ستاره گذاری دوباره شروع شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» 4 ماه بی خبری از یک دانشجو

همزمان با اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، بار دیگر، موج ستاره دار کردن دانشجویانی که در دوره کارشناسی، فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و صنفی داشته اند آغاز شده است. به گزارش خبرنگاران “روز”، امسال از برخی از داوطلبانی که برای دریافت کارنامه و اطلاع از رتبه خود به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده اند، خواسته شده برای اطلاع از نتیجه آزمون خود به آدرسی در تهران مراجعه کنند. بسیاری از این افراد، فعالان دانشجویی هستند که به دلیل فعالیت های خود در دانشگاه به کمیته های انضباطی احضار شده اند. برآورد اولیه نشان می دهد که امسال حداقل برای 50 نفر از دانشجویان چنین مشکلی پیش آمده است.

برخی از داوطلبان آزمون هم گفته اند که در تصحیح اوراق امتحانی آن ها به طور حتم اشتباهی رخ داده است. برخی از این داوطلبان به روز گفته‌اند سال قبل با اینکه کم‌تر مطالعه کرده بودند، رتبه بهتری کسب کردند ولی امسال با وجود مطالعه بیشتر، رتبه‌های آنها چندین برابر ضعیف‌تر از سال قبل است.

از سوی دیگر این افراد احتمال دست کاری در برگه های خویش را مطرح کرده اند؛ آن ها برای این حرف خود به سخنان نوربخش، یکی از مسوولان حراست وزارت علوم در سال 87 استناد می کنند که دانشجویان ستاره دار را تهدید کرده بود در سال های آینده با این ترفند، از پذیرش آنان جلوگیری خواهد شد.

محمود احمدی نژاد سال گذشته و در جریان مناظرات انتخاباتی، با رد کردن وجود دانشجویان ستاره دار، ستاره دار کردن دانشجویان را به زمان حضور مصطفی معین در وزارت علوم مربوط دانسته و مدعی شده بود که در زمان دولت وی، این قانون از میان رفته است.

براساس آمارها در سال های اخیر و در دولت احمدی نژاد، حداقل 57 دانشجوی ستاره دار وجود داشته اند که از تحصیل در مقاطع بالاتر به دلیل فعالیت های خود در دوران دانشجویی محروم شده اند.

 

دانشگاه آزاد: حمله بسیج به دانشجویان معترض

در اولین روز از خرداد ماه سال جاری دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز دست به تجمعی اعتراضی زدند که از سوی عوامل امنیتی و نیروهای بسیجی به خشونت کشیده شد.

این تجمع در اعتراض به آنچه که دانشجویان “کودتای انتخاباتی” می نامیدند، برگزار شده بود. اما از صبح دیروز فضای دانشگاه آزاد تهران مرکز امنیتی بود، نیروهای امنیتی خیابان های اطراف را به محاصره خود درآورده بودند و به بسیاری از دانشجویان اجازه حضور در دانشگاه را ندادند. از سوی دیگر مسوولان این واحد دانشگاهی نیز از صبح روز گذشته، 50 دانشجو را ممنوع الورود کرده اند.

دانشجویان با سر دادن شعارهای مختلف و خواندن سرود “یار دبستانی” و سپس سخنرانی یکی از دانشجویان قصد پایان دادن به تجمع خود را داشتند که با حمله نیروهای بسیج مواجه شدند. گفته می شود حداقل 4 تن از دانشجویانی که در اثر این حمله زخمی شده اند، توسط نیروهای بسیج در دفتر انتظامات بازداشت شده اند و اجازه انتقال آن ها به بیمارستان داده نمی شود.

بعد از این حمله، برخی از بازجویان وزارت اطلاعات ـ که به گفته برخی از دانشجویان در دانشگاه حضور داشتند ـ با کمک نیروهای امنیتی، چند تن ازدانشجویان معترض را بازداشت کردند.

  

دانشگاه تهران؛ 4 ماه بی خبری از علی اکبر عجمی

آن گونه که “کمیته گزارشگران حقوق بشر” اعلام کرده است، در حالی که بیش از صد روز از بازداشت علی اکبر عجمی می گذرد، وی هم چنان وضعیت نامعلومی دارد. این دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران و وبلاگ نویس، روز 21 بهمن ماه سال 88 بازداشت شده، اما از آن زمان تا کنون هیچ اتهام مشخصی برای بازداشت وی ذکر نشده است.

این عضو گروه “دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب”، که سردبیر نشریه دانشجویی “دنیای بهتر” نیز هست، هم اکنون در بند 350 زندان اوین نگهداری می شود. گفتنی است عجمی در تاریخ ۲۱ بهمن ماه گذشته در روستایی از توابع سبزوار که محل زندگی‌اش است توسط ماموران امنیتی بازداشت و در اسفند ماه از زندان سبزوار به اوین منتقل شد.

برخی از نزدیکان این فعال دانشجویی، خبر از فشارهای شدید وزارت اطلاعات بر وی، پیش از بازداشت در 21 بهمن ماه می دهند.

 

دانشگاه علم و صنعت؛ یادبود کیانوش آسا

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت قصد دارند روز سه شنبه 11 خرداد مراسمی گسترده برای اولین سالگرد شهادت کیانوش آسا (دانشجوی دانشگاه علم و صنعت) برگزار کنند.

براساس فراخوانی که این دانشجویان منتشر کرده اند، این مراسم روز سه شنبه 11 خرداد ماه ساعت 12 ظهر از روبروی دانشکده ی مهندسی شیمی (دانشکده ی محلّ تحصیل شهید آسا) شروع خواهد شد و دانشجویان سبز با سر دادن شعار و راهپیمایی، مراسم را در پارک شهید آسا خاتمه خواهند داد. (پارک شهید آسا نام مکانی است بین سلف پسران و سلف اساتید دانشگاه علم و صنعت، که پارسال در مراسم عزاداری دانشجویان سبز برای کیانوش آسا به نام  وی نام گذاری شد)

لازم به یادآوری است کیانوش آسا دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی گرایش گاز و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه و دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش طراحی و شبیه سازی فرایند های نفت و پتروشیمی در دانشگاه علم و صنعت بود.

وی  پس از حضور در راهپیمایی اعتراضی 25 خرداد ناپدید و پس از  9 روز جست و جو، جسد او توسط خانواده اش در پزشکی قانونی تهران با دهانی پر از خون شناسایی شد.

 

دانشگاه آزاد مشهد؛ تجمع سکوت به مناسبت دوم خرداد

به گزارش سایت “دانشجونیوز”، عده ای از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد با انتشار اطلاعیه ای برای برگزاری  تجمع سکوت در سالروز دوم خرداد در این دانشگاه فراخوان دادند.

این دانشجویان در فراخوان خود آورده اند که: “امسال در سال روز دوم خرداد کنار یکدیگر جمع می شویم، یاد شهدای جنبش اعتراضی سبزمان را گرامی می داریم، و اعتراض خودمان را نسبت به زندانی کردن فرهیختگان جامعه و همچنین احکام صادره برای دوستان مان را با تجمع سکوت بار دیگر گوشزد می کنیم.”