مردم سرگردان، دارو در انتظار نرخ سه برابر

نویسنده
نازنین کامدار

» بیماران در چنگال دلال ها و دولت بی خیال

اعلام عدم دریافت ارز مرجع برای واردات دارو، هجوم مردم به داروخانه ها برای دریافت دارو با قیمت های گران موجود را باعث شده، مردم می گویند نمی توانیم بیماران خود را بار دیگر دچار هیجان و بی داروئی کنیم. در همین حال هنوز خبری از اختلاص ۸۰ میلیون دلار دارویی که در گمرک در حال فاسد شدن است به گوش ها نمی رسد، گفته می شود این داروها با بهایی دو برابر قیمت امروز به دست بیماران خواهد رسید.

خبر عدم تخصیص ارز مرجع برای ترخیص داروهای انبار شده در گمرک که روز ۵ شنبه اعلام شد، در حالیست که داروخانه ها هم اکنون بسیاری از اقلام دارویی را ندارند و یافتن دارو برای بیماران به کیمیا تبدیل شده و داروخانه ها مدام به بیماران توصیه می کنند که به داروخانه های دولتی یعنی داروخانه های وابسته به حلال احمر بروند.

در تهران، کمبود دارو موجب شده تا درب داروخانه های ۲۹ فروردین و حلال احمر در میدان های ۷ تیر و ارک، مملو از جمعیتی باشد که امید دارند داروهای نایاب شده در بازار را در این دو مرکز فوریت های دارویی پیدا کنند.

کمبود دارو در کشور به مرحله “هشدار” رسیده است. برای درک این وضعیت، دیگر نیاز به اظهار نظر مقامات نیست. این وضعیت “هشدار آمیز” را در سطح شهر به راحتی می تواند دید.

این شرایط در حالیست که یک نماینده مجلس دو هفته قبل فاش کرده بود که ۸۰ میلیون دلار دارو در گمرکات کشور در انتظار ترخیص است. شهریاری گفته بود که شرکت های دارویی منتظرند تا تکلیف ارز مرجع روشن شود تا داروها را با دلار ۱۲۲۶ تومانی به بازار وارد کنند.

پس از این اظهارات، بانک مرکزی از عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داد.همین خبر موجب شد تا هم از یکسو دارو احتکار و نایاب شود و هم از سوی دیگر قیمت داروهایی که با “پارتی بازی” به دست بیمار می رسید از پیش گران شده باشد و دو یا سه برابر نرخ قبلی را داشته باشد. به این ترتیب هم اکنون با گفته های روز پنجشنبه وزیر بهداشت، ممکن است که داروهای انبار شده در گمرک ترخیص شوند، اما قیمت پایه آنها نه با دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی که با دلار مبادله ای ۲۴۵۰ تومانی محاسبه خواهد شد و پس از دست به دست شدن بین واسطه ها، دستکم با سه برابر قیمت قبلی در قفسه داروخانه های خالی از دارو قرار خواهد گرفت.

در همین باره ایسنا در گزارشی اعلام کرد: “ارز مرجع واردات دارو به صورت رسمی حذف شد. در حالی اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که دارو دیگر برای واردات ارز مرجع نخواهد گرفت که یک مقام مسوول در سازمان غذا و دارو در تازه‌ترین اظهارات خود از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد. به گفته سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو از چند روز پیش آغاز شده است. مهدی سلیمانجاهی درباره تعیین تکلیف داروهای دپو شده در گمرک‌های کشور نیز گفته که “مردم نگران نباشند، تاریخ مصرف داروهای در گمرک مانده نمی‌گذرد و این داروها به تدریج ترخیص می‌شوند.”

به این ترتیب با توجه به اظهارات فوق می‌توان نتیجه گرفت که ارز مرجع واردات دارو نیز به صورت رسمی حذف شد و از این پس باید شاهد افزایش چشمگیر قیمت دارو در بازار باشیم. بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه دارویی وجود ندارد. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که از آغاز سال جاری تا ۱۶ اردیبهشت‌ ماه ۱۵۷ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داد. دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت یک قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند. بانک مرکزی در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۱ مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص داد. باید دید پس از واردات دارو با ارز مبادله‌ای و رشد شدید قیمت دارو در بازار آیا دولت و مجلس چاره‌ای برای کنترل قیمت این محصول حیاتی برای مردم خواهند داشت یا خیر؟”. به گزارش ایرنا، محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به خبرنگاران در حاشیه نشست دولت گفت: “ارز دارو همچنان مبادلاتی است.

آنچه کتبا به وزارت بهداشت ابلاغ شده این است که ارز دارو امسال مبادلاتی است و برای جبران تفاوت قیمت داروهایی که با این ارز وارد می شوند، دولت بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان یارانه می پردازد. هنوز قیمت داروها در فهرست های وزارت بهداشت افزایش نیافته و اگر هم قیمت ها اضافه شود، این یارانه آن را تعدیل خواهد کرد.داروهایی که پس از اعلام مبادلاتی شدن ارز دارو در گمرک مانده بودند به آن مقداری که تایید شد و مورد نیاز بود ترخیص شده است”.

حذف ارز مرجع دارو در حالی رسما اعلام شده که بانک مرکزی هفته قبل اعلام کرده بود که “هیچ مشکلی جهت تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه دارویی وجود ندارد”. این در حالیست که بانک مرکزی ده روز قبل، از تخصیص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داده بود.

به گزارش خرگزاری های رسمی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده بود: “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از آغاز سال جاری تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی وبالغ بر ۱۵۷میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه داروئی و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است. ضمن اینکه هیچ مشکلی جهت تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه داروئی و تجهیزات پزشکی وجود ندارد”.

بنابراین گزارش، عدم تصمیم گیری شفاف دولت در خصوص تخصیص ارز تنها منجر به معطل ماندن داروها در گمرک شد و در نهایت نیز داروها ارز مبادله ای گرفتند و در حالی که ممکن است بخش زیادی از آنها به انتهای تاریخ مصرف رسیده باشند، با بهایی دو و سه برابر قرار است به دست بیمار برسند.

گفتنی ست آخرین محموله ارزی ۱۲۲۴ تومانی دولت که سال گذشته اختصاص یافته بود، صرف ورود پورشه و مازراتی به کشور شد. سایت “اقتصاد پرس” در اینباره نوشته بود: “واردات پورشه و دیگر خودروهای گرانقیمت وارداتی در دی ماه امسال نیز ادامه داشت و طی آمارهای منتشر شده در اولین ماه زمستان حدود ۳ میلیون و هفتصد هزار دلار ارز از کشور بابت واردات ۲۹ دستگاه پورشه و مازراتی خارج شده است. تمامی این خودرو‌ها از کشور امارات به ایران وارد شده است و رقمی بیش از ۹۰ میلیارد ریال ارزش این دستگاه‌ها می‌باشد که ارزش هر دستگاه به طور تقریبی ۳۰۰ میلیون تومان می‌باشد. این در حالی است که بر خلاف ماه‌های گذشته تمامی این دستگاه‌ها با ارز مبادله‌ای وارد شده‌اند و خوشبختانه این بار دیگر از ارز مرجع خبری نیست اما نکته‌ای را که باید به مسئولان اقتصادی و تصمیم گیران ارزی یادآور شویم اینکه آمارهای گمرک همچنان از واردات بی‌رویه خودروهای لوکس خبر می‌دهند و بهتر است مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به ممنوعیت ورود این خودرو‌ها به کشور تدابیری بیاندیشند تا ارزهای کشور صرف واردات کالاهای تجملی و لوکس نشود و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید در اولویت کاری آن‌ها قرار بگیرد”.