ایران به اسراییل حمله نمی کند

نویسنده

محققان اسراییلی در گزارشی آورده اند که اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، بی شک از آن برای نابودی اسراییل استفاده نخواهد کرد.

در این گزارش که در مرکز تحقیقات امور امنیت ملی در دانشگاه تل آویو تهیه شده، آمده است: “ایران قصد دارد برای اهداف تدافعی به سلاح های هسته ای دست یابد و بدین ترتیب برتری منطقه ای خود را اثبات و نظام سیاسی خود را تقویت نماید.”

نویسندگان این گزارش آورده اند: “ولی در صورت داشتن سلاح اتمی، ایران باید به صورت منطقی عمل کند و به هیچ وجه از انگیزه های مذهبی و ایدئولوژیکی فرمان نبرد.” به همین دلیل، “کاملاً منطقی است که فکر کنیم ایران صرفاً در برابر خطرات بزرگ به سلاح اتمی متوسل خواهد شد و نابودی اسراییل به هیچ وجه توجیه کننده خواست این کشور در دستیابی به این سلاح نیست.”

ازطرف دیگر، آنها معتقدند “کاملاً غیرمحتمل است که ایران برای سازمان های تروریستی سلاح هسته ای تأمین کند”. البته یک سلاح اتمی ایرانی برای دولت یهود مسأله ای بسیار “جدی” است، زیرا این اولین بار است که دولت یهود در تیررس کشوری قدرتمند قرار می گیرد؛ کشوری که به راحتی می تواند آن را مورد حمله قرار دهد.

مسلماً حمله به تأسیسات هسته ای ایران بسیار “مسأله ساز” و “خطرناک” خواهد بود. این محققین به اسراییل توصیه کرده اند که قدرت سرکوب خود را افزایش دهد تا “حکومت تهران بداند که درصورت حمله به اسراییل، ضدحمله شدیدی [حتی هسته ای] را تجربه خواهد کرد”.

ازسوی دیگر، نویسندگان این گزارش عقیده دارند که “اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، از اعلام آن امتناع خواهد ورزید. ظاهراً این گزینه موجه ترین گزینه است، حداقل در این مرحله”. با این حال، ایران می تواند از تولید سلاح هسته ای و انجام آزمایشات اتمی چشم پوشی کند و صرفاً درصورت نیاز، اقدام به تولید چنین سلاحی نماید.

در نهایت، سناریوی سومی نیز وجود دارد. براساس این سناریو که “مسأله سازترین” نیز هست، ایران می تواند تولید و ساخت تسلیحات اتمی و همچنین انجام آزمایشات هسته ای را اعلام و خطر فشارهای مضاعف از سوی جامعه بین الملل را پذیرا شود.

برطرف شدن اتهامات ترکیه

عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه، درخصوص روابط ایران و کشورش اظهار داشت که اتهامات دولت آنکارا مبنی بر اینکه ایران قصد دارد حکومت اسلامی خود را به ترکیه مسلمان [ولی لائیک] صادر کند، برطرف شده است.

وی روز سه شنبه در مصاحبه ای با ماهنامه حزب خود که توسط فرانس پرس نیز دریافت شد گفت: “آن روزها که روابط ما با ایران به خاطر «صادر کردن حکومت» کدر شده بود، دیگر گذشته است.” این درحالی است که آنکارا از مدت ها پیش همسایه ایرانی خود را محکوم به صدور انقلاب می کرد.

بولنت اجویت، نخست وزیر پیشین ترکیه که سال گذشته از دنیا رفته است، در سال 2000 پس از دستگیری یک واحد اسلامی، تهران را به صدور انقلاب خود به ترکیه محکوم کرده بود. قابل ذکر است که کلیه افراد این واحد اسلامی به دلیل کشتن 4 اندیشمند پرنفوذ و طرفدار ویژگی های لائیک در سال های 1990 و همچنین حمایت از شورشیان کرد ترکیه زندانی شدند.

آقای گل که به دلیل پیشرفت “ثابت” در حجم تبادلات بازرگانی بین دو کشور به خود تبریک می گفت، همچنین تأکید کرد: “عقیده ما درخصوص ایران امروز بسیار متفاوت شده.” وی در ادامه افزود: “مقامات ایرانی هر چه بیشتر از کشور ما دیدن کنند، روابط دوجانبه نیز روز به روز بهتر و بهتر خواهند شد.”

درخصوص روابط دوجانبه، آنکارا و تهران در سال های اخیر قراردادی را در رابطه با مسایل امنیتی منعقد کرده اند. این دو کشور از این نگرانند که رویکردهای استقلال طلبانه کردهای عراق [که با نیروهای اشغالگر امریکایی نیز متحد شده اند]، باعث ایجاد شورش در میان اقلیت های کرد این کشورها نشود.

منبع: فرانس پرس، فوریه 2007

مترجم: علی جواهری