دانشجویان آماده تهاجم به خود بودند

نویسنده

amirkabir461.jpg

نادر کرمی

یک روز پس از درگیری شدید دانشجویان سیاسی پلی تکنیک و بسیجیان به ظاهر دغدار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر سه شنبه نیز روز پرتنشی را از سر گذارند.

از صبح روز سه شنبه تعدادی از دانشجویان بسیجی که شمار آنها به 400-500 نفر می رسید، زیر پل حافظ و در برابر درب دانشگاه پلی تکنیک تجمع کردند. دانشجویان هم در تریبون آزادی که از پیش برنامه ریزی کرده بودند حاضر شدند و خواسته های خود مبنی بر آزادی بابک زمانیان، لغو ممنوع الورود کردن دانشجویان انجمنی و…. را مطرح کردند، با این حال این تریبون آزاد محلی شد برای بروز دیدگاه های انتقادی دانشجویان نسبت به وقایع دیروز در دانشگاه شان.

علی عزیزی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال دانشجویی در دانشگاه پلی تکنیک در رابطه با تحولات روز گذشته به روز گفت: “امروز صبح همانطور که پیش بینی می شد در راستای فشار به مدیریت دانشگاه برای برخورد با دانشجویان فعال سیاسی و مسئولان نشریات دانشجویی چیزی حدود 400-500 بسیجی در برابر درب حافظ دانشگاه تجمع کرده و شعارهایی از جمله منافق حیا کن دانشگاه را رها کن سر دادند، دانشجویان نیز خود را برای هجوم این افراد به دانشگاه آماده کرده بودند”.

عزیزی تاکید کزد: “دانشجویان امروز با حفظ آرامش و بازیابی روحیه خود، در دانشگاه حضور یافتند و تریبون آزاد دانشجویی خود را ترتیب دادند که در آن ضمن محکوم نمودن وقایع روز گذشته و توطئه ای که علیه دانشجویان سازمان یافته بود، خواسته های خود که شامل آزادی بابک زمانیان، لغو ممنوع الورود کردن دانشجویان انجمنی و اعتراض به کارشکنی در انتخابات انجمن بود را مطرح کردند. البته می توان گفت که وجه غالب صحبت های امروز دانشجویان اعتراض به وقایع روز گذشته دانشگاه بود”.

علی عزیزی در اظهار نظر پیرامون حوادث چند روز گذشته گفت: “با توجه به تکذیبی که مسئولان نشریات دانشجویی انجام داده اند از نظر ما قضیه تمام شده است و دیگر این مساله نمی تواند بهانه ای برای سرکوب دانشجویان و به تعویق انداختن انتخابات انجمن باشد”.

عزیزی افزود: “با توجه به برنامه قبلی از هفته آینده انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک برگزار خواهد شد و اگر جریانی بخواهد با دست آمیز قرار دادن این اتفاقات در روند برگزاری این انتخابات خللی وارد کند، با پاسخ دانشجویان مواجه خواهد شد”.

از سوی دیگر خبر می رسد که در طیف های مختلف بسیجیان نیز تردیدهای عمده ای در مورد حوادث دانشگاه امیرکبیر بوجود آمده است، در حالی که یکی از بسیجیان به خبرنگار ادوارنیوز گفته است می خواهیم حکم خدا را اجرا کنیم، پیام کوتاهی میان برخی بسیجیان انتشار یافته است که در آن آمده است “این یک مساله سیاسی است نه مذهبی”.

در این میان سایت خبری رجا نیوز که انعکاس دهنده نظرات دانشجویان طرفدار دولت است مدعی شده است که عده ای قصد دارند با شبیه سازی این وقایع با 18 تیر 78 پروژه “گرجستانیزه کردن انتخابات” را پی گیری کرده و اقدام به انقلاب مخملی کنند. درهمزمان کیهان نیز پروژه ای را پی گیری می کند که در آن بر روی “اعترافات” بابک زمانیان و نسبت دادن فعالان دانشجویی پلی تکنیک به عوامل خارجی تاکید می شود.

به هر حال سیر وقایع پیرامون بازداشت یک عضو انجمن دانشگاه پلی تکنیک و جعل لوگوی نشریات دانشجویی منتقد که واکنش برخی از اصلاح طلبان از جمله معاون دبیرکل جبهه مشارکت، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عطریانفر را هم به دنبال داشته، به شکلی به هم پیچیده است که به نظر می رسد پیش بینی نتایج این پروژه تنها از عهده گردانندگان امنیتی آن برمی آید.