در جستجوی سیاستی جدید علیه ایران

نویسنده

» مقاله نیوزویک در مورد مسئله هسته‌ای ایران

مارک هازنبال و مایکل هرش

دولت اوباما پیشنهاد ایران را که مدتها منتظر آن بود، با تردید قبول کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، در واقع نامه ایران به مسئله مورد نگرانی ما ، یعنی برنامه هسته‌ای پاسخ نگفته است.

 تهران هفته گذشته یک بسته پیشنهادی برای حل مشکلات برای گروه پنج به اضافه یک فرستاد اما همزمان رییس دولت و وزیر خارجه ایران اشاره کردند که در مورد توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم مذاکره نمی‌کنند.

همزمان با آشکار شدن متن بسته پیشنهادی ایران، اسرائیل خواستار تعیین مهلت یکساله ای برای اقدام نظامی علیه ایران شده است اما سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، پرزیدنت اوباما اواخر این ماه در گفتگو با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (بعلاوه آلمان) به این موضوع رسیدگی می‌کند.

در همین حال مجادلاتی در باره هدف نهایی برنامه هسته‌ای محرمانه ایران آغاز شده است. برخی از مقامات سازمان ملل گزارش های اعلام شده و تهدیدها علیه ایران را با اطلاعات غلطی مقایسه می کنند که  پیش از حمله آمریکا به عراق به کار افتاده بود.

 در ایمیلی محرمانه که هفته گذشته برای  کارشناسان هسته‌ای آژانس فرستاده شد و نیوزویک  نسخه ای از آن را به دست آورده، طارق رئوف، یک مقام ارشد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل نوشت “رسانه‌های بزرگ همان اشتباهات سال 2003 را تکرار می‌کنند، آن زمان آنها داستان‌هایی در مورد عراق و سلاح‌های کشتار جمعی منتشر کردند و  اینک همان اشتباهات توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران تکرار می‌شود.” رئوف افزود: “این موضوع احتمالا از منابع (شناخته شده‌) مشخصی سرچشمه می‌گیرد.”

 این پیام منبع را مشخص نمی‌کند اما مقامات آمریکا و اروپا پیش تر اسرائیل را به بزرگ‌نمایی پیشرفت هسته‌ای ایران متهم کرده‌ بودند. سخنگوی سفارت اسرائیل می‌گوید: “من فکر می‌کنم اکنون درک و آگاهی بیشتری بوجود آمده است دائر بر اینکه ایران تهدیدی برای ثبات جهان است”.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که از او خواسته شد در مورد اتهام رئوف توضیح بدهد گفت: “این بیانات در ایمیل وی بصورت محرمانه مطرح شده است.”

در همین زمان آژانس‌های اطلاعاتی غربی گزارش‌هایی می‌دهند مبنی بر تلاش‌های ایران برای دستیابی به تکنولوژی تسلیحاتی، اما در مورد ابعاد این تلاش ها  توافقی وجود  ندارد. بیشتر مقامات شک دارند که تهران تکنولوژی‌هایی کاملا بی‌خطر را دنبال ‌کند. اسرائیل نیز در این مورد شک دارد و بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که صبر وی محدود است.

اما رایس گفته است  دیپلماسی را رها نخواهند کرد. وی افزود: “ما ابزارهای دیگری داریم. گزینه‌های آمریکا می‌تواند شامل شدیدتر کردن تحریم‌ها باشد”.  در این میان مقامات ارشد بوش که در دولت اوباما نیز همچنان بر سرکارند نظرات مشابهی دارند. استوارت لوی وزیر خزانه‌داری است که تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد – اما دولت احتمالا در حین انجام مذاکرات در مورد سایر اقدامات درنگ خواهد کرد.

منبع: نیوزویک، 12 سپتامبر