کشتی ایران در یک قدمی تعلیق جهانی قرار گرفت

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» خبرگزاری دولت خبر داد

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی اعلام کرد که “72 ساعت به پایان فرصت فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) برای اصلاح اساسنامه فدراسیون کشتی و گریز از تعلیق جهانی باقی مانده است”.

کشتی ورزش سنتی و پرهوادار ایران است و برخلاف ادعای سردمداران پس از انقلاب ورزش و مسوولان فدراسیون، به دلیل پیشینه پرافتخار در رقابتهای المپیک و جهانی، فیلا نگاه مثبتی به کشتی ایران دارد.

در سال رو به پایان میلادی، به دلیل متفاوت بودن اساسنامه های فدراسیونهای ایران با منشور المپیک، به ویژه دخالت دولت در روند حاکم بر مدیریت فدراسیونها، پس از پایان بازیهای المپیک 2012 ورزش ایران از سوی کمیته بین المللی المپیک و فدراسیونهای جهانی تابع آن با اخطاری جدی رو به رو شد. بر اساس اخطارهای نوشتاری، کمیته ملی المپیک ایران موظف شد تا 15 دسامبر امسال اساسنامه های اصلاح شده را به تصویت کمیته بین المللی برساند. به دلیل تعطیلات آخر سال، ارگانهای بین المللی در پانزده روز آخر سال فرصتی برای دریافت اساسنامه های جدید ندارد.

در راستای تنظیم اساسنامه های جدید اختلاف نظرها و حرکت لاک پشتی مسوولان ورزش ایران نفس ورزش بین المللی این کشور قدیمی در عرصه ورزش جهان و آسیا را به شماره انداخت. از یک سو اختلاف نظر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و از سوی دیگر انکار خطر تعلیق از سوی وزارت ورزش و پافشاری برای نقش دولت در روند مدیریتها، عامل اصلی و بازدارنده برای حرکت به موقع بوده است؛ تا آن جا خبرگزاری دولتی ایران هم برخلاف همیشه این بار حالت معترض خود را نشان می دهد.

به نوشته ایرنا “به نظر می رسد، مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک که باید این اساسنامه را اصلاح کرده و به فیلا ارسال کنند، این موضوع را خیلی جدی نگرفته اند، بی تفاوتی که شاید بیشتر ریشه در اختلافات داخلی آنها دارد”.


خبرگزاری فارس: اساسنامه باید ترجمه شود
چند ساعت پس از انتشار این مطلب، خبرگزاری فارس گزارش داد: “اساسنامه فدراسیون کشتی آماده و در اختیار فدراسیون کشتی قرار گرفت تا برای ترجمه به فیلا ارسال شود.”

در این خبر آمده است که اساسنامه ترجمه شده باید از سوی وزارت ورزش تایید و تا روز شنبه (پس فردا) به فیلا ارسال شود! اساسنامه های فدراسیونهای دیگر ورزشی از جمله فوتبال و وزنه برداری هنوز تکمیل نشده است.