی چهره‌ای فراجناحی است. او توانست در شرایط دشواری و در غیاب کاندیدای حداکثری اصلاح‌طلبان نظر اصلاح‌طلبان را به خود جلب کند و این اتفاق نادری است که برای اولین بار در کشور رخ داده است و زمینه وحدت‌ بخش وسیعی از نیروهای سیاسی را فراهم کرده است. 
بدون‌شک این شرایط که هاشمی را به نقطه اشتراک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اعتدال‌گرا تبدیل کرده است. فرصتی فوق‌العاده برای نظام است و اجازه خواهد داد که جبهه داخلی در مقابل تهدیدات خارجی تقویت شود. 
5- نگارنده در طول چند سال گذشته بارها در مقالات و سخنرانی‌ها در رسانه‌ها و مجامع مختلف به این مسئله اشاره کرده است که شرایط اقتصادی کشور و تعطیلی بخش وسیعی از صنعت و تجارت در کشور مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و چشم‌انداز شرایط اقتصادی، تورم و بیکاری طاقت‌فرسا کمر طبقات مختلف اجتماعی را خم کرده است.
از طرفی وجود قطعنامه‌های تحریم و روابط نامتوازن خارجی فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را به چالش خطرناک تبدیل کرده است و بارها عرض کرده‌ام که تنها راه خروج از بحران کنونی در درجه اول و در نقطه مرکزی وحدت و انسجام نیروهای داخلی است و سپس تغییر رویکرد و سیاست خارجی از شعار و شیوه من‌درآوردی تهاجمی به روشی عاقلانه و معتدل است که منجر به کاهش دشمنان کشور و افزایش دوستان و نیز حل آبرومند و از روی عزت پرونده‌های دشوار پیش‌روی سیاست خارجی است می‌شود. فراموش نکنیم که هر حرکت مهم و اساسی در سیاست خارجی در صورتی که حمایت گسترده داخلی را به دنبال نداشته باشد نمی‌تواند منجر به اقدامی تاثیرگذار مبتنی بر تامین منافع و امنیت ملی کشور بشود.
امروز سیاست خارجی مواجه است با پرونده بسیار حساس هسته‌ای از یک طرف و نیز ضرورت تنش‌زدایی در چارچوب فضای منطقه‌ای و بین‌المللی که تصویر جمهوری‌اسلامی ایران را بهبود بخشیده و چالش‌ها را به فرصت تبدیل بنماید، هر دوی این پرونده‌ها در دولت‌های نهم و دهم و نیز توسط چهره‌های مذاکره‌کننده کنونی هشت سال است که روند نزولی را طی کرده و فرصت‌های بی‌نظیری را از ملت سلب نموده است. تغییر فضا و تغییر چهره‌هایی که محصول کار آنها بدبینی و ناامیدی بیشتر مردم در داخل و در خارج از کشور صدور قطعنامه‌هایی که کشور را به یک موضوع امنیتی در جهان تبدیل کرده است ضروری است.
6- در پایان به عنوان کارشناسی سیاسی و با نگاهی صرفا در جهت منافع و امنیت ملی پیشنهاد می‌کنم همگی مراقب باشیم که دوستانی که قصد تخریب و اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی از امروز تا روز انتخابات و پس از آن را دارند لطفا فعلا به مرخصی نروند تا کشور گامی در جهت تغییر مثبت فضای کشور بردارد. 

منبع: بهار، 28 اردیبهشت